تفاوت هویت سازمانی با تعهد سازمانی

در واقع هنگامی که افراد، خود را بخشی از سازمان و در راستای اهداف سازمان تعریف می کنند، با آن سازمان هویت می یابند . چنانچه فردی نسبت به سازمان خاصی احساس هویت داشته باشد، اگر مجبور به جدا شدن از آن سازمان شود احساس زیان شدیدی خواهد کرد.  هویت سازمانی  اطمینان می بخشد که تصمیمات  کارکنان، حتی در صورت عدم نظارت، به نفع سازمان گرفته خواهند شد . این مفهوم بر عقاید و رفتار اعضا سازمان آثار متعددی بر جا می گذارد.  به موازات اینکه میزان هویت اعضای سازمان افزایش یابد، باورهای آنان نسبت به سازمان مثبت تر می گردد. در واقع احساس هویت قوی نسبت به سازمان، به ماندگاری یك سازمان می انجامد. در سطح فردی، داشتن احساس هویت نسبت به یک گروه اجتماعی یا سازمان منجر به افزایش عزت نفس، حس متمایز بودن و استمرار خویشتن  می گردد و در سطح سازمانی، هویت می تواند برای سازمان منافعی از قبیل افزایش تعهد بلندمدت افراد به سازمان و حمایت بیشتر آنان از سازمان را به بار آورد. این مفهوم، از سازه هایی مانند تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی متمایز می شود.

تفاوت هویت سازمانی و تعهد سازمانی اساسا در این حقیقت نهفته است که تحقیقات در باب تعهد سازمانی، عمدتا ادراک احساس یکپارچگی فرد با سازمان است نادیده می گیرند. به علاوه هویت سازمانی بر اساس سرنوشت مشترک و شباهت ادراک شده فرد با سازمان است در حالیکه تعهد اساسا مبتنی بر مبادله و روایط مادی میان فرد و سازمان است. هویت رابطه فرد و سازمان را بر حسب تعریف فرد از خویشتن تبیین می کند.  در حالی که تعهد سازمانی اینگونه نیست. همچنین فردی که نسبت به سازمانی هویت داشته باشد، چنانچه آن سازمان را ترك کند احساس خسران روحی خواهد کرد در حالی که فردی که به سازمانی متعهد است، الزاماً چنین حسی نخواهد داشت. همچنین هویت سازمانی باید از هویت شغلی یا حرفه ای تمیز داده شود.  در حالی که  هویت سازمانی به حدی که افراد خود را بر حسب سازمانشان تعریف می کنند، اشاره می کند.

هويت سازماني با بسياري از رفتارها، نگرش ها و متغيرهاي زمينه اي(وضعيتي) كاري در ارتباط است. و نقشي محوري در تنظيم هنجارهاي رفتاري اعضاي سازمان ايفا مي کند. اين مفهوم از جمله نگرش هاي کارکنان است که پس از دهه ي ۱۹۸۰ به خط مقدم مطالعات سازماني انتقال يافته و درک مديران را از رفتار کارکنان و سازمان افزايش داده است. از طريق هويت يابي، كاركنان ويژگي هاي مهم سازمان را به عنوان ويژگي هاي خود جذب مي کنند. صاحب نظران اين عرصه، هويت سازماني را چنين تعريف مي کنند، ادراك يكي بودن(متعلق بودن) با سازمان، جايي كه افراد خود را بر اساس خصوصيات سازمانشان تعريف مي كنند. مديران همواره به دنبال ارزيابي و ارتقاي هويت سازماني در ميان کارکنان خود هستند، چرا که به نتایج مثبت آن علاقه مند هستند .تا زماني كه كاركنان سازمان احساس هويت قوي تري با سازمان داشته باشند، باور آن ها درباره ي سازمان بيش تر جنبه ي مثبت مي يابد و با آگاهي كامل براي تحقق اهداف سازمان تلاش مي كنند و تعهد بالاتري به سازمان خود دارند. بسياري از تحقيقات انجام شده در زمينه ي هويت سازماني مبين اين نكته اند كه هويت سازماني، هم چنين،از عوامل مؤثر بهره وري در سازمان هاست نتایج تحقيق باگزی و برگمی نشان داد كاركناني كه احساس هويت يكساني با سازمان خود دارند، تفكرات مثبت و رفتارهاي مفيدي در برابر محيط كار خود نشان مي دهند پيامدهاي رفتاري، عاطفي و شناختي مختلفي را پيش بيني كند.

منبع

تعجبی، محمود(1395)، الگوی علّی احساس عدالت سازمانی با درگیری شغلی؛ آزمون نقش میانجی هویت سازمانی و خوش بینی، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0