تعریف چندرسانه ای

مایر، در کتاب یادگیری چند رسانه ای خود، ابتدا چند رسانه ها را این گونه تعریف می کند: من چند رسانه ها را به مثابه ارائه اطلاعات با استفاده از کلمات و تصاویر تعریف می کنم. منظور من از کلمات، ارائه مطالب به شکل کلامی و لفظی نظیر متون چاپ شده و متون گفتاری ؛ مانند صدای گوینده در یک برنامه آموزشی چند رسانه ای می باشد. منظور من از تصاویر ارائه مطالب بشکل تصویری نظیر گرافیک های آماری شامل اشکال مختلف، نمودارها، عکس ها و نقشه ها و یا استفاده از گرافیک های پویا شامل انیمیشن و ویدئو می باشد. واژه چندرسانه، به گردآوری انواع مختلفی از تکنولوژی های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط بر می گردد، انواع مختلف چند رسانه ای شامل متن و صوت و گرافیک و انیمیشن است. هاینک و مولنداوراسل: چندرسانه ای عبارت است از ترکیب چندین رسانه شامل متن و گرافیک و صدا و تصاویر ثابت ویدیویی و انیمیشن که به کمک کامپیوتر به نمایش بیاید. چند رسانه ای را به مثابه ارائه مطالب با استفاده از کلمات و تصاویر تعریف می کند که منظورش از تصاویر گرافیک، نمودار، عکس، نقشه، انیمیشن و ویدیو می باشد.

با استفاده از پدیده جدید مالتی مدیا یا چند رسانه ای، از رایانه به عنوان وسیله ای جهت تدریس بهره برداری می شود. در چندرسانه ای از خلاصه متن درس، کارهای گرافیکی و سمعی به گونه ای استفاده می گردد که کار تدریس به صورت محاوره ای در می آید.

هوفتن،پدیده چندرسانه ای را مجموعه ای با اجزای زیرتعریف کرده است:

  • یک دستگاه رایانه
  • برنامه و روابطی که اطلاعات را به هم مربوط می کند.
  • ابزارهای هدایت کننده ای که به کمک آن‌ها می توان در بین اطلاعات مزبور حرکت نمود
  • روشی برای جمع بندی، پردازش و ارتباط دادن مطالب درس با یکدیگر.

منبع

رحمت پور،یاسمن(1393)، ارائه درس افزار مبتنی بر الگوی دریافت مفهوم و تأثیر آن، پایان نامه کارشناسی ارشد ،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0