تعریف و تحلیل شبکه­ های اجتماعی

تحلیل شبکه اجتماعی، مطالعه­ ی یک ساختار اجتماعی و تأثیرات آن می­باشد. ساختار اجتماعی یا شبکه اجتماعی، مجموعه­ای از کنشگرهای اجتماعی و پیوندهای ارتباطی متصل کننده جفت­هایی از این کنشگرهاست. کنشگرها، گره­ها یا اعضای شبکه می­توانند گروه­ها، سازمان­ها و یا افراد باشند. ساختار شبکه با واژگانی نظیر تراکم (چگالی)،  مرکزیت، شهرت و اعتبار، تقابل و نقش تحلیل می­شود .

به طور گسترده ­تر، تحلیل شبکه­ی اجتماعی 1) ساختار اجتماعی را به عنوان یک شبکه با پیوندهای متصل کننده­ی اعضا و هدایت کننده­ی منابع به تصویر می­کشد، 2) بر ویژگی­های پیوندها به جای ویژگی­های اعضای منفرد تمرکز می­کنند، 3) جوامع را به صورت جوامع شخصی، به عنوان شبکه­ های ارتباطات فردی که مردم پرورش داده، حفظ کرده و در طول زندگی روزمره خود استفاده می­کنند، نمایش می­دهد .مبنای ترسیم شبکه­ های اجتماعی در اوایل دهه­ 1930 با کار پژوهشگرانی گذاشته شد که به آنها سنج می­گفتند، آنها به مطالعه­ی روابط میان افراد می­پرداختند. در این میان نام ” مورنو” به عنوان توسعه دهنده­ی اولین نمودار اجتماعی برای مطالعه­ی روابط میان فردی شهرت یافته است. به عقیده­ی فریمن، این روش توسط فعالیتهای پژوهشگرانی نظیر آلماک، ولمن ، بوت و هاگمن به ویژه در حوزه­های روانشناسی رشد و تربیتی ابداع شده که بسیاری از روش­های جامعه شناسی را پایه ریزی کردند، حتی پیش از مورنو که دیدگاه ترسیم شبکه اجتماعی را در اوایل دهه­ی 1930 مطرح کرد . در مجموع رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی با طی کردن یک روال پژوهشی از دهه­ی 1930 (تولد جامعه سنجی) تا 1970 پیشرفت­های ریاضیات گسسته به ویژه در تئوری گراف به صورت رشته­ی تخصصی تحلیل شبکه اجتماعی درآمد. هدف اصلی تحلیل شبکه اجتماعی کشف و تفسیر الگوهای پیوندهای اجتماعی میان کنشگرهاست. بنابراین، این تخصص مستلزم تئوری سازی، مدلسازی و پژوهش­های تجربی­ای است که بر کشف الگوهای ارتباطی میان کنشگرها متمرکز هستند. به عبارت دیگر تحلیل شبکه اجتماعی روشی است که می­تواند در تصویرسازی و مدل سازی روابط میان جوامع، که به آسانی دیده نمی­شوند، کمک کند. مطالعاتی که با تحلیل شبکه­ی اجتماعی مدل سازی می­شوند، بر تماس­ها و ارتباطات میان جوامع تمرکز می­کنند. فریمن، 4 ویژگی را برای حوزه­ی تحلیل شبکه اجتماعی برشمرده است:

  • تحلیل شبکه­های اجتماعی به وسیله­ی یک بینش بصری بر مبنای پیوندهای متصل کننده­ی کنشگرهای اجتماعی انگیخته شده است.
  • بر داده­های تجربی نظام­مند استوار شده است.
  • به شدت به شبیه سازی تصویری نزدیک شده است.و بر استفاده از ریاضیات و یا مدل­های محاسباتی تکیه می­کند .

در حقیقت برای تحلیل یک شبکه اجتماعی صرف نظر از نوع کنشگرهای آن، می­توان تفسیری تصویری یا جبری از شبکه در نظر گرفت. به عبارت دیگر، می­توان از نمودارهای گراف گونه برای تفسیر تصویری استفاده کرد، که در آنها هر کنشگر به منزله­ی یک رأس گراف یا یک گره در نظر گرفته می­شود و یال های گراف یا کمان­های میان رئوس، بیانگر ارتباطات میان یک رأس (کنشگر) با رأس دیگر است. پس بین یک رأس و رأس دیگر یال و کمانی وجود دارد، اگر و تنها اگر بین کنشگرهای متناظر آنها رابطه­ای وجود داشته باشد. گراف­ها راه­ های مفیدی برای نمایش اطلاعات درباره­ی شبکه ­های اجتماعی هستند، اما وقتی کنشگرها و یا انواع بسیاری روابط در شبکه وجود دارد، الگوهای ارتباطی شبکه بسیار پیچیده و مشاهده­ی آنها سخت خواهد شد. بنابراین، می­توان کنشگرها و ارتباطات میان آنها را در غالب یک ماتریس ارائه کرد و به این ترتیب، تفسیری جبری از شبکه ارائه داد. استفاده از ماتریس ها به ویژه در شبکه هایی با گره­ها و یا پیوندهای بسیار، امکان کاربرد ابزارهای ریاضیاتی و کامپیوتری را برای خلاصه کردن و درک الگوهای ارتباطی شبکه فراهم می­سازد.  برای این منظور می­توان ماتریس مربعی، با مرتبه­ ی تعداد رئوس گراف یا همان تعداد کنشگرهای شبکه، به عنوان ماتریس مجاورت کنشگر گراف در نظر گرفت، به گونه­ای که چنانچه رأسی با رأس دیگر یا خودش در ارتباط بود و یالی میان آنها بود و یا طوقه­ای وجود داشت، عدد 1 و در غیر این صورت، به عنوان درایه­ی مشترک آنها در نظر گرفته شود. البته لازم به ذکر است که لزوماً ماتریسی که بیانگر شبکه اجتماعی مورد نظر می­باشد، یک ماتریس مربعی یا مربعی صفر و یکی نیست؛ چرا که ممکن است ارتباط دو ویژگی یا دو مجموعه در ماتریس منعکس شود، یا مقادیر واقعی ارتباط دو رأس یا کنشگر، به عنوان درایه­ی مشترک آنها در ماتریس منظور شود.

در مجموع برای تحلیل، ترسیم و توصیف شبکه­ های اجتماعی، می­توان از نرم­افزارهای تحلیل شبکه­ی اجتماعی استفاده کرد. استفاده از این نرم­افزارها با داشتن الگوریتم­های متعدد، امکان انجام عملیات محاسباتی روی داده­های شبکه و نیز ترسیم الگوهای ارتباطی شبکه را تسهیل می­بخشد. بنابراین تحلیل شبکه اجتماعی مجموعه­ای از ابزارهای تحلیلی است که می­تواند برای ترسیم شبکه­های ارتباطی استفاده شود و ابزارهای مهمی برای ارزیابی و ارتقای همکاری در گروه­هایی با اهمیت راهبردی فراهم کند. استفاده از این متدولوژی برای تحلیل طبیعت و نقش ارتباطات غیر رسمی میان افراد خاص در سازمان­های تجاری رو به گسترش است. تحلیل شبکه اجتماعی به شناسایی نقاط قوت و ضعف در جریان دانش کمک می­کند و شبکه غیرقابل مشاهده ارتباطات میان افراد را قابل مشاهده می­کند تا برای بهبود عملکرد سازمان­هایشان تصمیم­گیری کنند. متدولوژی تحلیل شبکه اجتماعی می­تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی و برنامه­ریزی برای افزایش همکاری و در نتیجه افزایش جریان دانش و اطلاعات در سازمان مطرح شود . در مطالعات تحلیل شبکه­ی اجتماعی که از داده­های کتابسنجی استفاده می­کنند، متغیرهایی مانند مقالات، استنادها، شبکه­های هم­استنادی، نویسندگان یا مؤسسات همکار بررسی می­شوند .

مفاهیم اساسی تحلیل شبکه اجتماعی

مرکزیت: چندین مفهوم به طور گسترده در حوزه­ی تحلیل شبکه­ های اجتماعی به کار رفته است؛ یک از آنها مفهوم مرکزیت است . مرکزیت در شبکه اجتماعی مفهومی است که مهم­ترین و برجسته­ترین کنشگر در شبکه را به تصویر می­کشد. این کنشگرها دارای یک موقعیت استراتژیک در شبکه هستند. راه­های بسیاری برای سنجش ابعاد برجستگی در شبکه وجود دارد.یکی از مفاهیم مرتبط با مرکزیت، مرکزیت درجه­ای است. مرکزیت درجه­ای یک رأس، درجه­ی آن رأس است. یعنی تعداد یال­هایی که آن رأس را به طور مستقیم با رأس­های دیگر پیوند می­دهد. در یک گراف جهت دارف دو مفهوم درجه­ی داخلی و درجه­ی خارجی مطرح می­شود که اولی بیانگر تعدا کمان­ها یا یالهایی است که آن رأس دریافت می­کند دومی بیانگر تعداد کمان­هایی است که از رأس خارج می­شود . در شبکه غیر جهت دار درجه رأس همان تعداد یالهایی است که از هر رأس خارج می­شود.

تراکم (چگالی): چگالی شبکه نسبت اتصالاتی است که واقعاً میان کنشگرها وجود دارد به تعداد اتصالاتی که می­توانست وجود داشته باشد. این سنجه شاخصی است از پتانسیل ارتباط میان بخش­های شبکه و بنابراین، مقدار و نوع اطلاعاتی که به صورت تئوریک می­تواند مبادله شود. همچنین این سنجه می­تواند نشان دهنده سرعتی باشد که اطلاعات بین گره­ها پخش می­شود . در حقیقت معیار تراکم در تحلیل شبکه­ ی اجتماعی، سطح کلی ارتباطات میان کنشگرهای شبکه را توصیف می­کند .برای شبکه­های ارزش­دار (غیرباینری)، چگالی شبکه از تقسیم مجموع تمام مقادیر بر تعداد پیوندهای ممکن به دست می­آید. در این مورد چگالی، مقدار میانگین را نشان می­دهد.

انسجام (پیوستگی): انسجام شبکه را می­توان مجموعه­ای از روابط تعریف کرد که گره­ها را به یکدیگر متصل می­کند و شبکه را از گسیختگی باز می­دارد. اگر هر یک از گره­های شبکه توسط تعداد زیادی یال به گره­های دیگر متصل شود و حفره­های کمی در شبکه وجود داشته باشد، می­توان آن را شبکه­ای منسجم در نظر گرفت . به طور مستقیم انسجام بدین معناست که شبکه­ی اجتماعی پیوندهای بسیاری دارد. پیوندهای بیشتر بین مردم، ساختاری فشرده­تر به دست می­دهد که احتمالاً منسجم­تر و به هم پیوسته­تر است. در تحلیل شبکه، مفهوم چگالی یا تراکم، این ایده را بیان می­کنند. همانطور که گفته شد، مفهوم چگالی به معنای درصد تمام پیوندهای ممکن موجود در شبکه است. بیشترین چگالی در یک شبکه­ی ساده کامل ­شبکه­ی ساده­ای که تمام جفت رئوس آن با یک یال یا دوکمان هر کدام در یک جهت به هم مرتبط شده­اند یافت می­شود. اگر وجود حلقه (طوقه) هم مجاز باشد، تمام رئوس در شبکه­ی کامل دارای حلقه­هایی هستند. یک شبکه­ی کامل، یک شبکه با بیشترین چگالی است .

منبع

سکوتی بخشایش ، اکرم (1392) ، نقشه علم دانشگاه تبریز با بررسی تولیدات علمی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، دانشگاه شاهد.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0