تعریف ذهن آگاهی

ذهن آگاهی  یک ترجمه انگلیسی از کلمه پالی، ساتی است که آگاهی، توجه و به خاطر سپردن از آن استنباط می شود ؛ پالی زبانی است که از همان ابتدا در آموزش های بودا کاربرد داشت و ضبط می شد.

اولین ترجمه لغت ساتی از ذهن اگاهی به سال 1921 بر می گردد  واکنون یک گسترده وسیعی از نظرات و تمرین ها را شامل می گردد.

کابات زین ، مهم ترین پیشگام در کابرد درمانی، ذهن آگاهی است و آن را بعنوان  آگاهی که از طریق توجه کردن به هدف در زمان و عدم قضاوت و تحلیل لحظه به لحظه تجربه است تعریف کرد. در سال 2004، بیشاپ و همکاران، یک تعریف را با اتفاق آراء در باره تعریف ذهن آگاهی ارائه کردند : ذهن آگاهی کنترل شخصی از توجه است که بر تجربه آنی باقی می ماند در نتیجه اجازه می دهد که تشخیص و درک رویدادهای ذهنی در زمان کنونی افزایش یابد.

تعریف روشن از ذهن اگاهی، آگاهی از تجربیات کنونی با پذیرش است.

شايد متداولترين تعريف ها تعريفي باشد كه توسط كابات زين ، ارائه شد: ذهن آگاهی عبارتست از توجه به شيوه اي خاص: روي يك هدف، در زمان حال و بدون قضاوت. چندين تعريف ديگر نيز با اين تعريف مشابه اند. به عنوان مثال، مارلت و كريستلر، ذهن آگاهی رابه عنوان اختصاص توجه كامل فرد به تجربه فعلي به صورت لحظه به لحظه تعريف كرد ه اند و براون و رايان ، از آن به عنوان حالت توجه داشتن يا آگاه بودن از آنچه در حال اتفاق مي افتد تعريف كرده اند. برخي تعاريف ديگر تا حدي جزئي ترند. طبق تعريف بيشاب ،  ذهن آگاهی عبارتست از فرايند تنظيم توجه به منظور اختصاص كيفيت آگاهي غيرمشروح بتجربه فعلي وحاضرواختصاص كيفيت مرتبط با تجربه فرداز طريق كنجكاوي،صراحت تجربي و پذیرش.

از نظر سگال، ویلیامز و تیزدل ، در تمرينات ذهن آگاهی، تمركز فرد به سمت تجربياتي است كه به وجود مي آيند، در حالي كه بطور همزمان، موقعيت كنجكاوي به فرد اجازه مي دهد كه آن چه اتفاق مي افتد را بدون افتادن در دام قضاوت ها يا عكس العمل هاي ناگهاني كشف نمايد. اين نويسندگان همچنين بيان مي كنند كه ذهن آگاهی با رفتارهای خودکار و اعمال بدون هو شیاری و رفتارهایی که خودکار هستند متضاد است. كابات زين ، مطرح می سازد ذهن آگاهی شامل كيفيت و ويژگي مهربانانه و دلسوزانه از طريق توجه، حس علاقه و باور دوستانه و صميمي است. به طور مشابه مارلت و كريستلر،  بر اين باورند كه ذهن آگاهی عبارتست از مشاهده تجربيات فرد با نگرش به پذیرش و عشق ورزیدن به هم نوع. در 25تا30 سال گذشته علوم پزشکی غربی توجه زیادی به ارتباطات جسمی و روان شناختی تمرینات مراقبه و ذهن آگاهی از خود نشان داده است ، پژوهشگران جدید از اساتید مراقبه برای ارائه تعاریفی از ذهن آگاهی مشارکت خواستند.

شيوه هايي كه بطور معمول در آموزش ذهن آگاهی بكار مي روند در راستاي اين تعاريف و توضيحات قرار می گیرند. افرادي كه در فرايند آموزش ذهن آگاهی شركت مي كنند اغلب تشويق مي شوند كه توجهشان ر ابه انواع خاصي از محرك هايي كه در زمان حال وجود دارند، نظير صداهايي كه شنيده مي شوند يا حركاتي كه در محيط وجود دارد و يا تنفس متمركز سازند. اگر افكار، شرايط عاطفي، علايق يا ديگر تجربيات برانگيخته شود، شركت كنندگان تشويق مي شوند كه آنها را مشاهده كنند. نام گذاري خلاصه و جزئي تجربيات قابل مشاهده، با استفاده از كلمات و عبارات كوتاه، مورد تشويق قرار مي گيرد. بطور معمول، از شركت كنندگان خواسته مي شود كه حالت پذيرش (اعتقاد)، تمايل، اجازه دادن، صراحت، كنجكاوي، مهرباني و صمميت را در تجربيات مشاهده شده بگنجانند و از تلاش هايي در خصوص ارزيابي، قضاوت، تغيير و پايان يافتن از آنها، حتي اگر نامطلوب و ناخوشايند باشند، خودداري نمايند. مهارت هاي پائين شامل غير قابل قضاوت بودن : پذيرش،اجازه يا خودداري از ارزيابي، تك بعدي فكر كردن : با تمايل و گرايش متمركز و مؤثرتر بودن :استفاده از ابزارهاي مهارتي است.

اين مجموعه از تعاريف، توصيفات و ساختارهاي در آموزش ذهن آگاهی، بيانگر اين است كه ذهن آگاهی ممكن است به عنوان ساختاري چند بعدي در نظر گرفته شود كه شامل توجه به (مشاهده و بيان) تجربيات لحظه اي فعلي، نام گذاري آن با كلمات و انجام آن با آگاهي يا خودداري شروع خودكار آن است.  ويژگي هاي خاص توجه بسیار مهم بنظر مي رسد. اصطلاحاتي كه براي اين ویژگي ها بكار مي رود عبارتست از: پذيرش ، صراحت ، عدم قضاوت ، تمايل ، مهرباني و كنجكاوي.

شاید هیچ وضعیتی بهتر از تجربه درونی ترس رابطه ی عمیق بین مغز و رفتار ذهن و جسم را تشریح نمی کند. با توجه به اینکه علم آسیب شناسی روانی با گرایش اضطراب برای اجتناب از تجربه درونی ترس معرفی می شود، فرض ما بر این است که تمرین ذهن آگاهی می تواند موجب ارتباطی منطقی با تجربه جسمی، احساسی و شناختی در فرد حتی در زمان نگرانی یا ترس شدید شود. علاوه بر آن ما می گوییم که آن ارتباط منطقی که با استفاده از توجه شدید، آگاهی متمرکز شده در زمان حال، پذیرش و خود اگاهی بهبود می یابد می تواند موجب رهایی روانشناختی از اضطراب مستمر و انعطاف رفتاری بیشتر در فرد گردد.تمرین ذهن آگاهی ابزار مؤثر و سالم تری در ارتباط با تجربه درونی ترس و اضطراب از طریق خود تنظیمی عمومی آگاهی بدون قضاوت محسوب می شود.تمرین ذهن آگاهی با بکارگیری فرایند های درونی تفکر و احساس همراه با تثبیت الگوهای ناخودآگاه در بدن و ذهن در تعامل با رابطه ای منطقی بر اساس پذیرش، شامل تمام حیطه تجربه بشری در هر لحظه صورت می گیرد. فواید تمرین ذهن آگاهی در شرایط ترس و اضطراب از این ارتباط آگاهانه و منطقی منتج می شود .

سایر عبارتهای کوتاه مرتبط که ممکنست در ذهن آگاهی درمانی استفاده شود شامل، هوشیـاری محبت آمیـز،  پـذیرش ذهن آگاهی،  شخصیت بـی غل و غـش و توجـه به دلسـوزی می باشد. افزایش وضوح در پذیرش فرمول ذهن آگاهی، برای درمان گران روانی، معنایی ایجاد می کند. وقتی بیماران به روان درمانی می آیند،  اغلب تحت فشار شدیدی هستند و در جستجوی فردی می گردند که برای فهمیدن اینکه آنها چه کسانی هستند و چرا عذاب می کشند زمان بگذارد و با آنها صحبت کند. آنها شدیداً خواستار نوعی استراتژی برای آرامش هستند. اگر ما بدون فراهم کردن پذیرش و دلسوزی، کمکی به بیماران خود کنیم این فرد به سادگی احساس گیجی و سردر گمی می کند .

بصورت مشابه، در روابط  درمان شناسی شخصی،  دلسوزی نیز مهم است. دلسوزی و پذیرش شخصی ابزارهای مهارتی  هستند. برای آگاه بودن و تلاش کردن تحت شرایط و موفقیت های مختلف و برای داشتن چشمان باز به قلبی باز نیاز داریم .

منبع

کریمپور،جاسم(1393)،اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی برذهن آگاهی برکیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی،دانشگاه پیام نور هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0