تعریف خود آسیب رسانی

خود آسیب رسانی در منابع علمی به شیوه ها­ی متفاوتی تعریف شده است. برخی از این تعاریف بدین شرح است:

سیب عمدی به خود که معمولاً نشانه ای از یک اختلال روان شناختی یا روانپزشکی است.

-عملی است غیرکشنده  که در آن یک فرد آگاهانه رفتاری غیرعادتی را بدون مداخله دیگران انجام می­دهد که نتیجه­اش آسیب به خود خواهد بود یا فرد آگاهانه مقدار زیادی مواد یا دارو بیشتر از مقدار طبیعی یا بیشتر از میزان تجویز شده مصرف می­کند و هدفش از این کار ایجاد تغییراتی است که فرد می­خواهد از طریق اثرات جسمانی واقعی یا انتظاری به آنها برسد.

-خود آسیب رسانی شامل خود مسموم سازی یا خودجرحی است و لزومی ندارد در تعریف این رفتارها به انگیزه آشکار یا ظاهری عمل توجه کنیم .

خود آسیب­رسانی شامل رفتارهایی مانند موارد زیر است که هر چند منجر به آسیب بدنی می شوند؛ اما غیرکشنده هستند:

  • رفتاری که با هدف آسیب به خود به صورت مستقیم انجام شود مانند  خودزنی یا پرش از بلندی
  • مصرف مواد بیش از حد تجویز شده یا بالاتر از سطوح درمانی
  • مصرف یک ماده تفریحی یا غیرقانونی که از نظر شخص به عنوان خود آسیب رسانی تلقی می­شود
  • مصرف کردن یا وارد کردن یک ماده یا شی غیر قابل مصرف.

خودآسیب رسانی از نوع خودجرحی بدون خودکشی (NSSI) رفتاری است آگاهانه که فرد خودش  به بافت­های بدنش آسیب می­زند مانند بریدن و سوزاندن بدن اما این رفتار با نیت خودکشی انجام نمی شود و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی هم قابل قبول نیست و با هدف اجرای احکام و رسوم اجتماعی انجام نمی شود.

اصطلاحات علمی خود آسیب رسانی

برخی از اصطلاحاتی که تا کنون برای ارجاع به خود آسیب­رسانی به کار رفته اند عبارتند از: شبه­خودکشی، خودجرحی ، خود جرحی بدون خودکشی، خود آسیب رسانی عمدی (DSH)، نشانگان رگ زنی، خود زنی ظریف، خشونت بر خود، خود­آزارگری، خود معیوب­سازی و خود­تخریبی،  اختلال خود شکست­دهی، خود آسیب­رسانی مستقیم و خود آسیب­رسانی غیر مستقیم.

اصطلاح رفتارهای خودجرحی(SIB) برای اشاره به رفتارهای خودجرحی متداول مانند بریدن، سوزاندن و خط انداختن روی بدن که با شدت خفیف تا متوسط انجام می شوند، به کار می­رود. خودمعیوب سازی برای اشاره به رفتارهای شدیدی که باعث آسیب یا نقص عضو بدنی میشود مانند اخته کردن یا قطع اندام­های بدن استفاده می­شوند.

خود­جرحی، خودجرحی بدون خودکشی (NSSI) و خود آسیب رسانی عمدی سه اصطلاحی هستند که بیش از سایر اصطلاحات استفاده شده­اند. در حالیکه در برخی تعاریف رفتارهای خودجرحی به صورت کلی و عمومی­تر دو رفتار اقدام خودکشی و خودجرحی بدون خودکشی را شامل می­شود؛ اما در طبقه بندی های دیگر مثل کلونسکی  خودجرحی تنها شامل خودجرحی بدون خودکشی است. در تعریف خودجرحی ، عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز در نظر گرفته است؛ زیرا در برخی از فرهنگ­ها برخی از انواع خود جرحی مثل قمه زدن یا سوراخ کردن بدن یا رنج دادن به خودجزو ویژگی های مطلوب فرهنگی  و قابل قبول از لحاظ اجتماعی در نظر گرفته می­شود.

 خود آسیب­رسانی عمدی (DSH) به عنوان هر گونه آسیب که به شیوة عمدی،مستقیم و آگاهانه به بدن وارد می­شود،گفته می­شود که ممکن است بدون انگیزه خودکشی باشد یا انگیزه واقعی رفتار نامشخص است.اغلب رفتارهای طبقه خودجرحی و خودآسیب­رسانی آگاهانه مشترکند به جز رفتارهایی مانند خود­مسموم سازی که هر چند خود آسیب رسانی آگاهانه در نظر گرفته می­شوند؛ اما در طبقه­بندی خودجرحی به حساب نمی­آید. عده ای از محققین کاربرد صفت عمدی را برای خود آسیب­رسانی اشتباه می­پندارند؛ زیرا ممکن است در برخی از مواقعی که فرد به بدن خود آسیب وارد می کنند ، در حالت های تجزیه ای قرار داشته باشد و بنابراین نمی توان گفت انتخاب عمل آسیب به خود به صورت عمدی یا آگاهانه بوده است.در کشورهای آمریکای شمالی به صورت کامل اقدام خودکشی و خودجرحی‌ جدا از هم در نظر گرفته می­شوند؛ اما در اروپا به ویژه سیستم درمانی و پژوهشی انگلستان از اصطلاح DSH استفاده می­شود و وجود یا عدم وجود انگیزه خودکشی ملاک مهمی در جدا کردن افراد با خودجرحی ویا اقدام کنندگان به خودکشی نیست.

منبع

خانی پور،حمید(1393)، رفتارهای خود آسیب رسانی در نوجوانان:ماهیت،احتمال خودکشی و نقش عوامل روانشناختی و همسالان ،پایان نامه دکتری روانشناسی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0