تعریف انجمن اولیا ء ومربیان مدرسه  

یکی ازانجمن­های مهم آموزش و پرورش، انجمن اولیاء ومربیان مدرسه است. هیات منتخبی است ازاولیای دا نش آموزان ومربیان همان مدرسه که با تفاهم وصمیمیت درزمینه تحقق اهداف انجمن وطبق آیین نامه آن فعالیت وهمکاری می کند.

فواید انجمن اولیاء  ومربیان

  1. رشد تفاهم وتقابل میان والدین ، معلمان وهمه دست اندر کاران مدرسه .
  2. ترویج وتشویق کلیه فعالیت هایی که به اعتلای سطح آموزش وبهبود وضع دانش آموزان و رشد تربیت اجتماعی آنان کمک می کند.
  3. کمک به والدین در جهت کسب اطلاع لازم نسبت به روند جاری در نحوه تدریس و آموزش کودکان وجلب همکاری آنان در این زمینه .
  4. کمک به معلمان برای برقراری ارتباط نزدیک با والدین وارائه اطلاعات دقیق تر ازوضعیت تحصیلی فرزندشان .
  5. کمک به کادر اداری مدرسه در جهت تأمین وسایل تفریحی وسرگرمی دانش آموزان.
  6. آگاهی دادن به والدین نسبت به شرایط و مقررات شرکت در برنامه های آموزشی و ایجاد  امکانات لازم در جهت شرکت آنان در این برنامه ها .

نیازها وانتظارات اولیاء

اولیاء  دانش آموزان دارای نیازهای مشترک می باشند اما به علت تفاوت در معلومات ، طبقه اجتماعی شخصی خود انتظارات گوناگونی درمدرسه دارند . به طور مثال همه اولیاء مایلند از حقوق کودکان در زمینه آموزش و پرورش، از  خط مشی ،برنامه ها وفعالیت های مدرسه ونحوه ارزشیابی آگاه گردندبیشتر اولیاء انتظاردارند از تواناییها ونقاط ضعف وپیشرفت های درسی فرزندان خودمطلع شوند ، محیط تحصیلی ودوستان وی رابشناسند و با چگونگی ایجاد محیط مطلوب و مناسب برای انجام تکالیف درسی فرزندان خود آشنا شوند. تعدادی ازاولیاء به علت کمبودها و مشکلات خاصی که باآن روبرویند به خدمات  مشاوره ای و یا خدمات حمایتی مدرسه نیازمندند وتعداد محدودی از اولیاء نیز باداشتن تواناییهای ویژه برای کمک به مدرسه و تشویق مشارکت سایر اولیاء در برنامه های مدرسه  نیاز به آموزش و راهنمایی درجهت پرورش استعدادهای رهبری و اداره جلسات می باشند .سازمان های آموزش و پرورش استانها موظفند با هماهنگی سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی نسبت به تشکیل گردهمایی های توجیهی/ آموزشی برای عوامل  اجرایی ادارات آموزش و پرورش و مدارس هیات امنایی اقدام نماید .

منبع

ابوالحسنی،مریم(1389)، رضایتمندی دانش آموزان، اولیاء و  کارکنان از عملکرد مدارس متوسطه نظری دخترانه هیات امنایی و مدارس عادی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی گرمسار

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0