تعریف اختلال­های یادگیری

مفهوم اختلال یادگیری از حیطه­های گوناگونی مانند روانشناسی، پزشکی و آموزش و پرورش تأثیر پذیرفته است. بنابراین، تعریف و تبیین آن نیز از مبانی نظری مختلفی ناشی می‌شود. در نتیجه در مورد اختلال­های یادگیری تعاریف گوناگونی ارائه شده است که در زیر به چند مورد از رایج­ترین تعاریف اشاره می­شود:

تعريف دولت فدرال

یکی از تعاریف رایج، تعریف دولت فدرال امریکا است که نخستین بار در سال 1977 مطرح و در سال 1997 با تغییراتی اندک مجدداً ارائه شد. در این تعریف آمده است: اختلال یادگیری خاص عبارت است از وجود اختلال در یک یا بیش از یک فرآیند روان­شناختی پایه که در فرآیند درک یا کاربرد زبان شفاهی یا نوشتاری نقش دارد. این اختلال موجب بروز نقص در توانایی افراد در گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا محاسبات ریاضی می­گردد. این اصطلاح شرایطی چون معلولیت­های ادراکی، آسیب مغزی، اختلال جزئی در کارکرد مغز، نارساخوانی و زبان­پریشی تحولی را شامل می­شود. این اصطلاح در مورد کودکانی که مشکلات یادگیری آنها از ناتوانی­های حرکتی، بینایی یا شنوایی، عقب‌ماندگی­ذهنی، آشفتگی­های هیجانی، فقر محیطی، فرهنگی یا اقتصادی ناشی می شود، به کار برده نمی­شود.

تعريف انجمن مشترك ملي از اختلال­های يادگيري

انجمن مشترك ملي براي اختلال­های يادگيري تعریف زیر را ارائه داده است:

اختلال­ یادگیری اصطلاحی عام است که به گروهی ناهمگن از اختلال­ها اشاره دارد که به صورت مشکلات معنادار در اکتساب و کاربرد شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال یا توانایی­های ریاضی بروز می­کند. این اختلال­ها ذاتی و درونی هستند، فرض بر این است که از اختلال در کارکرد سیستم اعصاب مرکزی ناشی می­شوند و احتمال وقوع آنها در تمام دوران زندگی وجود دارد. مشکل در خودنظم­دهی، ادراک اجتماعی و تعامل اجتماعی ممکن است با اختلال­ یادگیری همراه باشد ولی ایجادکننده­ی آن نیست. اگرچه اختلال­ یادگیری ممکن است با سایر معلولیت­ها؛ برای مثال تفاوت­های فرهنگی، آموزش ناکافی یا نامناسب همراه باشد ولی نتیجه این شرایط یا عوامل نمی­باشد.

جدیدترین تعریف اختلال یادگیری توسط مرکز ملی تحقیقات در اختلال­های یادگیری آمریکا به شرح زیر ارایه شده است:

اختلال یادگیری، عبارت است از یک اختلال عصب­شناختی که توانایی­های مغز را در زمینه­ی دریافت، پردازش، ذخیره کردن، بازیابی و پاسخگویی به اطلاعات تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کرک و چالفنت، اختلال یادگیری را به دو دسته کلی تقسیم می­کنند:

  • اختلال­های یادگیری رشدی: شامل اختلال در توجه، حافظه، ادراک، تفکر، گوش کردن، توانایی حسی- حرکتی، زبان و گفتار می­باشد.
  • اختلال­های یادگیری در امور آموزشگاهی: اختلال در خواندن، نوشتن،حساب کردن و هجی­کردن است .

منبع

لشگری،حمیده(1392)، مشکلات رفتاری دانش­آموزان با اختلال‌های یادگیری،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم­تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0