تعريف رياضيات و عوامل موثر بر عملکرد ریاضی

رياضيات زباني است كه در تعريف دقيق اصطلاحات و نمادها به كارمي رود و ما را در برقراري ارتباطات علمي و ساير ارتباطات در زندگي روزمره توانا مي كند.درس رياضي از جمله مهارتهاي اساسي است كه در زمرة دروس مهم و بنيادي در دوران تحصيل محسوب مـي شـود. تحقيقـات و مطالعات نشان داده اند كه ارتباط پويايي بين رشد و توسعه جامعه و كاربرد رياضيات وجود داشته است. ریاضی یک زبان کمی است که دقیق تر از آن وجود ندارد. وقتی واژه های کیفی به کمی تبدیل شوند کار ریاضی کرده ایم(.

تعریف عملکرد ریاضی

عملکرد ریاضی یعنی چگونگی بروز دانش ریاضی فرد در موقعیت های مختلف است که تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی واقع می شود. عوامل درونی و عوامل بیرونی به ترتیب نقش بردارهای تسهیل کننده و بازدانده رفتار ریاضی را ایفا می کنند. در اين ميان هيجان ها به مثابه يک عامل دروني و مؤثر در ساختار شخصيتي هر فرد مورد بحث قرار مي گيرند؛ با توجه به اين که جداسازي مقوله شناخت از فرآيند هاي عاطفي موجب خلط در بازتابش دقيق تجربه انساني مي شود.

عوامل موثر بر عملکرد ریاضی

عوامل مرتبط با خانواده: همانطور که می دانیم خانواده نقش بسیار مهمی در زمینه های مختلف ایفا می کند. در این امر بخصوص نقش والدین و خانواده انکارناپذیر است. والدین امروزه طرز فکر و برداشت های منفی خود از درس ریاضی را به فرزندانشان منتقل می کنند. بیشتر والدینی که در دوران تحصیل با ریاضیات مشکل داشتند با بیان جملاتی از قبیل این که خیلی مشکل است و …، فرزندان خود را از ریاضیات می ترسانند و این مساله برای همیشه با آن ها همراه می شود.

عوامل مرتبط با معلم: میزان علاقه مندی معلم مربوطه به تدریس ریاضیات از جمله عواملی است که در احساس کودک نسبت به این درس تاثیر می گذارد.  

استفاده از شیوه های مختلف و نوین تدریس: یک معلم خوب باید از روش های مختلف تدریس برای یادگیری درس ریاضی استفاده کند. از روش های خلاق و نوین نیز در این زمینه بهره ببرد.

ایجاد انگیزه لازم برای یادگیری ریاضیات: معلمان می توانند با اهمیت دادن به کاربرد ریاضی در زندگی روزمره و عنوان کردن مثال های مختلف در این زمینه و نیز با بها دادن به تاریخ ریاضیات شور و شوق بیشتری در دانش آموزان ایجاد کنند. با این کارها انگیزه لازم برای یادگیری ریاضی فراهم می شود

منبع

توحیدی ،یوسف (1393)،رابطه خود کار آمدی ،توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عماکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی شیبکوه ،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0