تضادهاي بين فردي در همسران

مشکلات جنسي و زناشوئي با همديگر پديدار مي‌شوند. در حقيقت اکثر همسراني که مشکلات جنسي دارند، ناسازگاري زناشوئي را گزارش کرده‌اند و بيشتر درمانجوياني که به درمان زناشوئي ارجاع داده مي‌شوند،نارضايتي در روابط جنسي‌شان را مطرح کرده‌اند .

هويت جنسي

به احساس پايدار مرد يا زن بودن هويت جنسي گفته مي‌شود که بر اساس جنسيت در 3-2 سالگي شکل مي‌گيرد، ولي عوامل محيطي چون خانواده، معلمين، دوستان، و به طور کلي فرهنگ بر شکل‌گيري مناسب آن مؤثر است و براي اينکه به ثبات برسد، به گذشت زمان نياز دارد. نقش جنسي که رفتار هر فرد به عنوان زن يا مرد بودن است تحت تأثير جنسيت و محيط قرار دارد، هويت جنسي و نقش جنسي مناسب در بروز رفتارهاي جنسي مناسب نقش دارند.

دانش جنسي

دانش جنسي شامل اطلاعاتي در مورد آناتومي دستگاه تناسلي و پاسخهاي جنسي، نقش مهمي را در چگونگي رفتار جنسي ايفا مي‌کند، به خصوص در زنان نداشتن اطلاعات جنسي در مورد پاسخ جنسي به عنوان مثال عدم آگاهي از نقاط حساس بدن خود از جمله کليتوريس (خروسه) جهت تحريک و ايجاد لذت، باعث کاهش تمايل جنسي و کاهش رفتار جنسي مي‌گردد. از طرفي عدم آگاهي خود باعث اظطراب شده و اضطراب خود منجر به کاهش ميل جنسي و کاهش تمايل به انجام عمل جنسي مي‌گردد. در اين هنگام در صورت مبادرت به عمل جنسي به علت عدم داشتن آگاهي‌هاي لازم جنسي، فرد دچار اختلال در پاسخ جنسي و در نتيجه اختلالات جنسي از جمله اختلال عدم رسيدگي به اوج لذت جنسي يا اختلال درد هنگام مقاربت مي‌گردد که بطور ثانويه مي‌تواند تمايل به انجام اعمال جنسي را کاهش دهد .

افکار و عقايد جنسي

انواع معيني از افکار، نگرش‌ها و عقايد در مورد جنبه‌هاي مختلف فعاليت جنسي، بر پاسخ جنسي افراد از جمله ميل، انگيختگي و ارگاسم تأثير مهمي دارند. اگر اين باورها نادرست باشند، مي‌توانند باعث ظهور يا تشديد مشکلات جنسي گردند. آليس  بک و همکاران ، و کوادلند، انواع افکار ناسازگارانه را که منجر به پيامدهاي هيجاني و رفتاري ناسازگارانه مي‌شود بيان کرده‌اند ، در حيطه روابط جنسي نيز افکار يا اسطوره‌هاي ناسازگارانه در مورد عملکرد جنسي وجود دارد که تعدادي از آن توسط زيلبرگ،  مطرح گرديده است:

  • تماس جنسي هميشه بايد به فعاليت جنسي منجر شود.
  • فعاليت جنسي هميشه بايد به آميزش منتهي شود.
  • مرد بايد در فعاليت جنسي پيشقدم شده وآنرادرخواست کند، وزن نبايد درخواست فعاليت جنسي با همسرش را نمايد.
  • نعوظ و ارگاسم (اوج لذت جنسي) مرد در فعاليت جنسي هميشه لازم است ولي اگر زن به ارگاسم نرسد، اهميتي ندارد چرا که در توليدمثل به آن نيازي نمي‌باشد به اين دليل که اغلب زنان بدون ارگاسم هستند.
  • مردها بايد همواره تمايل جنسي داشته و قادر به پاسخ‌دهي جنسي باشند و زنان نيز بدون نياز به تحريک و فقط با آميزش بايد قادر به ارگاسم باشند. در واقع فعاليت جنسي لذت‌بخش بايد طبيعي خودبخودي باشد.
  • مردان و زنان نبايد نياز وهيجان‌جنسي خود را به يکديگر ابراز کنند .

جورج، نيز با بررسي عقايد ناسازگارانه جنسي زنان و مردان در هند نشان داد که زنان ابراز نيازهاي جنسي خود را مطلوب نمي‌دانند و مردان نيز به رابطه جنسي به عنوان هدف ازدواج فکر مي‌کنند.

تصوير بدني

تصوير بدني نامطلوب بخصوص در دختران شيوع بيشتري دارد و از زمان بلوغ يا زودتر شروع مي‌شود شرايطي که اين حالت را تشديد مي‌کند، عبارت است از: افزايش سن، ابتلا به بيماري، آثار جراحي و ضربه، تغييرات وزن بدن.اينک فرد، تصوير ذهني نا‌مطلوب ازبدن خود داشته و ترس از مورد قبول واقع نشدن از جانب همسر موجب اجتناب از فعاليت جنسي مي‌شود.

تجارب جنسي اوليه

تجربه يکي از تعيين کننده‌هاي اصلي رفتار جنسي در بسياري از پستانداران است. مشاهده باليني نوزاد انسان نشان مي‌دهد که ارتباط گرم و مهرآميز نوزاد با مراقب ،پيش نياز تعامل‌هاي ارضاءکننده با همسالان است و ارتباط مهرآميز با ساير همسالان از هر دو جنس مبناي ايجاد جمعيتي است که لازم روابط جنسي ميان بزرگسالان است . سابقه سوء استفاده جنسي و جسمي در دوران کودکي مي‌تواند باعث ايجاد مشکلات جنسي و پاسخ‌ منفي دربزرگسالي ازجمله تمايل پائين بفعاليت جنسي وتحريک‌پذيري پائين يا دردهنگام نزديکي ازجمله واژنيسموس گردد .

اختلالات رواني

انواع اختلالات رواني بر کاهش ميل جنسي تأثير بسزايي دارند. اين بيماري‌ها شامل اسکيزوفرني، افسردگي و … مي‌باشد. به طوري که تحقيقات اخير نشان داده است که درد مقاربت که خود باعث کاهش تمايل فعاليت جنسي مي‌گردد، در زنان افسرده و مضطرب بيشتر ديده مي‌شود و در زنان با شخصيت اسکيزوئيد و پارانوئيد نيز افزايش مي‌يابد، مي‌توان گفت بين شخصيت با درد مقاربت و اختلال انگيختگي ارتباط معنادار وجود دارد .

عوامل فرهنگي

رفتار جنسي انسان برخلاف ساير نخستيني‌ها به شدت تحت تأثير فرهنگ است. در هر جامعه محدوديت‌هايي براي رفتار جنسي وجود دارد. مثلاً محرم‌آميزي تقريباً در تمام فرهنگها ممنوع است. در جوامع گوناگون نسبت به ساير وجوه رفتار جنسي نظير رفتار جنسي کودکان، هم‌جنس گرائي، آسان‌گيرتر و بعضي سخت‌گيرتر هستند. مثلاً در جوامع بسيار سختگير سعي بر آن است که رفتار جنسي تا پيش از نوجواني مهار شود و کودکان چيزي دربارة فعاليت جنسي نياموزند و تا قبل از ازدواج هيچ چيز راجع به امور جنسي ندانند .

فرهنگ اسلام به غريزه جنسي توجه ويژه‌اي دارد و به ارضاي آن در چارچوب ازدواج تأکيد مي‌ورزد، بطوريکه کنترل ميل جنسي در خارج از حيطه زناشوئي را توصيه مي‌نمايد. همچنين هم‌جنس گرائي و اسمتناء را مباح ندانسته و آن را نهي مي‌کند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0