تربیت معلم و آموزشهای ضمن خدمت

نظام آموزش و پرورش تا قرن بیستم آنچنان که باید راه به جایی نبرده و بین آموزش و زندگی شکاف به وجود آورده بود. در اواخر قرن بیستم جهانیان دریافتند که آموزش و پرورش نباید از واقعیت­های زندگی دور بماند. این مسئله نظام آموزشی جدیدي را پی ریخت که معلم را پایه و اساس قرار داد.صافی ، در کتاب سیمای معلم می­نویسد: معلمان باید از طریق هنر، علم و تجربه را در فرایند تدریس، در سه مرحله قبل از تدریس، ضمن تدریس و بعد از تدریس مهارت یابند.

پاشا شریفی ، در مقاله­ای با عنوان سنجش عملکرد در فرایند تدریس مراحل تدریس را به شرح زیر گزارش کرده است:

  • مرحله پیش از تدریس
  • مرحله تدریس
  • مرحله پس از تدریس.

به نظر وی در روش­های نوین آموزشی، به جای آزمون­های سنتی بر سنجش عملکرد تأکید می­شود. سنجش عملکرد از جمله روش­هایی است که انگیزه یادگیری را در دانش­آموزان بر می­انگیزد.شیوه­های سنتی سنجش و ارزشیابی، بر پاسخ­های اغلب کلیشه­ای و تفکر همگرا برای حل مسأله خاص توجه دارد. در حالی که در فرایند سنجش عملکرد، دانش­آموزان باید با استفاده از تفکر واگرا، روابط بین مطالب مختلف را درک و تجزیه و تحلیل کند و به خلاقیت و نوپردازی بپردازد.به اعتقاد و باور بسیاری از متخصصان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت، یادگیری مهارت­های حرفه­ای از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. تا آنجا که معلمی که به اندازه کافی مهارت­های تدریس را تجربه نکرده باید، معلم بدون صلاحیت خوانده می­شود .

شعبانی، در مقاله­ای با عنوان  بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم ایران و چند کشور جهان در تحلیل واقعیت­ها چنین می نویسد: کیفیت تربیت معلم و تدریس به میزان زیادی به منابع آموزشی و برنامه درسی بستگی دارد. در سال­های اخیر پژوهشگران آموزشی به برنامه درسی به عنوان متغیری میان نظام­های آموزشی کشورها نیز بر اصلاح برنامه­های درسی و روش­های تدریس تأکید شده است.

به اعتقاد بعرنگی ، آموزش­های تربیت معلم و ضمن خدمت، هنگامی مؤثر است که معلمان بتوانند از امکانات آموزشی در جهت رفع مشکلاتی که در کلاس­های درس با آن مواجه­اند بهره گیرند و در دو بعد علمی و عملی مهارت بیشتری پیدا کنند .

منبع

حاجی زاد،محمد(1390)،مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0