تحول مطالعات پیرامون رضایت شغلی

مطالعات اولیه در زمینه نگرشهای مربوط به کار ، از پیش از جنگ جهانی اول شروع شد و به طور فعال در انگلستان ، اروپا و آمریکا دنبال گردید . پدیده اشتغال از ابتدای زندگی اجتماعی بشر مورد توجه بوده است . هریک از اندیشمندان به نوعی درباره این مسئله سخن گفته­اند. جامعه شناسان و روانشناسان در قرون اخیر ، نظرات متفاوتی درباره­ی کار و شغل ارائه نموده­اند . جنبه های گوناگون کار اعم از نابرابری در کار ، رضایت شغلی ، انگیزه ی کار و بالا بردن بهره­وری سازمانهای کاری ، هر کدام به نحوی مورد توجه دانشمندان و اندیشمندان علم مدیریت ، جامعه شناسی ، اقتصاد و روانشناسی قرارگرفته است .

بررسی های روانشناسان : جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی مانند بسیاری از متخصصان ، کار را مورد توجه قرار داده اند . در آغار برخی از جنبه های کمی و کیفی کار را مورد مطالعه قرار دادند . نمونه خاص این نوع مطالعات را باید بررسیهای تیلور  ،دانست . او مطالعاتش را مطالعات حرکت و زمان  نام نهاد . پس از او ژیلبرت  ،همین نوع مطالعات را به همراه همسرش با نام مطالعات زمان – کار به انجام رسانید . این قبیل بررسیها از زمینه خاص اجتماعی منبعث گردیده که با عنوان « لیبرالیسم کلاسیک» مشخص می شود . در این زمینه ی خاص ، سرمایه ­داری  عصر طلایی خود را می گذرانید و سرمایه بر حیات همه­ی انسانها حاکم بود . در قرن بیستم از نظر پرودن و مارکس  «کار» جزئی از وجود آدمی شناخته شد .

این موضوع پذیرفته شد که هر چند انسانها برای روزی و معاش به کار می پردازند ، اما تنها کارکردها ، اصل نیست و ارضای روانی با مفید بودن ، احساس خلاقیت با دیدن حاصل کار خویش ، مورد توجه قرار گرفت و نتیجه کارجزیی از شخصیت انسان به حساب می آمد . مایو  ،نیز برای نشان دادن ابعاد کیفی کار و پیوندهای ذهنی انسان و کارش ، زمینه ی روانشناسی کار را مورد مطالعه قرار داد . مطالعات او و همکارانش در هاتورن نشان داد که با محاسبات کمی ، که پایه اندیشه های تیلور و پس از او تیلورگرایی است، نمی توان به افزایش کمی و ارتقای کیفی کار دست یافت. استراحت در بین ساعات کار، تامین هزینه های بهداشتی ، توجه به فراغت سالم نیروی کار ، تصحیح روابط کارگر- کارگر(کارمند-کارمند) و کارگر-کارفرما (کارمند- رئیسی) و بهبود شرایط محیطی کار ، همگی شبکه ای از عوامل موثر بر کار را می رساند.

 مطالعات جامعه شناختی  : امیل دورکیم یکی از پایه گذاران جامعه شناسی است . در آرای خود به اهمیت کار توجه نموده است . اندیشه ی او در مقابله با کسانی است که برای هر چیز ریشه روانشناختی آن را مطالعه می کردند و اهمیت فرد را در برابر جامعه بزرگ می نمودند. کار او برخلاف این گروه، توجه به بررسی جامعه شناختی موضوعات اجتماعی و اهمیت دادن به جامعه و روح جمعی بود و موجب شد گرایش او را «کل گرایی» ، «جمع گرایی» یا « جامعه گرایی» بنامند .

منبع

راستی ،حسین(1392)، ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت اجرائی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0