بیماران سرطانی و سلامت روان

سرطان طبقه­ای از بیماری­هاست که با رشد سلولی خارج از کنترل مشخص می­شود.  بیش از صد نوع سرطان وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع اولین سلولی که تحت تاثیر قرار می­دهد طبقه بندی می­شود. سرطان زمانی که سلول­های صدمه دیده به طور غیرقابل کنترل شروع به تکثیر می­کنند و تبدیل به غده یا بافت توده­ای (تومور) شوند، به بدن آسیب وارد می­کند.

به طور کلی پنج گروه سرطان وجود دارد:

  1. کارسینوما: نوعی از سرطان که در سلول­هایی که بخش­های داخلی و خارجی بدن مانند ریه، پستان و روده بزرگ را پوشش می­دهد به وجود می­آید.
  2. سارکوما : نوعی از سرطان که در سلول­های واقع در استخوان، غضروف، چربی، بافت همبند، ماهیچه و دیگر بافت­های حمایتی به وجود می­آید.
  3. لنفوم : نوعی از سرطان که از غدد لنفاوی و سیستم ایمنی بدن شروع می­شود.
  4. لوسمی : نوعی از سرطان که در مغز استخوان شروع می­شود و اغلب در جریان خون تجمع می­یابد.
  5. آدنوم : نوعی از سرطان که از غده تیروئید،غده هیپوفیز، غده آدرنال،دیگر بافت­های غددی است.

بیماران مبتلا به سرطان به انواع گوناگون روش­های درمان سرطان نیاز دارند که یکی از روش­های متداول درمان سرطان شیمی درمانی می­باشد. شیمی درمانی روشی است که  از داروهای شیمیایی به منظور جلوگیری از رشد و گسترش سلول­های آسیب دیده و سرطانی  استفاده می­کنند. شیمی درمانی می­تواند اثرات جانبی بسیاری در وضعیت جسمانی: مانند خستگی، بی­اشتهایی، تهوع، استفراغ، زخم دهان و کاهش گلبول­های سفید خون، کاهش پلاکت­های خون و خونریزی، روانی، اجتماعی و رفتارهای خود مراقبتی بیمار داشته باشد .

بیش از 25 میلیون نفر در سراسر جهان با سرطان زندگی می­کنند که این رقم روبه افزایش است . با پیشرفت در تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری، بیماران نیز زندگی طولانی­تری بعد از تشخیص سرطان دارند. بنابراین شناسایی نیازهای این جمعیت و مداخلات موثر برای حل و فصل و یا درمان حمایتی برای مشکلات مرتبط با سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است.بررسی شیوع اختلالات روانی در افراد مبتلا به سرطان نشان می­دهد که این افراد معیارهای تشخیصی برای اختلال روانی خاصی را برآورده نمی­کنند، با این حال بسیاری از این بیماران واکنش­های هیجانی متنوع دشواری را تجربه می­کنند. زمانی که افراد با تشخیص سرطان مواجه می­شوند ممکن است استرس شدید، خشم، احساس غمگینی و یا هیجانات شدید دیگری را تجربه کنند. و این درحالی است که این احساسات به مرور زمان از شدت آن­ها کاسته می­شود و به افسردگی تبدیل می­شود، بنابراین درمان افسردگی بیماران مبتلا به سرطان حتی زمانی که تحت درمان­های پیچیده سرطان می­باشد از اهمیت زیادی برخوردار است .

بهداشت روانی در بیماران مبتلا به سرطان برای اولین بار توسط گالن ، در سده 200-300 میلادی مطرح شد، و از ارتباط بین ملانکولیا و سرطان صحبت شد. و همچنین گادمن، مطرح کرد که سرطان ممکن است با حوادث زندگی مرتبط باشد. اینگونه تصور می­شود که 85 درصد از سرطان­ها قابل پیشگیری هستند. بنابراین در این شرایط روان­شناسی در باورها و نگرش­ها در مورد سرطان و رفتارهای قابل پیش­بینی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی و غربالگری نقش ایفا می­کند.

منبع

غلامی کنشتی، سمیرا(1392)،سلامت روان بر مبنای راهبردهای مقابله دینی رضایت زناشویی و خودکارآمدی در بیماران سرطانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0