برنامه­ های آموزش صلح

با بررسی ادبیات آموزش صلح روشن می­شود که تلاش­های بسیار گسترده­ای در زمینه آموزش صلح صورت گرفته است و در راستای این تلاش­ها جهت­گیری­های گوناگون درباره اصول و روش­های آموزش صلح انجام گرفته است. آموزش و پرورش صلح به خاطر تهدیدات هسته­ای و دیگر خطراتی که متوجه این کره خاکی می­شد ، مواد آموزشی و برنامه­های درسی زیادی را که بچه­ها قبل از دبستان تا دبیرستان دربرمی­گرفت تجربه کرد. تا تلاش در جهت جلوگیری از نابودی کره زمین کرده باشد. الگوهای برنامه درسی کودکان شامل مطالعه طبیعت و توجه آنان به محیط پیرامون شد. و این موضوع را به آنان می­آموخت که کودکان نیز مسئول دنیایی که در آن زندگی می­کنند هستند، اما برنامه­های آموزشی نوجوانان و جوانان شامل احتمالی را تشخیص داده و نقش ایفا کرده و در مورد آن مشکلات راه حل پیشنهاد کنند. دست اندرکاران تعلیم و تربیت نه تنها آموزش صلح را بعنوان محتوای برنامه درسی درنظر گرفتند، بلکه آن را بعنوان یک فرایند به رسمیت شناختند ، روشی از زندگی که اجتماعی و فردی را بهبود بخشد .برنامه­های مدارس از لحاظ فلسفی باید آینه تمام­نمای ارزش­ها ، خواست­ها و انتظارات اجتماعی باشد. به همین دلیل است اهداف اصلی برنامه­های مدارس این است که دانش­آموزان را جامعه­پذیر گرداند. و آن­ها را با دانش­ها، ارزش­ها، گرایش­ها و مهارت­های ضروری جهت زیستن در جامعه آماده سازند.

از دلایل مهم و توجیه­کننده برای ضرورت و اهمیت وجود نظام آموزش و پرورش و برنامه­های درسی در عصر حاضر تربیت شهروند خوب و مقابله با چالش­های زندگی عصر حاضر است. بررسی­ها و مطالعات انجام شده نشان می­دهد که در اکثر کشورهای جهان، آماده­سازی کودکان و نوجوانان برای زندگی در جامعه و آموزش راه و رسم مشارکت در مسائل اجتماعی به یک دل­مشغولی تمام عیار برای مقامات آموزشی تبدیل شده است و طیف وسیعی از تلاش­ها و تدابیر آموزشی و پژوهشی صرف شناسایی ابعاد شهروندی و نحوه پرورش و نحوه پرورش موثر ارزش­ها و ویژگی­های موردنظر دانش­­آموزان می گردد. در نظام آموزش و پرورش ایران که به صورت متمرکز اداره می­شود و کلیه تصمیمات برنامه درسی در سطح مرکزی اتخاذ می­شود. تغییرات اساسی در کتب درسی، بویژه کتب علوم اجتماعی مدارس مشاهده می­شود، به نحوی که محتوای این دروس برای آماده­سازی شهروندان مطلوب مداوما در حال تغییر و تجدیدنظر می­باشد. بر اساس مصوبه جدی آموزش و پرورش، درس مهارت­های زندگی به صورت اختیاری در مدارس کشور در حال اجراست. همچنین دفاتر مرکزی برنامه­ریزی درسی موظف شده اند تا برای گنجاندن مفاهیم و ارزش­های شهروند خوب در برنامه­های درسی مدارس اقدامات لازم را به کار بندند و معلمان بنیادی به زودی در سطح کشور تحت آموزش­های شهروندی و اجرای آن سطح مدارس قرار خواهند گرفت.

در یک دید کلی، برای ترویج فرهنگ صلح، حداقل دو الگو متفاوت را می­توان در زمینه برنامه­های آموزش صلح شناسایی کرد.

1-برنامه­های درسی مجزا

 2- برنامه­های درسی درهم تنیده.

در برنامه­های درسی مجزا، برنامه­های ویژه­ای تحت عنوان آموزش صلح یا حل تعارض و میانجی­گری در مراکز آموزشی و مدارس تدریس می­شود. در حالی­که در برنامه­های درسی درهم تنیده، مفاهیم و مضامین مرتبط با صلح در برنامه­های درسی مختلف مراکز و مدارس گنجانده می­شود. در حالت اخیر، پژوهش­ها نشان داده است، در برخی دروس نسبت به سایر دروس گنجاندن مفاهیم مرتبط با صلح از اثربخشی بیشتر برخوردار است. این موضوعات به ترتیب  عبارتند از: زبان مادری، علوم اجتماعی ، علوم تجربی ، مذهب و معارف دینی و سرانجام سایر دروس گنجاندن مفهیم مرتبط با صلح از اثربخشی بیشتری برخوردار است. اما نکته مهم و شایان توجه دیگر، مفاهیم و مباحثی  است که باید در برنامه­های درسی آموزش صلح، چه به مجزا و چه به صورت در هم تنیده گنجانده شود. در این خصوص نیز اتفاق نظر مشاهده نمی­شود .

در پژوهشی که  توسط  , پارکر و پارکر، در کانادا انجام شده است. مهمترین مفاهیم و مباحثی که باید در برنامه آموزشی صلح مدنظر قرار گیرد شناسائی شده است. این مفاهیم عبارتند از:

–  عدم جنگ و خشونت، زرادخانه­های هسته­ای، کمبود منابع، فقر و خط سیاه و محیط زیست همچنین در نشت­های مختلف شورای جهانی برنامه درسی و آموزش که در مطالب قبلی به آن اشاره شد در طی سال­های متمادی، مسائل مختلفی را  درباره برنامه­های آموزش صلح موردبحث و بررسی قرار دادند که می­توان به مهم ترین آنها که به قرار زیر اشاره کرد.

  • جمعیت، تسلیحات نظامی، خلع سلاح، فقر، بیکاری، محیط زیست، استعمارگری، حقوق بشرف تبعیض نژادی وشیوه­های آموزش و تمرینی برای آینده صلح آمیز، در چارچوب آموزش و پرورش برای صلح است طبق نظر گالتونگ (1969) صلح بایستی تنها بعنوان نبود جنگ و خشونت مستقیم درک شود(صلح منفی) بلکه ترجیحا صلح را بایستی به مثابه ابزار تحقق شرایطی در نظر گرفت که منجر به کاهش چشمگیر خشونت ساختاری مفهوم صلح مثبت می­شود.

رود و وولف ، که در این مفهوم از آموزش و پرورش صلح نه تنها جنگ و خشونت بین المللی، موضوع مباحث اند بلکه شرایطی که در درون جامعه، خشونت زا هستند و نیز خشونت در خانواده نظام آموزشی موردبحث قرار گیرند. سازمان یونسکو هم در قطع­نامه­ای درسال 1982 مطرح  و باعث توسعه برنامه آموزشی صلح شد درباره آموزش صلح آورده است: جنبه­ای در صورتهای برنامه درسی که با این تاییدیه و معرفی همراه است که هر چیزی را که ما آموزش می­دهیم، در حال مواجه شدن با مسائل صلح و تعارض در زندگی روزمره دنیا می باشد .

بارنز، معتقد است که بهزیستی آدمیان از طریق جنگ و برخوردهای خشونت بار محقق نخواهد شد، که حصول به چنین نتیجه­ای تنها در سایه شناسایی، روش­های مختلف زیست امکانپذیر است و رسیدن به چنین نتیجه­ای تنها از طریق ارائه برنامه­های آموزش مناسب امکان پذیر است.

منبع

 فیروزکمیشانی،فاطمه(1393)، ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0