بررسی روند گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک

در عصر اطلاعات و فناوری های پیشرفته نرخ رشد صنایع جدید به مراتب سریعتر از گذشته می باشد. به علت رقابتی شدن تحقیقات و سرمایه گذاری کلان، به عنوان محور مزیت رقابتی بین شرکت های تراز اول صنعت جهت حفظ یا کسب موقعیت رهبری بازارها، نرخ رشد اختراعات و اکتشافات علمی افزایش چشمگیری داشته است. برای مثال در صنایع الکترونیک، رادیو حدود 78 سال، تلویزیون حدود 50 سال، تلویزیون کابلی 20 سال و بالاخره اینترنت پس از ورود 6 سال به مرز 50 میلیون مخاطب رسیده اند. واضح است که رشد اینترنت نسبت به دیگر شیوه های ذکر شده سریعتر بوده است؛ به همین ترتیب هزینه های سرمایه گذاری شده توسط شرکت ها در خصوص اینترنت بسیار قابل توجه می باشد. برای مثال این میزان از 38 درصد در سال 1995 به 53 درصد در سال 1998 رسیده است. طبیعی است که این میزان سرمایه گذاری در مقابل باید درآمد و سود دهی را نیز افزایش داده باشد که این گونه شرکت ها به سوی آن هجوم آورده اند. نکته اساسی دیگری که در روند رشد و توسعه شبکه اینترنت و تجارت الکترونیک طی 5 سال و 5 مرحله صورت گرفته که از ایجاد زیر ساخت ها آغاز شده و پس از طی مراحل نرم افزار نویسی و خدمات آن، مجتمع سازی، خرده فروشی و تجارت های کوچک، به مرحله کنونی که تجارت الکترونیکی گسترده می باشد رسیده است.روند توسعه تجارت الکترونیکی به سوی جهانی سازی و همکاری یا ادغام شرکت های الکترونیکی است به طوری که طی سال های گذشته مشکلات شرکت های اینترنتی از کمبود مصرف کنندگان به نامحدود شدن آنها و از چند منظوره بودن به تخصصی شدن تغییر کرده است و در نتیجه هر قدر دیرتر نسبت به ورود به بازار تجارت الکترونیکی اقدام شود، کار برای تازه و.

تجارت الکترونیک

تعاریف زیادی در رابطه با تجارت الکترونیکی وجود دارد. برای مثال یونا تجارت الکترونیکی را “توانایی برای انجام مبادلات شامل مبادله کالا و خدمات بین دو یا چند طرف با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تکنولوژیکی” معرفی کرده است. دپارتمان تجارت آمریکاتجارت الکترونیکی را به عنوان یک نوع از مبادلات یا تعاملات کسب و کاری معرفی کرده است که در آن مشارکت کنندگان به طور الکترونیکی کسب و کار خود را آماده کرده و اجرا می­کنند.

اسچنایدربیان می­دارد که تجارت الکترونیکی، انجام فعالیت­های کسب و کار با استفاده از ارسال داده­های الکترونیکی از طریق اینترنت و شبکه گسترده جهانی است. به طور خلاصه، تجارت الکترونیکی را به سادگی می­توان به عنوان “مبادلات مبتنی بر تکنولوژی میان طرفین” (افراد و سازمان­ها) دانست.

توسعه تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای آنلاین

در سال­های اخیر، کسب و کارهای فراوانی وارد حوزه تجارت الکترونیکی شده­اند، و از طرفی نیز مصرف­کنندگان آنلاین که تمایل به خرید از طریق اینترنت دارند نیز افزایش یافته­اند . تجارت الکترونیک را می­توان با تعدادی از خصوصیات آن توصیف کرد که به صورت “فروش و خرید محصولات و خدمات از طریق اینترنت” تعریف می­شود. تجارت الکترونیکی، مستلزم به اشتراک گذاشتن اطلاعات کسب و کار، حفظ روابط تجاری و اعمال تعاملات کسب و کاری با استفاده از تکنولوژی­های مبتنی بر اینترنت می­باشد.رشد بسیار سریع فن آوری­های اطلاعات و از جمله آنها اینترنت، جنبه­های مختلفی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار می­دهد. هر چه بیشتر و بیشتر افراد از پست الکترونیکی و چت برای کار، تفریح و برقراری روابط با دوستان استفاده کنند، بیشتر برای انجام فعالیت­های روزانه خود از اینترنت و مرورگرهای اینترنتی بهره بگیرند و بیشتر نیازهای خود را از طریق آنلاین مرتفع کنند، و در نهایت، زمان بیشتری در طول روز صرف کار با اینترنت بکنند، تعجبی نخواهد داشت که بسیاری از کسب وکارها به سرعت به سمت اینترنت و تجارت الکترونیکی کشیده شوند.

امروزه مصرف­ کنندگان این امکان را دارند تا از داخل خانه یا محل کار خود به طیف وسیعی از کالاها و خدمات در سرتاسر دنیا دسترسی پید ا کنند. مصرف کنندگان می­توانند در صفحه رایانه خود محصولات را مشاهده کرده و حتی تصور کنند که چگونه این محصول ممکن است برای ارضای نیازهایشان مفید باشد. علاوه براین، استفاده از کانال­های تجارت الکترونیکی و اینترنت مانند وب­سایت­ها، پاسخ سریع­تری را برای نیازهای بازار فراهم می­آورد. منفعت تجارت آنلاین در برابر روش سنتی تجارت را می­توان در رشد فزاینده و کارایی بیشتر، هزینه کمتر، خدمات 24 ساعته و تطبیق سریع با موقعیت بازار خلاصه کرد .از این دیدگاه، اینترنت تمامی فرایند خرید را با هم در یک واسطۀ به راحتی دردسترس، پیوند می­دهد- از ارائه بصری محصول گرفته تا خرید آن. بنابراین، خرید آنلاین، با نرخ رشدی پیشرونده­تر از خرده فروشی سنتی، یکی از سریع­ترین انواع در حال رشد خرید است.مجدداً، رشد چشمگیر اینترنت، نه تنها موجب افزایش تعداد مصرف­کنندگانی شده است که به اینترنت برای انجام خرید­های خود روی می­آورند، بلکه همچنین انبوهی از مصرف­کنندگان و شرکت­ها را برای مشارکت در یک بازار آنلاین جهانی نیز تشویق کرده است . در نتیجه، اگر خرده فروشان اینترنتی بخواهند مصرف­کنندگان را به سوی خود جذب کنند، نیاز دارند تا عواملی را که بر خرید مشتریانشان تاثیر می­گذارند، شناسایی کرده و آنها را مورد توجه قرار دهند. در واقع درک بهتر نیازهای مصرف­کنندگان و عوامل تاثیرگذار بر تصمیم­گیری خرید کاربران اینترنتی به آنها کمک خواهد کرد تا بصیرت کامل‌تری نسبت به این امر پیدا کنند که چرا مصرف­کنندگان از آنها خرید می­کنند یا نمی­کنند.

منبع

رمضانیان ،جواد (1390) ،رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0