بررسی آینده شغلی رشته زمین شناسی

بررسی آینده شغلی رشته زمین شناسی

تفاوت سنگ‌ها ناشی از چیست و پرسش‌های متعدد دیگر که پاسخ آن را تنها می توان در علم زمین‌شناسی یافت، زیرا در زمین شناسی، منشأ زمین، تاریخ و ساختمان زمین است.

به گزارش   باشگاه خبرنگاران جوان، رمز و رازهایی از حیات زمین و زیبایی هایی که کمتر کسی از آن با خبر است و کلی مطلب جذاب دیگر درباره همین زمین خاکی که بر روی آن در حال گذران زندگی هستید می توان در یک رشته جذاب به نام؛ زمین شناسی مطالعه کرد، اما پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته هیجان انگیز چه بازار کاری در انتظارمان است؟!

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی این رشته و بازار کار آن بپردازد.

معرفی رشته زمین شناسی

وقوع زمین‌لرزه‌ای هولناک و اسرارآمیز با نیرویی عظیم و ویرانگر، فوران توده‌های مذاب سنگ از دهانه کوهی آتشفشانی، چشم‌انداز با شکوه دره‌ای عمیق در پای کوهی سر به فلک کشیده، گستردگی و تنوع سنگ‌های موجود در طبیعت، لایه‌های موازی سنگی و خاکی در دیواره یک تپه یا کوه و ده‌ها موضوع دیگر، از موضوعات مورد توجه زمین‌شناس است.

زمین‌شناس بسیاری از پرسش‌های هیجان‌انگیز و جذاب پیرامون ما را به بحث و بررسی می‌گذارد.

این که زمین در اولین روز‌های عمر خود (۴۵۰۰ میلیون سال قبل) چگونه بوده است؟

چرا اقیانوس اطلس به تدریج وسیع‌تر و اقیانوس آرام کوچکتر می‌شود؟

در کجا به جستجوی آب بپردازیم؟

تفاوت سنگ‌ها ناشی از چیست و پرسش‌های متعدد دیگر که پاسخ آن را تنها می توان در علم زمین‌شناسی یافت، زیرا در زمین شناسی، منشأ زمین، تاریخ و ساختمان زمین، مواد متشکله آن، منابع طبیعی موجود در آن و تغییر و تحولاتی که در طول زمان پدید آمده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در واقع از اعماق اقیانوس‌ها تا نوک بزرگترین قله‌ها و حتی ماورای این دو، مورد مطالعه قرار گرفته است و اطلاعات حاصل از آن‌ها به صورت نقشه و گزارش ثبت می‌شود.

کشور پر رمز و رازمان ایران، نیز با در اختیار داشتن منابع معدنی بسیار غنی اعم از مواد سوختی و ذخایر فلزی و غیرفلزی گرانبها و قرار گرفتن بر روی منطقه‌ای فعال از نظر زمین شناسی که باعث وقوع زلزله‌ها، تغییر ساختار زمین، پدیده کوه‌زایی، تغییر پهنای دریا‌ها و خلیج مجاور می‌شود.

ده‌ها مطلب شگفت‌انگیز و در خور دقت و مطالعه دیگر، نیاز وافر به پژوهشگران و متخصصان زمین‌شناسی دارد که در این زمینه‌ها به مطالعه و کاوش پرداخته است و اطلاعات لازم را برای بهره‌برداری صحیح در اختیار مسؤولان ذی‌ربط قرار دهند.

رشته زمین شناسی به فارغ التحصیلان خود همین زمین را می‌شناساند، زمینی که نسبت به سایر کرات آسمانی هیچ هم به حساب نمی‌آید، راز و رمز‌هایی دارد که باید برای شناخت آن واحد‌های دانشگاهی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.

آینده شغلی رشته زمین‌شناسی

زمین شناس می‌تواند در وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نفت، نیرو، راه، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی مانند ذوب‌آهن، سازمان زمین شناسی و زلزله کشور، موسسه ژئوفیزیک، شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های سد سازی، آب‌یابی، حفر تونل، راهسازی، اکتشافات آب و نفت و معادن، بخش‌های مرتبط با تهیه نقشه‌های زمین شناسی و معدنی، آزمایشگاه‌های سنگ شناسی و زمین شناسی استخدام شود.

در صورت داشتن توان و علاقه لازم، زمین شناس می‌تواند کارآفرینی و شرکتی شخصی در این حوزه راه اندازی کند.

بسیاری از فعالیت‌های اصلی شرکت‌های بزرگی از جمله شرکت نفت و گاز ایران، به تهیه و استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی، تحلیل این نقشه و شناسایی نکات قابل تامل در آن‌ها بستگی دارد، زمین شناس می‌تواند به عنوان پیمانکار با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف همکاری کند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه برای رشته زمین شناسی

  • توانایی علمی

با توجه به کمیت و کیفیت درس‌هایی که در این رشته تدریس می‌شود و همچنین شرایط کاری که فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از فراغت در آن مشغول فعالیت هستند، ایجاب می‌کند که داوطلب از توان و دانش بالایی در زمینه‌های زمین شناسی و دروس علوم پایه از قبیل ریاضی، شیمی و فیزیک برخوردار باشد.

  • توانایی جسمی

در این رشته واحد‌هایی هست که می‌بایست در صحرا و بیابان انجام شود، لذا شرایط جسمانی مساعد، قدرت تحمل شرایط سخت کاری، قدرت تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم گیری سریع از شرایطی هستند که برای داوطلب مطلوب به حساب می‌آیند.

  • علاقمندی‌ها

علاقه، استعداد، روحیه قوی و امکان فعالیت در شرایط دشوار مناطق خارج از شهر، از دیگر توانایی‌های مطلوب داوطلب این رشته است.

دروس اصلی رشته زمین شناسی

زمین شناسی فیزیکی، زمین شناسی تاریخی، بلور شناسی هندسی، بلور شناسی نوری، کانی شناسی، رسوب شناسی، سنگ شناسی رسوبی، سنگ شناسی آذرین، سنگ شناسی دگرگونی، دیرینه شناسی (ماکرو فسیل)، چینه شناسی، زمین شناسی ساختمانی، زمین ساخت، فنوژئولوژی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، نقشه‌برداری.

دروس تخصصی‌ رشته زمین شناسی

زمین شناسی ایران، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین شناسی نفت، آب‌های زیرزمینی، زمین شناسی مهندسی، پترولوژی، زمین شناسی صحرایی، متون علمی زمین شناسی (بسیاری از درس‌های این رشته همراه با آزمایشگاه است).

امکان ادامه تحصیل تا سطوح عالی در گرایش‌های مختلف این رشته در کشور وجود دارد.

در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل در این گرایش‌ها وجود دارد:

آب شناسی، پترولوژی، تکتونیک، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی نفت، سنگ شناسی رسوبی و رسوب شناسی، فسیل شناسی و چینه شناسی و ژئوفیزیک (مشترک، رشته فیزیک).

در هر یک از گرایش‌های یاد شده، زیر شاخه‌های تخصصی تری وجود دارد که در مقطع دکترای تخصصی و بخصوص در ضمن انجام پایان نامه دکتری به آن پرداخته می‌شود.

امکان ادامه تحصیل در پاره‌ای از گرایش‌ها در داخل کشور مهیا نیست، اما در خارج از کشور ارائه می‌شود.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

10 فرودین 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0