با مساعدت وزارت علوم و در راستای ماده ۶۴ قانون برنامه ششم، ۵۱۴ مربی حق التدریس تبدیل وضعیت شدند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با مساعدت وزارت علوم و در راستای عمل به تکلیف بند ذال ماده ۶۴ قانون برنامه ششم، تبدیل وضعیت ۵۱۴ مربی حق التدریس در مرحله نهایی فرآیند اداری است و پرونده ۵۰۰ مربی دیگر در حال بررسی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت، دکتر ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه برای تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس و بازنشستگی حدود ۸۰۰ نفر از نیروهای دانشگاه فنی و حرفه ای تا ۵ سال آینده، با پیگری های وزارت علوم سازمان امور اداری و استخدامی ۱۳۰۰ مجوز استخدام به دانشگاه فنی و حرفه ای اختصاص داد.
وی افزود: پس از اینکه هیات امنای دانشگاه فنی و حرفه ای ضوابط تبدیل وضعیت و استخدام مربیان حق التدریس را تصویب کرد فراخوان داده شد و حدود ۱۰۰۰ نفر از مربیان این دانشگاه درخواست تبدیل وضعیت دادند که درخواست های ارسالی از لحاظ انطباق با شرایط استخدام در نظام اداری کشور مورد بررسی قرار گرفت و پرونده ۵۱۴ نفر در مرحله گزینش قرار گرفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای این دانشگاه را یکی از ماموریت‌گرا ترین دانشگاه‌های کشور توصیف کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایگاه بسیار مهم و با اهمیتی در آموزش‌های مهارتی کشور بر عهده دارد و می تواند در بازار اشتغال و اقتصاد کشور موثر باشد.
وی با اشاره به تحصیل بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو در ۱۷۵ آموزشکده و دانشکده این دانشگاه خاطر نشان کرد: این امکانات پتانسیل‌ خوبی برای اهداف مهم آموزشی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدهای فردی و رشد توسعه اقتصادی در کشور محسوب می‌شود.
دکتر صالحی عمران با اشاره به مجوز شورای گسترش آموزش عالی برای تاسیس ۳۲۸ رشته کارشناسی ناپیوسته در سال ۹۷ در این دانشگاه، گفت: این دانشگاه تنها دانشگاهی است که توانسته مجوز راه‌اندازی ۳۲۸ رشته کارشناسی ناپیوسته را از طرف شورای گسترش آموزش وزارت علوم دریافت کند که نشان از توجه ویژه وزارت علوم به این دانشگاه دارد.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی از کل دانشجویان کشور باید به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: با چنین رویکردی در ۶ ماهه اول حدود ۵۰ میلیارد تومان صرف به روز رسانی تجهیزات، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی را یکی دیگر از مهمترین سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: در این راستا تلاش داریم برنامه‌های درسی دانشگاه را بازنگری کنیم تا اگر برنامه‌ای متناسب با نیاز بازار و صنعت نباشد، از برنامه درسی حذف شود.
وی از ابلاغ آیین‌نامه تشکیل شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه توسط وزارت علوم در این دانشگاه خبر داد و گفت: این آیین‌نامه هفته گذشته به امضای وزیر علوم رسید و پس از ابلاغ کمیته‌های زیادی در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی، هنر و رشته‌های مختلف در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تشکیل شده است و به دنبال این هستیم که به واسطه این آیین‌نامه برنامه‌های درسی را بر اساس نیاز بازار و شایسته محوری تدوین کنیم.
دکترصالحی عمران، خاطر نشان کرد: یکی از ضرورت‌های آموزش عالی کشور اجرای طرح آمایش آموزش عالی مهارتی است که اگر این طرح به خوبی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجرایی شود؛ می توانیم نیازهای اشتغال در کشور را به صورت استانی و حتی شهرستانی بررسی کنیم و انعطاف پذیری برنامه‌ریزی آموزشی رشته‌های مورد نظر را تدوین کنیم. در واقع رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید بر اساس نیاز استانی و شهرستانی تدوین شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از امضای تفاهم نامه همکاری این دانشگاه با دانشگاه آلمان در حوزه آموزش‌های مهارتی خبر داد و گفت: هفته گذشته به منظور بین‌المللی کردن آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای را با مسئولان دانشگاه مهارتی در آلمان امضاء کردیم که بر اساس آن تعدادی از مربیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور توانمند شدن در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی به کشور آلمان اعزام شده و دوره‌های کوتاه مدتی را آموزش خواهند دید. در واقع تلاش داریم این تفاهم‌نامه که بیشتر در حوزه آموزش‌های فناوری‌های نوین است، قبل از سال جاری اجرایی شود.
وی همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تهران خاطرنشان کرد: در واقع تلاش ما این است که دانش مربیان و اعضای هیات علمی این دانشگاه همواره به روز رسانی شود و آموزش‌های لازم را در این زمینه از طریق این مرکز دریافت کنند.

م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم/تحقیقات و فناوری

8 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0