ایجاد و مدیریت کتابخانه های دیجیتال

اصول و پایه ­های ایجاد کتابخانه ­های دیجیتالی

 با توجه به تعاریف ارایه شده در مورد کتابخانه دیجیتال می­توان بیان نمود که زیربنای اصلی یک کتابخانه دیجیتال وجود یک مخزن برای نگهداری اطلاعات می­باشد.با توجه به بحث ملی بودن این پروژه حتما باید به این نکته توجه کرد که فضای لازم برای نگهداری این اطلاعات باید بسیار وسیع و دارای استانداردهای لازم در این زمینه باشد.فضایی که برای این کار در نظر گرفته می شود باید به گونه­ای باشد که بتواند حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی مانند کتاب­ها،مجلات،مقالات و … رادر خود جای داده و به علاوه شامل اطلاعاتی برای جست­وجوی کاربر در منابع مختلف باشد به­ عنوان مثال اطلاعات کتابشناختی­ نیز باید در این منبع جای داشته باشند. نکته بعدی در مورد مخزن یا منبع اطلاعاتی ما امنیت آن می­باشد.برای یک کتابخانه­ی ملی ما نیاز به یک منبع امن و مطمئن داریم که هم در نگهداری اطلاعات و هم در دست­یابی غیرمجاز به اطلاعات  عمل کند.

مسئله کلیدی بعدی در مورد زیر ساخت­ های لازم برای کتابخانه دیجیتال نحوه ذخیره سازی اطلاعات درون مخزن و چگونگی دست­یابی به اطلاعات ذخیره شده است.همان­طور که می­دانیم در یک کتابخانه دیجیتال بر خلاف اینترنت که اطلاعات به صورت طبقه­بندی نشده ارایه می­گردند و دارای ساختار منظمی نمی­باشند باید کلیه اطلاعات به­صورت طبقه­بندی شده و موضوعی قرار بگیرند که اگر نگاهی به حجم عظیم اطلاعاتی که در یک کتابخانه ملی دیجیتال نگهداری می­شود نگاهی بیفکنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که ارایه­ی یک الگوریتم مطمئن و دقیق برای ذخیره اطلاعاتی به این وسعت به نحوی که دست­یابی موضوعی به آنها به طور کامل و صحیح انجام گیرد کار بسیار پیچیده و مشکلی می­باشد.

به هر حال باید توجه کنیم که آن­چه که یک کتابخانه دیجیتال را به طور محسوس از اینترنت جدا می کند همین نحوه ی ذخیره­سازی و دست­یابی به اطلاعات می­باشد.در یک کتابخانه دیجیتال برای دست­یابی به یک موضوع نباید با مسئله­ای مانند جست­وجوهای اینترنتی مواجه شویم بنابراین در درجه­ی اول باید اطلاعات به صورت دقیق و کلاس­بندی شده به مخزن راه یابند.باید توجه کنیم که نحوه ذخیره سازی اطلاعات در یک کتابخانه دیجیتال با یک کتابخانه معمولی بسیار تفاوت دارد به­عنوان مثال اطلاعات کتابشناختی یا شناسه کتاب در یک کتابخانه معمولی می­تواند شامل نام کتاب، نویسنده کتاب و مختصری راجع به محتوی کتاب باشد اما در یک کتابخانه دیجیتال باید به هر کتاب بعنوان یک شی نگاه کرد و اطلاعات مربوط به آن را به طور کامل در مخزن ذخیره کرد.باید توجه داشته باشیم که­کتابخانه دیجیتال به معنای الکترونیکی نمودن کتب نیست.هر کتاب در سیستم کتابخانه دیجیتال باید به عنوان یک شی با تمام خصوصیات منحصر بفردش ذخیره شود و محتوی موضوعی کتاب نیز باید به طور کامل مشخص باشد تا به هنگام جست­وجو به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.بنابراین می­توان گفت که ارایه­ی یک سیستم بهینه برای ثبت و جست­وجوی اطلاعات یکی از مهم­ترین قسمت­های ایجاد یک کتابخانه ملی دیجیتال می­باشد.

مسئله­ ی بعد نحوه­ی دست­یابی به اطلاعات موجود می باشد که از دو جنبه قابل بحث می­باشد.
نخست آن­که باید نحوه­ی دسترسی کاربران به منابع به طور دقیق مشخص گردد.باید توجه کرد که منظور از دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در یک کتابخانه ملی­، دسترسی بی قید و شرط به کلیه اطلاعات نیست. هر کاربر باید پس از تایید توسط سیستم به قسمت­های خاصی از اطلاعات دسترسی داشته باشد که این موضوعات باید در سیستم نرم­افزاری کتابخانه به دقت مورد بررسی قرار بگیرند.دوم آنکه کاربران پس از دست­یابی به منبع و کتابی خاص باید در استفاده از آن منبع محدودیتی داشته باشند.به­عنوان مثال همه­ی کتاب­ها نباید قابلیت ذخیره شدن توسط کاربران را داشته باشند واستفاده از بعضی منابع نیز نمی­تواند به صورت رایگان و همگانی باشد.در مورد دست­یابی به اطلاعات باید به بحث دسترسی غیر مجاز به منابع نیز بسیار توجه کرد که در بحث مخزن نیز توضیح داده شد که یکی از مهم­ترین مسایل در ایجاد کتابخانه دیجیتال ،امنیت اطلاعات و جلو­گیری از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات می­باشد.پیش بینی و ارایه یک سیستم حفاظتی که در سطح ملی و حتی بین­المللی به­تواند پاسخ­گوی نیاز ما باشد را می توان مهم­ترین مسئله در این زمینه نامید.بحث بعدی نحوه سرویس­دهی به کاربران و ارتباط بین کتابخانه­های دیجیتال و کاربران است.باید توجه کنیم که بحث کتابخانه دیجیتال یک بحث ملی است بنابراین باید به خیل عظیمی از کاربران سرویس ارایه شود.با توجه به اینترنتی و آنلاین بودن کتابخانه دیجیتال می­توان بیان نمود که بستر ارتباطی مناسب و استفاده از اینترنت پر سرعت که جواب­گوی تعداد زیادی از کاربران باشد نیاز اصلی و اساسی یک کتابخانه دیجیتال در سرویس­دهی به کاربران است.باید به این نکته توجه کرد که شبکه­ی لازم باید جواب­گوی طرحی ملی باشد و به­تواند ترافیک موجود را به خوبی سازمان دهی کند. بنابراین ارایه یک شبکه­ی ملی که هم از امنیت بالایی برخوردار باشد و هم به­تواند پاسخ گوی نیاز کاربران باشد مهم­ترین مسئله در دسترسی کاربران به کتابخانه دیجیتال ملی می باشد.با توجه به مواردی که در بالا به صورت فهرست وار ارایه شد می­توان بیان نمود که طرح ایجاد یک کتابخانه ی دیجیتال ملی یک طرح عظیم است که نیازمند بررسی­های دقیق و کارشناسانه در این زمینه است.مباحثی که در این مقاله ارایه شد به صورت کلی بودند و برای اجرای این طرح باید تمام جزئیات به صورت دقیق بررسی شوند که نیازمند تحقیقات گسترده است .

مدیریت کتابخانه های دیجیتال

 با اینکه کمتر از دو دهه است که اندیشه کتابخانه­های دیجیتال مطرح شده (دهه 1990)، این پدیده به مرکز گردآوری و تولید منابع اطلاعاتی گوناگون و قرارگاهی برای ارتباط میان متخصصان، کتابدارن و کاربران تبدیل شده است. به دنبال چنین تحولی در خدمات اطلاع رسانی، کتابخانه­ها به عنوان بخشی از شبکه جهانی یا ملی لحاظ می­شوند که نقشی تعیین کننده در شکل­گیری روابط علمی میان پژوهشگرا ن و دانشمندان ایفا می­کنند. در واقع، می­توان گفت کتابخانه­ها برای تحقق اصل کاربرمداری و سهولت در پاسخ­گویی به نیازهای مراجعان، از نوع سنتی به سوی کتابخانه خودکار، الکترونیکی و دیجیتال سوق داده شده اند. اما حرکت از محیط چاپی به دیجیتال آن قدر گسترده و پر دامنه است که اساسا ماهیت کتابخانه ها و علم کتابداری را معرض تغییر پارادایم قرارداده و به زعم)، برنامه­ریزی و پیش­بینی امور کتابخانه­ها را با مشکل مواجه کرده است؛ به همین دلیل، کتابخانه­ها و مدیران آنها در اندیشه بازساختاربندی و باز مهندسی خدمات سنتی خود و به­ویژه تعیین چگونگی مدیریت پدیده کتابخانه­های دیجیتال هستند؛ به­طوری که نه تنها به توانند رسالت اصلی کتابخانه را در قبال جامعه و میراث فرهنگی بشر انجام دهند؛ بلکه با استفاده از نوآوری­های موجود، به فرایند­های تولید تااشاعه اطلاعات، سرعت، گستره، روزآمدی، کارآمدی، کیفیت و بهره­وری بیشتری بدهند.

آموزش

از آنجا که حوزه کتابخانه­های، نسبتا جدید است و آن را می­توان در مقابل کتابخانه­های سنتی و مهارت­های خاص­شان در نظر گرفت، طبیعی است که در متون موجود، به بحث آموزش و ملزومات تعامل با کتابخانه های دیجیتال پرداخته باشنددر این زمینه این­گونه گفته اند :

آموزش کتابخانه­های دیجیتال ، موضوع پیچیده­ای است؛ تا حدی بدین علت که شامل بسیاری از سطوح فن­آوری می­شود و نیز بدین علت که حوزه­های آن، از جمله خلق، محتوا، بازنمون، سازماندهی، دسترسی، استفاده و مباحث اجتماعی، قانونی و فرهنگی آن جدید هستند. می­توانیم متون مرتبط با آموزش کتابخانه ­های دیجیتال را به «کاربران» و «کارمندان» تفکیک کنیم؛ همان­گونه که در این زمینه، چنین می­گویند:

«دسترسی به مجموعه­های دیجیتال ، مشخصا به تسهیلات دسترس­پذیری ، تجهیزات و مهارت­های لازم برای کاربران و کارمندان آن­ها ،هر دو ، نیاز دارد».و نیز آموزش ، به­ویژه آموزش کارمندان را رمز موفقیت سازمان­ها و مراکز اطلاع­رسانی در این شرایط نوظهور می­داند.

 الف) آموزش کارمندان (کتابداران) : یکی از عناصر تعیین کننده در دوام و موفقیت این کتابخانه­ها، نیروی انسانی متخصص (کتابداران ) است. با توجه به رویکرد حاکم در مدیریت منابع انسانی در کتابخانه­های سنتی، باید گفت که چنین رویکردی در کتابخانه­های دیجیتال نیز چه بسا جدی­تر، ضروری است؛ زیرا محیط پویا و البته رقابتی دیجیتال، توجه به نیروی انسانی متخصص و مدیریت کردن مهارت­ها و صلاحیت­های آنها را دو چندان کرده است. در این راستا فتاحی وصانعی و نیک کار و فرزین، بر آموزش فن­آوری­های جدید اطلاعات (از جمله کتابخانه­های دیجیتال) تاکید کرده­اند و آن را در افزایش بهره­وری دخیل می­دانند. افزون بر آن، در مقاله­ای به نام «وجوه کیفیت در خدمات مرجع دیجیتال » خدمات مرجع دیجیتال خود، بخشی از خدمات کتابخانه­های دیجیتال است – بر امر آموزش و داشتن متخصصان آموزش دیده تاکید شده است.

در این زمینه، نیروی انسانی متخصص، صرفا محدود به کتابداران و کارکنان حوزه کتابداری، اعم از فهرست نویسان، نمایه­سازان و آرشیویست­ها نیست، بلکه با توجه به ماهیت کتابخانه­های دیجیتال، شامل حوزه­های مختلف، از جمله علوم رایانه نیز هست.

با نگاهی به برنامه آموزشی گروه­های کتابداری، چنین استنباط می­شود که اهمیت تربیت کتابداران و آشناسازی ایشان با مباحث نظری و عملی کتابخانه­های دیجیتال، به خوبی درک شده است ؛به طوری که درسی بامضمون «کتابخانه­های دیجیتال»، در قالب عناوین متفاوت، مثل «مبانی کتابخانه­های دیجیتال»، «کتابداری دیجیتال»، «فن­آوری و خط مشی کتابخانه­های دیجیتال »، «نظام­های اطلاعاتی رایانه­ای : کتابخانه های دیجیتال » و نظایر آن­ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارایه می­کنند، مدیران کتابخانه های دیجیتال باید در نظر  داشته باشند که کتابخانه­های دیجیتال به کتابداران دیجیتال نیاز دارند. از آنجا که انتظار می­رود برخی از کارمندان، هم دانش آموخته قبل از دهه 1990 – یعنی قبل از پیدایش کتابخانه­های دیجیتال – باشند، تمام کارمندان، اعم از آشنا و ناآشنا به نظریه و عمل کتابخانه­های دیجیتال، در قالب آموزش­های غیررسمی مستمر، باید مهارت­های لازم برای کار در این کتابخانه­ها را یاد بگیرند. می­توان گفت که برای تحقق ملزومات شغلی در کتابخانه­های دیجیتال، در مجموع، کتابداران باید مهارت­هاو ویژگی­های زیر را داشته باشند.

هارت هاي مورد نياز براي کارمندان کتابخانه­ های دیجیتال عبارتند از :

  1. فرمول بندی راهبردهای جست وجو
  2. ارزيابي وب­سايتها
  3. راهنمايي و آموزش كاربران
  4. يكپارچه­ سازي منابع شبكه­اي
  5. تحليل و تفسير اطلاعات
  6. فهرستنويسي و سازماندهي اطلاعات ديجيتال
  7. فن­آوري­هاي تصويرسازي و ديجيتالي كردن
  8. طراحي رابط كاربر و پورتال
  9. مديريت پروژه
  10. او.سی.آر
  11. زبا­­ن­هاي نشانه­ گذاري از جمله­اچ.تی.ام.ال،اس.جی.ام.ال و به ويژه ایکس.ام.ال
  12. نمايه­سازي
  13. فن­آوري پايگاه­هاي اطلاعاتي
  14. برنامه­ نويسي
  15. فن­آوري وب
  16. آشنايي با ابزارهاي كاوش وب
  17. مديريت نشريات الكترونيكي
  18. معماري اطلاعات
  19. سواد اطلاعاتي
  20. فراداده
  21. سنجش الکترونیکی و روشهای ارزیابی کتابخانه های دیجیتال

ويژگي­هاي شخصي ـ اخلاقي مورد نياز براي كارمندان كتابخانه­ هاي دیجیتال

  1. ساختار دانشي مركب: اين بدان معناست كه دانش كتابداران ديجيتال نبايد محدود به يك حوزة معيّن باشد. آن­ها بايد به حوزه­هايي هم­چون علوم كتابداري، علوم رايانه، برخي فن­آوريهاي خاص، علوم ارتباطات و… اشراف نسبي داشته باشند.
  2. تيزهوشي اطلاعاتي: يعني سرعت در پاسخ­گويي به منابع خارجي، مهارت­دريافتن­اطلاعات مفيد، هوشياري در ارایة فعالانة خدمات اطلاعاتي و هوشياري در افزودن ارزش اطلاعات.
  3. توانايي اطلاعاتي بالا: يعني توانايي فيلتر كردن اطلاعات و ارزيابي سودمندي آن، توانايي كسب اطلاعات به بهترين شكل ممكن، توانايي پردازش، سازماندهي و مديريت اطلاعات و توانايي اشاعه اطلاعات براي كاربر مناسب، در زمان مناسب و مكان مناسب.
  4. شخصيت عالي: يعني داشتن نيت نوآوري، روحية گروهي بالا، انعطاف‌­پذيري بالا، قدرت تخيل و آينده­نگري مناسب، عطش يادگيري مداوم، خطرپذيري، روابط عمومي بالا، تغييرپذيري، استقلال كاري و شكاكيت سازندة ذاتي، مهارت­هاي رويارويي، به­ويژه مهارت حل مسئله، احترام به قوانين حرفه­اي و مديريت بحران.

ب) آموزش كاربران: ركن ديگر قابل توجه در متون مربوط به آموزش كتابخانه­هاي ديجيتال، كاربران هستند كه خود، شامل كتابداران، استادان، دانشجويان، پژوهشگران و نظاير آنها مي­شود. كاربران، در واقع، عنصر اصلي مراكز اطلاع­رساني به شمار مي­روند، زيرا پويايي و بقاي كتابخانه­ها در مفهوم عام، به استقبال كاربران و استفاده از منابع گنجانده شده در آنها وابسته است. در اين راستا، «كلارك»  معتقد است «علت وجودي كتابخانة ديجيتالي، كاربران هستند».

استفاده از كتابخانه،­ به ويژه در مورد كتابخانه­هاي ديجيتال، جدي­تر است؛ زيرا با توجه به تغيير محمل و ضرورت داشتن برخي مهارت­هاي استفاده از اطلاعات، مسایلی  پيش مي‌آيد؛ مثل دل كندن از حال و هواي مأنوس سنتي و منابع چاپي، اضطراب رايانه‌اي، (تكنوفوبيا) و نظاير آن­ها. بنابراين، به مديران كتابخانه­هاي ديجيتال پيش­نهاد مي­شود برنامه‌هاي آموزش كاربران را در سرلوحه طرح­هاي راهبردي خويش قرار دهند، زيرا در افزايش استفاده از كتابخانه­هاي ديجيتال و ارتقاي اقبال عمومي كاربران، مؤثر واقع خواهد شد. «آدامز» و «بلندفورد»در اين زمينه اظهار مي­كنند كه «آموزش اين باور كه كتابخانه­هاي ديجيتال، پشتيبان هستند، را تقويت مي‌­كند».

اگر مديريت كتابخانه­هاي ديجيتال در آموزش مهارت­هاي جديد و لازم ـ كه پيشتر تشريح شد ـ به كتابداران موفق عمل كند، در تحقق آموزش كاربران گام بلندي برداشته است؛ زيرا در انتقال مهارت­هاي لازم به كاربران و تبيين اهميت فراگيري آن­ها دغدغة كمتري خواهد داشت.

مهم­ترين برنامة آموزشي مورد نياز كه بايد جزو اولويت­ها قرار گيرد، رشد مهارت­هاي سواد اطلاعاتي است. سواد اطلاعاتي، توانايي شناسايي ابزارهاي لازم براي مفهوم ­سازي، بازيابي، ارزيابي و مديريت اطلاعات، تعريف مي­شود. پر استنادترين تعريف از سواد اطلاعاتي را انجمن كتابداران آمريكا در سال ۱۹۹۸ ارایه داده است:«براي با سواد اطلاعاتي شدن، فرد بايد بتواند تشخيص دهد كه چه زماني به اطلاعات نياز دارد و قادر باشد آن را مكان­يابي و ارزيابي كند و از آن استفادة مؤثر نمايد».

استادان و اعضاي هيئت علمي در زمرة كاربران نهايي قرار مي­گيرند. موارد ضروري براي رشد مهارت­هاي سواد اطلاعاتي در اين گروه از كاربران، شامل توانمندسازي ايشان در توسعه اطلاعات استادان و مدرسان را مفهوم‌سازي، ارزيابي و مديريت كنند.

در مجموع، براي تحقق رسالت آموزشي كتابخانه­هاي ديجيتال كه در بلندمدت، به ارزش افزوده­اي محسوس و افزايش ميزان استفاده و بهره­وري اين سازمان­هاي نوظهور خواهد انجاميد­، مديريت كتابخانه­هاي ديجيتال، بايد با هم­كاري كتابداران و در واقع، نيروهاي انساني متخصص و حتي برخي كاربران خبره، كارگاه­هاي آموزشي، همايش­ها و دوره­هاي آموزشي فشردة متنوعي برگزار كند. در اين راستا، «كولتي» و هم­کارانش موضوعات زير را براي ارایه در کارگاه­هاي اين‌ چنيني پيش­نهاد مي­كنند:

  • مفهوم­سازي اطلاعات ـ كه دركي از چگونگي ذخيره­سازي و سازماندهي اطلاعات به دست ميدهد.
  • آشنايي با جست­وجوي متون و نوشتار حوزه­هاي مختلف
  • جستجوي پايگاه­هاي اطلاعاتي الكترونيكي
  • مباني اينترنت
  • وب­نوردي كه مبتديان را با چگونگي استفاده از وب آشنا مي­كند.
  • جست­وجوي پيشرفتة وب
  • جست­وجو و بازيابي كه شامل دانلود كردن، پرينت گرفتن و پست الكترونيكي مي‌شود.
  • شيوة ارزيابي اطلاعات ـ كه اين موضوع بايد در تمام كارگاه­هاي جست­وجو لحاظ شود.

در كنار اين مهارت­ها مي­توان به طراحي صفحات وب، آمايش تصاوير ديجيتال، طراحي پايگاه، كار كردن با چندرسانه­اي­ها، مهارت­هاي ای.سی.دی.ال بويژه آشنايي با اصول نرم‌افزارهاي صفحه گسترده مثل اکسلو نظاير آن اشاره كرد.

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز کتابخانه دیجیتال

سخت‌افزار:

  • اسکنرهای مناسب کار با بررسی کامل از طرف کمیته کتابخانه دیجیتال به منظور اسکن هر چه بهتر و سریع­تر منابع و اشیای مختلف
  • دوربین­های دیجیتال مناسب با کارکرد مورد نظر
  • سخت‌افزارهای مبدل میکروفرم­ها به داده‌های دیجیتال
  • سیستم‌های کامپیوتری ذخیره اطلاعات
  • سیستم‌های کامپیوتری برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود

 نرم‌افزارها :  نرم‌افزار مناسب انتخاب شده باید دارای شرایط زیر باشد:

  • تبعیت از استانداردهای بین‌المللی فرمت تولید و نشر منابع الکترونیکی و دیجیتال و نیز ذخیره و بازیابی مانند دوبلین کور، Z۳۹٫۵۰ و غیره
  • قابلیت دسترسی در محیط وب
  • دارای رابط کاربری کاربرپسند
  • قابلیت کنترل واژگان
  • امکان انجام جستجوی ساده و پیشرفته در فیلدهای مختلف
  • پشتیبانی نرم‌افزار از مدارک به خط و زبانهای مختلف
  • قابلیت پشتیبانی از منابع چندرسانه‌ای

 نرم افزار کاربردی کتابخانه­های دیجیتالی با گسترش تولید نرم­افزار در عرصه­های ذخیره و بازیابی اطلاعات و بانک­های اطلاعاتی ، کتابخانه­ها نیز از این امکان بی­بهره نمانند، و دیری نگذشت که کامپیوتر در انجام بسیاری  از امور کتابخانه­ها بخصوص کتابخانه­های دیجیتالی مورد استفاده قرار گرفت و این امر موجب تولید نرم افزارهای کتابخانه­ای شد. در واقع نرم افزار کتابخانه­ای، نرم افزاری است که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات مدارک و انجام امور مربوط به کتابداری، از جمله جستجوی اطلاعات ایجاد شده است. بدیهی است با سپردن امر فوق به نرم افزارها، اولا دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتری انجام می­پذیرد، ثانیا بسیاری از کارهای کتابخانه دیجیتالی با دقت و کارآیی بیشتر و هزینه و نیروی کمتر انجام خواهد شد.

تجهیزات دیجیتالی : دیجیتال­سازی کردن یکی از روش­های عمده ساخت آثار دیجیتالی است. دیجیتال­سازی تبدیل هرنوع محمل ثابت یا آنالوگ (مانند کتاب، مقاله­های نشریات، عکس، نقاشی، میکرو­فرم) به شکل الکترونیکی از طریق اسکن، نمونه­برداری یا حتی تایپ است. ساخت مجموعه دیجیتالی چندین معیار برای انتخاب موارد خاص را در پی دارد. این معیارها عبارتند از، توانایی بالقوه آنها برای استفاده طولانی مدت، ارزش فکری یا فرهنگی آن­ها.

تنوع دستگاه‌هاي ديجيتالي هرچند حداقل در ايران زياد نيست، ولي همين چند محصول نيز با وجود آن­كه عرضه آنها جنبه انحصار دارد، باعث سردرگمي و ترديد مديران براي تهية دستگاه مناسب مي‌شود. چند عامل مهم در تصميم‌گيري و يا تعلل براي تهيه دستگاه‌هاي ديجيتال سازي نظير اسكنركتاب، آرشيو رايتر، اسكنر رول فيلم و … نقش دارد. برخي از اين عوامل به قرار زير است:

عامل اول : نبود پيش­بيني بودجة كافي براي تهيه دستگاه‌هاي ديجيتال‌سازي مورد نياز: ايجاد كتابخانه ديجيتالي از اقلام سرمايه‌بر و هزينه‌بر است. بدون بيش‌بيني بودجه كافي و جذب منابع مالي از ساير سرفصل­هاي بودجه‌اي نمي‌توان كتابخانه ديجيتالي ساخت. اختصاص بودجه‌اي مستقل و قابل توجه، ضرورت دارد.

عامل دوم ، بهاي قابل توجه دستگاه‌هاي ديجيتال‌سازي: از آنجا كه تجهيزات كتابخانه ديجيتال گران است و اغلب اين تجهيزات توسط نمايندگان شركت­هاي خارجي در ايران عرضه مي‌شود، كمتر كتابخانه‌اي توانايي تخصيص هزينة كافي را داردبه­ويژه براي كتابخانه‌هاي كوچك و متوسط، اين عامل بسيار تأثيرگذار است. كمترين بهاي دستگاه مناسب براي ديجيتال‌سازي در كتابخانه‌ها، حدود 300 ميليون ريال است.

عامل سوم ، نبود سابقه و تجربة كافي كار عملي كتابخانه و مؤسسه‌هاي ديگر با دستگاه‌هاي ديجيتال‌ساز: يكي از شيوه‌هاي رايج براي تهيه اقلام سرمايه‌اي، استعلام از كم و كيف يك دستگاه مشخص در ساير مؤسسه‌هاي دارندة دستگاه است. در خصوص تهية دستگاه‌هاي ديجيتال‌سازي، به علت اندك بودن سفارش­هاي دستگاه‌هاي ديجيتال‌سازي و هم­چنين تفاوت نوع دستگاه‌ها و تجربه ناچيز كتابخانه‌ها در كار ديجيتال‌سازي حرفه‌اي، اين شيوه در ايران دست كم در اين سال­ها، چندان كارساز نيست. از اين­رو، مديران به خاطر نبود سابقه و تجربه موفق براي تهيه تجهيزات ديجيتالي، با مشكلات بيشتري روبرو مي‌شوند.

عامل چهارم ، نبود دانش  كافي در برخي از مؤسسه‌ها از نحوة كاركرد دستگاه‌هاي ديجيتال‌ساز : شواهد نشان مي‌دهد برخي از كتابخانه‌ها و مؤسسه‌ها با وجود تهيه دستگاه ديجتيال‌سازي، به سبب تجربه اندك كاركنان خود از نحوة كار با اين دستگاه‌ها، سرمايه زيادي را بدون استفاده گذاشته و بهره‌وري لازم را ندارند.

عامل پنجم ، تأثير نوع منابع بر انتخاب دستگاه ديجيتالي : هر ميزان تنوع منابع يك كتابخانه براي ديجيتال شدن بيشتر باشد، فعاليت ديجيتال‌سازي پيچيده‌تر مي‌شود، زيرا براي هر نوع منبع يك نوع دستگاه ديجيتال‌سازي مناسب است. در واقع، هر يك از منابع از جمله سند، نشريه (‌مجله و روزنامه)، كتاب، ميكروفيلم و ميكروفيش، دستگاه‌هاي خاص خود را مي‌طلبد. حتي درباره يك نوع منبع، در صورت وجود منابع نفيس و قديمي كه بيشتر شكننده است، بايد اسكنر مناسبي تهيه شود كه سلامت منبع را پس از اسكن ضمانت كند.

گفتني است، پشتيباني هر يك از قابليت­ها، بهاي اسكنر را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد. اين مدير بايد با توجه به بودجه و ميزان دارا بودن منابع خاص كتابخانه، نسبت به تهيه اسكنرهاي حرفه‌اي تر اقدام كند و يا اسكن منابع خاص خود را به مؤسسه‌هاي بزرگ و يا شركت­هاي خصوصي بسپارد. چنانچه هر يك از اين مقوله‌ها به درستي تصميم‌گيري و اجرا نشود، چالش آفرين است.

  به طور كلي، هر يك از اين عوامل به تنهايي مي‌تواند روند ديجيتال‌سازي را مختل و يا بسيار كند كند. مديران براي اجراي هر پروژه‌اي نيازمند بودجه كافي و براي تصميم‌گيري تهية دستگاه مناسب، نيازمند اطلاعات كافي و روشنگر هستند.

استانداردها در کتابخانه­های دیجیتالی

استانداردهای کتابخانه­های دیجیتالی از چند جنبه قابل بررسی و مطالعه­ اند. این کتابخانه­ها به دلیل اینکه در محیط شبکه قرار می­گیرند، تفاهم­نامه­های شبکه­ای را باید رعایت کنند که از جمله به او-ای- ایی Z39.50 می توان اشاره کرد. از سوی دیگر برای نگهداری آرشیوهای دیجیتالی در کتابخانه­های دیجیتال ، ،قالب­های استانداردی تهیه شده است که در نگهداری منابع در مخازن دیجیتالی این قالب­ها و فرمت­ها باید مورد توجه سازمان­های تولید کننده آرشیو­های قرار گیرد. برخی از این قالب­ها و فرمت­ها، زبان­های نشانه­گذاری متن از قبیل اچ . تی . ام .ال. اس. جی . ام . ال و ایکس .ام. ال می باشند. نوع دیگری از این فرمت­ها برای نگهداری منابع دیجیتال پی.دی .اف است. برای سازماندهی و بازیابی اطلاعات در کتابخانه­های دیجیتالی نیز استانداردهای ابرداده­ای طراحی شده­اند که هدف آنها دست­یابی به منابع دیجیتالی این کتابخانه­هاست. در طراحی کتابخانه­های دیجیتالی باید یکی از این قالب­ها یا استانداردهای ابرداده­ای در نظر گرفته شود .از جمله این استانداردها به ابرداده دوبلین کور، مارک و برخی دیگر می توان اشاره کرد.

هزینه و مسایل مالی کتابخانه­های دیجیتالی

کتابخانه­های دیجیتالی همانند سایر مراکز از فن­آوری­های نوین استفاده می کنند که به علت ماهیت این فن­آوری ها دارای محدودیت­هایی هستند و همواره سعی در مرتفع ساختن این محدودیت­ها دارند. از جمله این محدودیت­های موجود در این زمینه می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

موانع مالی: اطلاعات هرگز واقعا ٌ رایگان نبوده است. همواره هزینه­هایی در خلق و تولید، سازماندهی و اشاعه آن منظور است. کتابخانه­های عمومی با قابلیت دسترسی آزاد، از طریق وضع مالیات و یارانه­های دولتی تا حد زیادی هزینه­های واقعی اطلاعات را از کاربران کتابخانه مخفی کرده و خدمات کتابخانه را به عنوان یک کالای عمومی در دسترس همگان قرار داده است.«کتابخانه­های دیجیتال » واقعیت­ها و روابط اقتصادی جدید و متفاوتی را در کتابخانه­ها باعث می­شوند. هزینه دسترسی به اطلاعات سابق بر این از کاربران پنهان بود ، به احتمال زیاد در عصر دیجیتال «کاربران» ملزوم به پرداخت هزینه دسترسی به خدمات و مجموعه­های دیجیتال خواهند بود.

تصوری که از عصر اطلاعات وجود دارد بر این فرض استوار است که اطلاعات بدون هزینه در دسترس عموم خواهد بود. این فرض بر اساس عادات و رسومی است که سابق بر این کتابخانه­ ها حاکم بوده است.

این عقیده وجود دارد مبنی بر اینکه ؛ هر فن­آوری که فراهم کردن دسترسی به اطلاعات دیجیتال و پایان دادن تمامی محدودیت­ ها را وعده می­دهد، در عمل تنها دسترسی به مقدار ناچیزی از اطلاعات را فراهم می­کند.

آن چیزی که برای برخی از کاربران مقرون به صرفه است، برای بقیه کاربران چنین نیست. «کتابخانه­های دیجیتال» ممکن است متعلق به بخش خصوصی بوده، مجموعه­ها و خدمات خود را تنها برای مشترکین به صورت پرداخت هزینه برای هربار استفاده و یا هزینه صدور مجوز استفاده فراهم کنند. در حال حاضر، کتابخانه­ها در مورد آینده چنین برداشتی دارند که، مجوزهای محدودکننده برای استفاده از محمل­های متنوع داده­ها و اطلاعات گریبان گیرشان خواهد بود. اغلب، کاربران برای برآوردن شرایط و محدودیت­های ارایه دهندگان اطلاعات، از منابع دیجیتال در محل استفاده می­کنند.

گزارش نهایی تولیپ بر این نظر اشاره دارد که «ایجاد کتابخانه­های دیجیتال فرایندی پر­هزینه و زمان بر خواهد بود». هم­چنین ایجاد سرمایه­گذاری­های بیشتر در محتوای دیجیتال «مسئله بی­اهمیتی نخواهد بود». «واقعیت های سخت اقتصادی» موید این نکته هستند که ایجاد و توسعه مجموعه­های دیجیتال مستلزم هزینه­های سنگین برای پیاده­سازی، اخذ مجوز، آموزش، ارتقاء، توسعه و پشتیبانی از زیر ساخت­های فنی است. علاوه بر این، این گزارش به یک مسئله حیاتی حل و فصل نشده نیز اشاره دارد، «که چگونه می­توان گذر از کتابخانه های فیزیکی به کتابخانه­های دیجیتال را مقرون به­صرفه و دارای توجیه اقتصادی کرد». الگوهای اقتصادی برای ایجاد کتابخانه دیجیتال در شرایط هزینه سودمندی واقعی، نه به روشنی تشریح و نه پیاده سازی شده است».

مسایل حفاظت و نگهداري منابع ديجيتالي

جدي‌ترين مشكل كتابخانه‌هاي ديجيتالي، يكپارچه كردن رسانه ديجيتال در درون مجموعه‌هاي سنتي است. منابع ديجيتالي همانند ساير منابع الكترونيكي جديد چون لوح فشرده (سي‌دي و دي‌وي‌دي) به خاطر ماهيت خاص آنها مستقيماً وارد مجموعه كتابخانه نمي‌شود. هنگامي‌كه اطلاعات­درقالب­هاي ديجيتالي قرار مي‌گيرند، ماهيت، ارزش، هدف­ها و ساختار متفاوتي را پذيرفته‌اند. ماهيت محيط كاملاً متفاوت ديجيتالي، بر چالش­هاي موجود در حفاظت منابع افزوده است. نگراني كتابخانه‌ها براي منابع كاغذي، مسئله دما و رطوبت و آلودگي­هاي شيميايي و زيستي است؛ اما براي حفاظت منابع ديجيتالي بجز آن، عوامل ديگري از جمله كيفيت و عمر محمل ذخيره و دسترسي به محتواي مدارك به قالب ذخيره شده براي ساليان متمادي نيز مطرح است. با توجه به اينكه محمل ذخيره منابع ديجيتالي بين 2 تا 5 سال با آمدن فن­آوري برتر، با جايگزيني فن­آوري اخير، از رده خارج مي‌شود، كتابخانه‌ها بايد دایم در حال انتقال اطلاعات از يك محمل به محمل ديگر و از يك قالب به قالب ديگر باشند تا كاربران قادر به بازيابي و نمايش محتواي اطلاعاتي ديجيتالي باشند. اين وضعيت يعني تغيير محمل و قالب داده‌ها بسيار هزينه‌بر است و احتمال زياد دارد در زمان انتقال اطلاعات از يك قالب به قالب ديگر، بخشي از اطلاعات تحريف و گم شود. بر همين اساس، مديران همواره به خاطر پذيرفتن مسئوليت انتخاب محمل و قالب، با توجه به وجود هزينه‌ها و احتمال ريزش اطلاعات، دچار چالش مي‌شوند. براي رفع اين نگراني، تا آمدن محمل ثابت با فن­آوري ديجيتالي، تركيب ذخيره به شكل ديجيتالي و آنالوگ از طريق ميكروفيلم پيش­نهاد مي‌شود. البته­چنان­چه در آينده جايگزين مناسبي براي ميكروفيلم عرضه شود، به خاطر هزينة قابل توجه تهيه ميكروفيلم، بهتر است به لحاظ اقتصادي روي محمل­هاي جايگزين ذخيره شود.

عدم وضوح قوانین مربوط به حق مولف: اگر کتابخانه­ها به­طور نظام­مند، اقدام به جمع­ آوری اطلاعات دیجیتالی در مقیاسی بزرگ کنند، ایجاد دسترسی موثر به این منابع می­تواند مسئله ساز باشد. در واقع حق تالیف می­تواند مانعی برای کتابخانه­ها در ایجاد دسترسی به اطلاعات دیجیتال جمع­آوری شده باشد. مسئله حق تالیف باید به نحوی مدیریت شود که اطلاعات دیجیتال تولید شده، به­وسیله کتابخانه دیجیتال توزیع شده، منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطلاعات تامین شود. در غیر این صورت، حق تالیف به یک مانع غیر قابل عبور در مسیر توسعه مجموعه­های دیجیتال تبدیل می شود .

پدلی یک راهنمای دقیق و عملی و کورنیش شکلی از پاسخ­های به «پرسش­های متداول » را ثبت نمود. موسسه ویژه متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی راهنماهایی شامل نورمن را به منظور حق مولف کتابخانه­های صنعتی و تجاری منتشر نمود. متن کامل توسط وال به عنوان منبع منظم مرجع به منظور کنترل جزییات قانون­گذاری و تعابیر احتمالی آن برای مشاوره مراجعه کنید.

قانون حق مولف خیلی سریع در حال تغییر است، به خصوص با تاثیر معیارهای اتحادیه اروپایی، و متون حرفه­ای باید به منظور توسعه به­طور اجمالی بررسی شود. تغییرات در روش حق انحصاری چشم­گیر است که این کار به منظور کاهش دامنه استثناء رفتار عاذلانه که در زمان نگارش به نسخه­های جداگانه با گسترش محدود به منظور «پژوهش و مطالعات تخصصی» مجوز می­دهد، صورت می­گیرد.

آژانس مجوز حق مولف به­عنوان عاملی برای بسیاری از ناشران در مدیریت هزینه­های با مجوز حق مولف عمل کرده و دامنه­ای از بیانیه­ها را در مورد خدماتش و اطلاعات گسترده روی وب سایت آن پیش­نهاد می کند. آژانس مجوز حق مولف خدمت قابل توجهی را پیش­نهاد نمی­کند و سازمان­هایی وجود دارند که مجوزهایی را برای منابع  خاص پیش­نهاد می­کنند، برای مثال آژانس مجوز روزنامه.

قانون حق مولف دیجیتالی، نقض روش­های فنی را که از سوی دارندگان حق مولف برای محدود کردن دسترسی به آثار اعمال می شود منع کرده است. هم­چنین ایجاد یا توزیع روش­هایی برای نابودی چنین فن­آوری را منع می­کند. با این حال ، استثنائی را نیز قایل شده است، که همگی پیچیده هستند و نیاز به تفسیر دقیق دارند: تولید کنندگان نرم­افزارا می­توانند به منظور ایجاد امکان قابلیت کار متقابل به مهندسی معکوس نظام­­های حفاظتی بپردازند، سازمان­های مجری قانون مجازند فن­آوری امنیتی را نادیده بگیرند، و کتابخانه­ها به منظور تصمیم­گیری در مورد تهیه مواد می­توانند به وارسی آن­ها بپردازند. در نهایت، به­کاربران اجازه داده شده است فنونی را که به جمع­آوری اطلاعات خصوصی در باره کاربران و استفاده می­پردازد شناسایی و خنثی کنند.

مدیریت حقوق دیجیتالی امکان دسترسی را از این راه­ها فراهم می­آورد :

  • کنترل دسترسی و کپی برداری (رمز عبور، رمزنگاری)
  • اطلاعات مدیریت حقوق (فراداده­ها ، ملاحظات حق مولف ، واتر مارکها )

مدیریت حق مولف و متمم دستور کار محیط دیجیتال به صاحبان حق مولف حقوق انحصاری برای ارتباطات الکترونیک آثارشان (ایمیل)، میزبانی روی اینترنت ، را ارایه می­دهد. هم­چنین پیش­بینی­های خاصی را برای کتابخانه­ها و موسسات آموزشی گسترش داده است.

قانون حمایت در مقابل بهره­ برداری غیر مجاز (دزدی انتشاراتی ) را از این را ه­ها فراهم می­آورد :

  • تحریم در مقابل از سر راه خود برداشتن و دورزدن اقدامات حمایتی فن­آوری
  • تحریم در مقابل به هم ریختن و خراب کردن اطلاعات مدیریت حقوق
  • مسئولیت و تعهد برای تجاوز و تخطی، که شامل فراهم­آورندگان خدمات اینترنت می­شود
  • ملاحظات مربوط به حق مولف
  • یک آگهی یا اعلان حق مولف در منابع دیجیتالی دارای ویژگی­های زیر است:
  • بیانگر مالکیت حق مولف است
  • مشخص می­کند که از اثر چگونه می­توان استفاده کرد
  • این پتانسیل را دارد که یک جزء از مدیریت حقوق دیجیتال باشد.
  • در رابطه با شرایط و استحقاق استفاده از اثر، موجب اطمینان بخشی می­گردد و اطلاعات مدیریت حق مولف را می­توان در بطن خود اثر جا داد.

 در تهیه پیش­نویس ملاحظات مربوط به حق مولف ، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند :

  • هرنوع وب سایتی به طور جهانی دسترس پذیر است
  • تشخیص انواع مختلف استفاده (مانند کپی، چاپ، ذخیره، اسکن، بارگذاری، شبکه و میزبانی )
  • تعیین انواع مختلف کاربران و اینکه استفاده، شخصی یا آموزشی یا تجاری
  • واگذاری حقوق استفاده از اثر تحت مجوزهای قانونی (آموزشی و دولتی ) و استثنائات فروش منصفانه
  • توجه به ملاحظات حق مولف در مورد اجازه استفاده­های مشخص(اجازه استفاده آموزشی)

 امروزه قوانین حق مولف هنوز در مورد منابع دیجیتالی دارای محدوده روشنی نیستند. از آن­جایی که منابع قابل ارایه در کتابخانه­های دیجیتالی قابل بازیابی در سراسر جهان هستند. لذا قوانین مربوطه نیز باید بین المللی بوده و به­توانند در تمامی کشورها به اجرا در آیند. بنابراین هنوز سیاست­های دست­یابی به این منابع بر اساس قوانین حق مولف، جهانی نشده­اند و این امر باعث ایجاد سر­درگمی­هایی برای کاربران، کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی، تولید کنندگان اطلاعات و ناشران در مورد عدم آشنایی با حقوق خود شده است. از طرف دیگر این قوانین بیشتر به دلایل اقتصادی مورد استفاده قرار می­گیرند و توجه چندانی به مسایل مربوط به ترویج یادگیری مد نظر نیست. به هرحال به این مسئله توجه کنیم که این قوانین نباید باعث محدودیت دست­یابی کاربران به اطلاعات شود.

نبود روابط عاطفی میان کاربر و کتابخانه : فرآیند اجرایی کتابخانه­های سنتی به علت ماهیت خاص خود به صورت تعامل رو در رو صورت می گرفت.در صورتی که در کتابخانه­های دیجیتالی به علت استفاده از بسترهای شبکه­ای حجم این تعاملات به صورت چشم­گیری کاهش یافته است. لذا روابط عاطفی که در تعامل رودررو وجود داشت در کتابخانه­های دیجیتالی در حال فراموشی است.

استاندارد نبودن نظام­های ارتباطی : در بسیاری از کشورها از جمله ایران سیستم ارتباطی استانداردی برای ارتباطات دیجیتالی وجود ندارد. زیرا نظام­های ارتباطی موجود برای اهداف دیگری تهیه شده­اند و نیازی­های مربوط به انتقال داده­های مورد استفاده در کتابخانه­های دیجیتالی مورد توجه نبوده است و لذا توانایی پاسخ­گویی به نیازهای فن­آوری­های نوین اطلاعاتی را ندارند . فن­آوری­های نوین اطلاعاتی نیازمند زیرساختار مربوط به خود است که قبل از اجرا باید فراهم شود و تا زمانی که زمینه محیا نشده نمی­توانیم انتظار استفاده بهینه­ای از آن داشته باشیم.

عدم هماهنگی مابین متخصصان رایانه­ای و کتابداری و اطلاع­رسانی : حوزه­ی مربوط به کتابخانه دیجیتالی به علت چند وجهی بودن نیاز به تخصص­های مختلفی از جمله رایانه، کتابداری و اطلاع رسانی، جامعه شناسی، حقوق، روان شناسی و غیره دارد. لذا همواره در مورد مالکیت این حوزه میان متخصصان مختلف از جمله رایانه و اطلاع­رسانی اختلاف نظر وجود داشته است. این اختلاف نظرها باعث بروز ضعف­هایی در پیاده­سازی و استفاده از این کتابخانه­ها شده است.

برخوردهای مقطعی و سطحی مدیران موسسات : حرکت به سمت محصولات نو یکی از افتخارات مدیران است و این مانند تبی زود گذر همه­ی موسسات را در بر می­گیرد. همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در فرآیند ایجاد کتابخانه­های دیجیتالی کاربر مدار می شود.ایجاد کتابخانه­های دیجیتالی  به علت استفاده از فن­آوری­های نوین، باعث انگیزش مدیران موسسات شده است و آن­ها غالبا به حرکت به سوی دیجیتال تمایل دارند. به همین دلیل اکثر فعالیت­ها در این زمینه به علت عدم برنامه­ریزی صحیح و انجام مطالعات مقدماتی مناسب با شکست مواجه می­شوند. این امر باعث تقبل هزینه­های سنگین توسط موسسات مختلف می­شود.از این رو پیش­نهاد می­شود که همواره در جهت ایجاد چنین کتابخانه­هایی با برنامه­­ریزی صحیح و انجام مطالعات مقدماتی مورد نیاز حرکت کنیم تا در آینده شاهد محصولاتی با قابلیت­های مناسب و مطابق با نیازهای کاربران باشیم.

عدم توجه به استانداردهای مورد نیاز : یکی از دلایل حرکت­های سطحی و مقطعی که در بالا اشاره شد، می­تواند عدم توجه به استانداردهای مورد نیاز کتابخانه­های دیجیتالی باشد. عدم توجه به استانداردهای موجود در مراحل مختلف باعث بروز اشکالاتی در سیستم از جمله در ذخیره، بازیابی و ارایه­ی خدمات مناسب به کاربران خواهد شد.

هزینه نسبتا بالای ایجاد: ایجاد کتابخانه­های در مراحل نخستین نیاز به هزینه­های نسبتا بالایی دارد که همواره به عنوان یکی موانع ایجاد چنین کتابخانه­هایی است. ولی باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که هزینه­های بعدی این کتابخانه­ها مانند هزینه نگهداری آن­ها در مقایسه با سایر کتابخانه­ها بسیار پایین است. در مجموع اگر مقایسه­ای میان هزینه­های کتابخانه­های دیجیتالی با کتابخانه سنتی داشته باشیم متوجه می­شویم که هزینه کتابخانه­های دیجیتالی به مراتب کمتر از کتابخانه­های سنتی است.

لزوم داشتن مهارت جست­وجو و بازیابی اطلاعات: علاوه بر دسترسی به اینترنت، داشتن مهارت جست­وجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران و کتابدارن این گونه از کتابخانه­ها، امری است که نباید از آن غافل شد. بسیاری از مراجعین فاقد مهارت­های لازم برای جست­وجوی اطلاعات مورد نظر خود هستند که در این­جا نقش کتابداران کتابخانه­های مجازی برجسته می شود  که در آن، با هدایت و مشاوره اطلاعاتی خود به مراجعین در به دست آوردن و استفاده از منابع اطلاعاتی مد نظر، یاری­گر باشند.

موانع مالی: موانع مالی در هر سازمانی می­تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اکثر پایگاه­های اطلاعاتی رایگان نیستند و سازمان باید توانایی پرداخت هزینه­های یاد شده را داشته باشد.

حفاظت از منابع اطلاعاتی بودجه : چالش­های اساسی در این بخش عبارتند از: جلوگیری از آسیب­های احتمالی، امنیت اطلاعات و جلوگیری از ورود­های غیرمجاز با توجه به داشتن بار مالی اشتراک پایگاه­های اطلاعاتی و در صورتی که مرکز اطلاع رسانی خود نیز اقدام به دریافت وجه در قبال اطلاعات ارایه شده به مراجعین نماید چه از نقطه نظر اینکه هکرها و نفوذگران به شبکه­ی اینترنت نتواند به کتابخانه­های دیجیتالی آسیب وارد نمایند، مسئله امنیت و حفاظت از منابع اطلاعاتی در کتابخانه­های دیجیتالی دارای اهمیت است.

مدیریت کتابخانه­های دیجیتالی

پیترگراهام از کتابخانه­های دانشگاه راجرز اعتقاد دارد که برای پیاده سازی کتابخانه پژوهشی دیجیتال، تعهدات دراز مدت سازمانی، مالی و حقوقی لازم است. امور فنی به سادگی و تنها با هزینه کردن پول قابل انجام هستند. اما بر خلاف امور فنی ، تعهدات سازمانی است که دست­یابی به آن­ها بسیار مشکل خواهد بود. سیاست­ها ، فقدان اولویت بندی، و عدم احساس مسئولیت می­تواند باعث تاخیر و طولانی شدن پروژه شود.مدیریت زیر ساخت فنی «کتابخانه دیجیتال » مانع قابل توجهی برای اکثر کتابخانه­هاست، به ویژه کاهش بودجه کتابخانه­ها ادامه داشته و هزینه­های توسعه و نگهداری مجموعه در حال افزایش است. برای مدیریت کردن کتابخانه دیجیتال موارد زیرباید رعایت شود:

  • سازماندهی دانش دیجیتال و اطلاعات
  • انتشار اطلاعات دیجیتال بر اساس کامپیوتر
  • فراهم­آوردن خدمات مرجع دیجیتال و خدمات اطلاع­رسانی الکترونیکی
  • فراهم­آوردن و دست­یابی دانش استخراج شده را از مخازن دانش
  • وظیفه­ای که در قبال دیجیتالی کردن کتابخانه به­صورت وسیع و ذخیره فرآیند دیجیتال داریم به کار گیریم.
  • دسترسی جهانی و بازیابی دانش دیجیتالی و در نهایت دسترسی به تمامی فهرستنویسی و طبقه­بندی اسناد دیجیتالی و دانش دیجیتالی را فراهم نماید.

کتابداران در عصر الکترونیک : کارشناسان خصوصیاتی را برای کتابداران عصر الکترونیک بر می‌شمرند که عبارتند از:

  • همانند مشاوران اطلاعاتی عمل می‌کنند و بهترین منابع را برای گشایش گروه­ها و برآوردن نیازهای اطلاعاتی مردم نشان می‌دهند.
  • کاربرد منابع اطلاعاتی الکترونیکی را به مردم آموزش می‌دهند.
  • منابعی را که استفاده کنندگان خاصی به آن­ها آشنایی دارند، موجب جست وجو قرار می‌دهند .
  • وظیفه بازکاوی اطلاعات را انجام می‌دهند، یعنی تالیف و ترکیبی از نتایج پژوهش‌های منابع متعدد به عمل می‌آورند و برآیندگزیده و ارزیابی شده را به متقاضی عرضه کنند و در صورت امکان مستقیما به رایانه او ارسال کنند.
  • با ایجاد بایگانی­های مختلف و ارتباط با پایگاه­های اطلاعاتی، مراجعه کننده را در دریافت اطلاعات مورد علاقه خودش یاری می‌نمایند.

کتابدارن لازم است طرز کار با نرم‌افزارهای رایانه‌ای و ابزارهای الکترونیکی، مهارت­های سودمندی را از طریق شبکه‌های نرم‌افزاری در اشاعه اطلاعات الکترونیکی بیاموزند.

کتابداران کتابخانه­های دیجیتالی : نیاز ما در اختراع است. پیدایش کتابخانه­های دیجیتالی نیاز به ایجاد یک عنوان شغلی جدید به نام کتابدار دیجیتال برای سازماندهی منابع دانش دیجیتالی را بوجود می­آورد. کتابخانه­های دیجیتالی بزرگ به مثابه انبارهای دانش بشری در حال پیدایش هستند پس لازم است کتابداران دیجیتالی امور زیررا انجام دهند:

  • اداره­ی کتابخانه­های دیجیتالی
  • نشر اطلاعات دیجیتالی که به صورت رایانه­ای نگهداری می شود
  • ارایه­ی خدمات مرجع دیجیتالی و خدمات اطلاع­رسانی الکترونیک
  • کاوش اطلاعات از انبارهای دانش به­وجود آمده
  • پرداختن به وظیفه­ی دیجیتالی کردن ، فرایند ذخیره سازی دیجیتالی و حفاظت دیجیتالی
  • ایجاد امکان دسترسی و بازیابی به دانش دیجیتالی
  • حمایت از حق مولف الکترونیکی

وظایف کتابدار دیجیتالی : کتابداران دیجیتالی که در واقع اداره کنندگان کتابخانه­های دیجیتالی می­باشند. وظایف مهمی به شرح ذیل بر عهده دارند.

  • مدیریت کتابخانه­های دیجیتالی
  • سازماندهی و مدیریت اطلاعات دیجیتالی
  • اشاعه اطلاعات دیجیتالی
  • پردازش اطلاعات دیجیتالی
  • مدیریت تبدیل منابع
  • ارایه امکان دست­یابی و بازیابی منابع دیجیتالی
  • حمایت از حق مولف الکترونیکی
  • مشاوره ­درطراحی­ رابطه­ کاربری

منبع

صیاد هنرور، زهره (1392)، دیدگاه مدیران و کتابداران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال، پایان نامه کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0