اولویت بندی اعمال مقررات ترافیکی

گستردگی شبکه جاده­ای و تعداد بسیار زیاد رانندگان در مقایسه با نیروهای پلیس، اولویت­بندی و برنامه­ریزی راهبردی را برای اعمال مقررات اجتناب ناپذیر می­کند. از سوی دیگر، نظارت مستقیم بر رفتار رانندگان متخلف، بسیار دشوار و غیرعملی است و تنها امکان نظارت بر جنبه­های خاص و محدودی از رفتار رانندگان وجود دارد. نکته دیگر آنکه علاوه برتکیه بر نیروی انسانی پلیس، استفاده از روش­های پیشرفته و خودکار نظارتی نیز ضروری است. با توجه به محدودیت های موجود در تعداد و تجهیزات نیروهای پلیس، استفاده از شیوه اعمال مقررات ترافیکی به صورت انتخابی مورد توجه قرار گرفته است.

در این روش، داده­های ترافیکی و تصادفات محورها مورد ارزیابی قرار می­گیرد تا نقاط پرتصادف بر اساس زمان وقوع بیشترین تصادفات در طول روز، طبقه­بندی شوند. به این تر تیب، می­­توان نیروی پلیس را به مسیرهایی تخصیص داد که به دلیل داشتن نرخ تصادف بیشتر، نیاز بیشتری به اعمال مقررات و حضور پلیس دارند و در نتیجه، بازده نیروی پلیس و تاثیر بازدارندگی آن بر رفتار رانندگان افزایش می­یابد. میزان تاثیر این روش بر کاهش تصادفات بین شش تا بیست وهفت درصد ارزیابی شده که نسبت فایده به هزینه­ای حدود 3.4 تا 25 را در پی داشته است. به این منظور، انجام بررسی های لازم برای انتخاب راهبرد و استراتژی مناسب، شناسایی صحیح نقاط حادثه خیز،تعیین تعداد، مدت و زمان اعمال نظارت در هر مسیر، تعداد پلیس­های گشت و نمایانی کامل آنها ضروری است.

تحلیل هزینه- فایده اقدامات مختلفی که در زمینه افزایش ایمنی راه­ها قابل انجام است، که اعمال مقررات ترافیکی بسیار مقرون به صرفه تراز سایر اقدامات است، به طوری که فایده آن گاهی به چهار برابر هزینه اش می­رسد.نتایج مطالعات خاصی که در کشور نروژ به منظور بررسی میزان هزینه و فایده اقدامات مختلف در افزایش ایمنی راه انجام شده، در جدول زیرآورده شده است. مشاهده می­شود اعمال مقررات در صدر جدول قرار گرفته و بیانگر پرفایده بودن این اقدام است.

  جدول بررسی میزان هزینه و فایده اقدامات مختلف در افزایش ایمنی راه در کشور نروژ

ردیفنوع راهبرد ایمنینسبت فایده به هزینه
افزایش اعمال مقررات ترافیکی3.3
تبلیغات، آموزش نظری و عملی3
بهبود و نگهداری و تعمیر راه به ویژه در زمستان2.5
کنترل ترافیک، شامل سرعت های مجاز جدید2.2
بهبود طراحی راه، تجهیزات حاشیه راه و …1.9
استانداردهای جدید ایمنی خودرو1.3

منبع  

شاطرابراهیمی،بهمن(1393)، بررسی میزان تاثیراعمال نمره منفی دررفتار ترافیکی راننده، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته راهوار، دانشکده پلیس راهنمایی ورانندگی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0