اهمیت گسترش تعاملات دانشگاه و صنعت/حمایت اندک دولت از طرح‌های پژوهشی

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: در حوزه صنایع مختلف کشور تعاملاتی خوب با دانشگاه‌ها صورت گرفته است، ولی هنوز تا شرایط آرمانی فاصله داریم.

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار   باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: رویکرد صنعت نسبت به مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها باید تغییر کند، در شرایط فعلی کشور برای توسعه فناوری دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های سطح یک، امکانات خوبی فراهم شده است اما بایستی تعامل بین دستگاه های اجرایی، صنعت و دانشگاه بیش تر از شرایط کنونی باشد.

وی درباره حمایت‌ها از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها گفت: بخشی از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در قالب قراردادهای پژوهشی و قراردادهای صنعتی با صنایع، شرکت ها و سازمان‌های اجرایی است و بخش بسیار کم آن از طرف دولت تامین می شود.

وی افزود: دانشگاه علم و صنعت موفق به انجام تعاملات خوبی با صنعت های خودرو، ماهواره، توسعه سیستم های عصبی، راه آهن، حمل و نقل و شبکه انتقال برق و انتقال نیرو شده است و در این زمینه خدماتی را ارائه داده ولی هنوز با شرایط آرمانی فاصله داریم.

لزوم توجه به توانمندی متخصصین و نیروهای جوان

ذاکری گفت: اقدامات انجام شده فاصله‌ای زیاد تا شرایط آرمانی دارد و امیدواریم با افزایش تعاملات هم صنعت از توانمندی‌های دانشگاه و متخصصین آن بهره مند شود و هم نیروهای جوان در مراکز تحقیقاتی که آماده ارائه خدمات در حوزه های نام برده هستند فعال شوند و مردم از برکات این ارتباط بهره مند شوند.

واگذاری حوزه های مختلف صنعت به دانشگاه

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: با هماهنگی بین دولت و دانشگاه های سطح یک و با توجه به توانمندی های هر دانشگاه، مسئولیت حوزه های مختلف به دانشگاه ها واگذار شد تا دانشگاه ها توانمندی هایشان را با دولت در میان بگذارند و سعی کنند مشکلات و موانع ایجاد شده در صنایع مختلف را بررسی کرده و راهکار ارائه کنند.

وی بیان کرد: مسئولیت حوزه حمل و نقل به دانشگاه علم و صنعت واگذار شد و ما تیمی را هم از دانشگاه علم و صنعت و هم از نخبگان علمی دانشگاه های دیگر تجهیز کرده ایم که اقدامات انجام شده به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.

ذاکری درباره اهمیت واگذاری این حوزه ها به دانشگاه ها گفت: وظیفه دانشگاه ها در این زمینه ارائه راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات موجود در صنایع مختلف است؛ به طور مثال در حوزه های حمل و نقل، ایمنی و مصرف انرژی که در میزان مصرف انرژی کشور تاثیرگذار است یا سهم راه آهن از بار نسبت به جاده افزایش پیدا کند.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

10 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0