اهمیت و ضرورت توجه به علم رایانه و مبانی آن

بدون شک ورود جهان به هزاره سوم تمدن بعد از میلاد مسیح و ارج عصر اطلاعاتی که از نیمه دوم قرن بیستم، یعنی بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده – پدید آورنده ی مناسبات جدیدی در عرصه حیات اجتماعی بشری است و همراهی با این حرکت در گرو تغییرات اساسی در پرورش توانمندیهای انسان امروزی است . همراه با سیر تحولات عظیمی که بیش از پیش رو به افزایش است . تغییر رویکردهای روزمره از فناوری مولد به فناوری اطلاعات دگرگونی شدیدی را در تقلی این فرهنگ و نظام انتقال دانش از یک نسل به نسل دیگر به وجود آورده است . این دگرگونی ها نیز به نوبه خود محیط مناسبی را برای تحقق اهداف کلان معرفت آموزی فراهم می کند . امکانات اطلاع رسانی و فناوری مربوط شرایط را به وجود آورده که مثلث مدرسه ، معلم و کتاب را با انتظارات روز افزونی که از این سه رکن اصلی اموزشی می رود در هم آمیخته است و این امکانات موجب شده در جهت افزایش کارایی و عملی تر کردن شرایط مطلوب انتقال دانش و ارتقای « سواد اطلاعاتی» افراد ، گامهای جدیدی برداشته شود .با ورود به عصر اطلاعات نهاد آموزشی از نخستین نهادهایی است که دستخوش تغییرات اساسی شده ، ورود به عصر فناوری اطلاعات نظام آموزش و پرورش را در زمینه به کار گیری امکانات ، نحوه تدریس و آموزش و پرورش متحول ساخته است . استفاده موثر از فناوری در جهان امروز باعث گسترش وسیع فرصتهای یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزشی شده است . به گونه ای که این امر با روشهای سنتی اصولاً قابل تصور نمی باشد . بکار گیری فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش نه تنها عامل تسریع و تسهیل فراوان و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی شده است . بلکه عامل تغییرات در مفاهیم آموزشی سنتی نیز گردیده است . لذا میزان اهمیت و اتکا بر کتاب و مواد درسی هر کلاس ، نحوه ارزیابی روشهای تدریس ، میزان یادگیری ، نحوه رابطه معلم و دانش آموز، همگی از موادی هستند که بهره گیری از فناوری اطلاعات دچار تغییر شده است .

با ظهور و توسعه پدیده فناوری اطلاعات IT روند تحولات جهانی ، با شتابی بیشتر با محوریت عنصر اطلاعات و دانایی در حال گسترش است . این پدیده هر چند از محیط های نظامی آغاز و به مراکز دانشگاهی منتقل شد، اما دیری نپایید که عرصه های اقتصادی ، تجاری و حتی سیاسی کشور ها را نیز با توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد دولت الکترونیک و … متأثر ساخت . اینک بیش از یک دهه است که در عرصه تعلیم و تربیت پا نهاده و نظام های آموزشی و محیط های تحصیلی را نیز به چالش فرا خوانده است . با توجه به سرعت ، گستردگی و عمق تحولات ناشی از فناوری اطلاعات، شناخت مختصات این پدیده و مدیریت آگاهانه و هوشمندانه آن می تواند یکی از مهمترین راهبردی دست اندر کاران آموزش در کشور باشد و فرصتی برای بازسازی نظام آموزش و پرورش و تحول در فرآیند یاددهی – یادگیری استفاده شود .

مهمترین خصوصیات و ویژگی ؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT  تکیه بر تولید ، اشاعه و پردازش اطلاعات ، در دسترس قرار دادن آن برای همگان در کمترین زمان ممکن ، با حداقل هزینه ها وهمه زمان و مکانهاست .

بلتر، به نقل از ذوفن، فناوری الکترونیکی راههای متعددی را برای بر قراری ارتباطات، اطلاع رسانی و دانستن در اختیار ما قرار می دهد .

نهاد آموزش و پرورش یکی از بزرگترین تولید کنندگان اطلاعات و بی تردید عمده ترین مصرف کننده و ذخیره کننده اطلاعات و دانایی محسوب می گردد ، این مهم در کشور ما به علت توسعه کمی آموزش و پرورش و توجه به مولفه های دینی و ملی از گستردگی و ارزش بالاتری بر خوردار است . تولید دانش و کاربرد بهینه آن در فرآیند تعلیم و تربیت ، موجب افزایش دانایی و توانایی دانش آموزان و معلمان شده و آموزشی و پرورش  را در مهمترین مأموریت خود ، یعنی تربیت نیروی انسانی توانمند و کار آمد بیش از گذشته توفیق خواند داد. از طرفی بخش اعظمی از معظلات اجتماعی ، اخلاقی ، فرهنگی و حتی اقتصادی کشورها ناشی از توسعه نیافتگی و عقب ماندگی از کاروان دانش و فناوری است . امروزه دانایی ، مهمترین شاخصه توسعه یافتگی و بالاترین ثروت ملی محسوب می شود . یعنی اگر روزی منابع مادی و فیزیکی ، منابع اصلی توسعه و پیشرفت ملت ها و کشورها محسوب می شدند.

منبع

پاسلارزاده،لادن(1393)، نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی قشم

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0