اهميت هوش رقابتي چیست؟

توسعه تکنولوژي و رشد تجارت جهاني، امروزه به اين معني است که: محيط تجاري به سرعت و دايم در حال تغيير است. مديران بيش از اين نمي توانند براي تصميم گيري هاي راهبردي به اشراق و شهود تکيه کنند. در بيشتر کارها نتيجه يک تصميم نادرست غير قابل چشم پوشي است.شرکتها براي ارائه ارزشي بالاتر و تأمين رضايت مشتريان در هر زمينه اي، به اطلاعات نيازمندند. آنها بايد اطلاعات بسيار زيادي از شرکتهاي رقيب، واسطه ها و ساير نيروها و عواملي که در بازار فعال هستند، داشته باشند. اطلاعات به عنوان يکي از اقلام مهم دارايي هاي استراتژيک و ابزارهاي بازاريابي به شمار مي آيد.امروزه داشتن توان رقابتي، اساس بقاي شركتهاست. از طرف ديگر، برخورداري و حفظ توان رقابتي، بيش از هر چيزي نيازمند اطلاعات است. در واقع اطلاعات، به عنوان یکی از اقلام مهم داراییهای استراتژیک و ابزار بازاریابی به شمار می رود. بنابراین در این شرایط، هوش رقابتي به شركتها كمك ميكند تا تصميمات آگاهانه اي پيرامون همة امور خود از قبيل بازاريابي، تحقيق و توسعه، سرمايه گذاري و راهبردهاي كسب و كار اتخاذ كنند. هوش رقابتي، فرايند مداومي است كه اطلاعات قابل استفاده اي در اختيار تصميم گيرندگان(مدیران) مي گذارد.هدف اصلي هوش رقابتي دستيابي به داده ها و اطلاعاتي در مورد محيط، رقبا و بازار است. از اين رو هوش رقابتي مؤثر نه تنها نيازمند اطلاعاتي پيرامون رقباست، بلكه همچنين نيازمند اطلاعاتي دربارة ساير تمايلات محيطي از قبيل تمايلات صنعت، تمايلات قانوني و نظارتي، تمايلات بين المللي، تحولات فناوري، تحولات سياسي و شرايط اقتصادي استاگرچه تمركز هوش رقابتي بر تصميم گيري است، ولي قلمرو آن گسترده است و در برگيرندة پژوهش پيرامون موضوعاتي از قبيل قابليت هاي رقبا، تحليل اتحاد و يا سرمايه گذاري مشترك با رقبا، برنامه هاي آتي رقبا، راهبرد هاي بازار يا خطوط توليد خاص، دلايل دگرگوني در شركتها يا راهبرد واحدهاي كسب وكار و… است. در حال حاضر نه تنها شركتهاي بزرگ، بلكه بسياري از كسب و كارهاي كوچك نيز از مزاياي حاصل از هوش رقابتي بهره ميگيرند. بسياري از اين شركتها از هوش رقابتي براي دستيابي به سهمي از بازار و به دست آوردن سهم رقباي ناشناخته استفاده ميكنند. آنها از هوش رقابتي بيشتر براي شناخت محيط فعلي بازار، پيش بيني محيط آتي بازار، تحليل عوامل اقتصادي، سياسي و فناورانه مرتبط با كسب و كار خود، شناسايي نقاط ضعف و يافتن راه حل براي آنها، تغيير در راهبرد فعلي يا تعديل آن، بهره مي برند. اهداف ديگر هوش رقابتي در يك سازمان را می توان چنين بیان کرد:

– درک کلي از یک صنعت و شرکتهاي رقيب؛

– شناسايي زمينه هايي که آسيب پذير هستند و ارزيابي تأثیر اقدام هاي استراتژیکي بر شرکتهاي رقيب؛

– شناسايي حرکتهاي بالقوه که امکان دارد یک شرکت رقيب انجام دهد و موجب به خطر افتادن موضع يا پايگاه یک شرکت در بازار خاصي شود.گردآوري و ارزيابي اطلاعات مربوط به شرکتهاي رقيب در امر تدوين استراتژيها، نقشي حياتي دارد. هر قدر شرکت بتواند از شرکتهاي رقيب اطلاعات بيشتري به دست آورد، احتمال آنکه استراتژيهاي اثربخش و موفقيت آميز تدوين و اجرا كند، بيشتر است.هوشمندي رقابتي به عنوان يک ابزار مديريت استراتژيک و يکي از سريع ترين زمينه هاي رشد کسب و کار دنيا، به شمار مي رود. همچنين هوشمندي رقابتي، يکي از تکنيکهاي مهم در ايجاد مزيت رقابتي است.

 منبع

هزار خوانی ، حسین (1392) ، بررسی تاثیر هوش رقابتی بر فروش محصولات بیمه ایمطالعه موردی: نمایندگان فروش بیمه ایران استان کرمانشاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد  مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0