اهميت رضايت شغلي

از نتايج مهم رضايت از شغل مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

رضايت و ترك خدمت:دانشمندان قرن اخير، كه به بررسي رابطه بين رضايت شغلي و رها كردن شغل پرداخته اند، گزارش مي دهند كه بين اين دو رابطه منفي برقرار است، يعني اگر كاركنان از شغل خود راضي باشند، كار خود را رها نخواهند كرد و اگر از شغل خود راضي نباشند به رها كردن شغل خود مبادرت مي ورزند. لاك در سال 1976 نيز گزارش تقريباً مشابهي ارائه داد. پورنزو استيرز در پانزده تحقيق، پي بردند كه همبستگي ميان رضايت و ترك خدمت 25% است.

رضايت از شغل و غيبت از كار:شواهد نشان مي دهد كه رابطه معتدل و معكوس بين رضايت از شغل و غيبت كاركنان از محل كار خود وجود دارد. وروم، در چندين بررسي نشان داد كه دامنه همبستگي از 14% تا 38% است.اين بررسي مورد تأييد پورتر و استيرز و ديگران نيز قرارگرفت رابطه رضايت شغلي با ميزان جايگزيني و  غيبت در كار است.

رضايت و عملكرد :يكي از بحث برانگيزترين مباحث در زمينه رضايت شغلي، ارتباط آن با عملكرد است. سه نظريه در اين باره ارائه شده است:

  1. رضايت موجب عملكرد مي شود.
  2. عملكرد موجب رضايت مي شود.
  3. پاداش،بين عملكردورضايت به عنوان واسطه عمل مي كند.

دو نظريه نخست از حمايت ضعیفی برخودار است؛ اما نظريه سوم كه بر اساس آن پاداش به عنوان واسطه عملكرد و رضايت عمل مي­كند، ازحمايت بيشتري برخوردار مي باشد. عملكرد قبلي موجب دريافت پاداش دروني  ؛ احساس كاميابي شخصي و پاداش بروني ؛ حقوق و ترفيع مي شود. اين پاداش به نوبه خود هم عملكرد آينده فرد را بالا مي برد و هم در بالا بردن ميزان رضايت شغلي او مؤثر است. وروم در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيد كه بين رضايت شغلي و ميزان كارايي و عملكرد، رابطه مثبتي وجود دارد .

تأثير رضايت شغلي بر سازمان:ارزيابي ها نشان مي دهد كه هرگاه كاركنان يك سازمان از شغل خود رضايت داشته باشند، سازمان آنها نيز داراي اثرات مثبتي خواهد بود و بصورت يك سازمان اثر بخش و مفيد درخواهد آمد. علاوه برموارد مذكور، رضايت شغلي نتايج ديگر نيز دارد: كاركنان كاملاً راضي، گرايش كمتري در مورد تسليم شكايت دارند، از سلامت جسماني و رواني بيشتري برخوردارند، طول عمرشان بيشتر است، وظايف جديد مرتبط با شغل را سريعتر ياد مي گيرند و با سوانح شغلي كمتر رو به رو مي شوند .

رضايت شغلي و سلامتي:سلامتی جسمانی و رواني هر دو نتيجه­ي اشتغال به شغلي خشنود كننده را افزایش می دهد. بيماري‌ها براي كاركنان خشنود كمتر است و حتي طول عمل كاركنان خشنود بيشتر است و طبيعتاً ناراحتي هاي رواني هم در ميان كاركنان خشنود كمتر يافت مي شود. پس سلامت جسماني و رواني از نتايج رضايت  شغلي هستند .

رضايت شغلي و وفاداري:يك كارمند راضي‌و خشنود، در صورت بروز اختلافاتي دركار سازمان، وفادارانه‌و‌خوش بينانه درانتظار‌بهبود شرايط می‌نشيند.او‌در برابرانتقادهاي خارجي، به‌نفع سازمان جبهه مي‌گيردو‌اعتقاد راسخ دارد كه مديريت دلسوز سازمان از هيچ كوششي فروگذاري نمي كند و بر اين باور است كه مديريت راه درست مي رود.

رضايت شغلي و تخلف و اختلاس:گر چه براي اختلاس كاركنان دليلهاي بسياري وجود دارد، ولي شماري از كاركنان از آن روي دست به تخلف مي زنند كه از رفتار سرد و خشكي كه در سازمان با آنان مي شود ناكام و افسرده مي شوند. در درون ذهن خود كارمندان اين رفتار غير عادي را مشاهده و به صورت راهي براي انتقام گيري از آنچه رفتاري نادرست ازسوي سرپرست خودمي داند،به شمارمي آورند. نظارتهاي تنگاتنگ سازماني و تهديد به كيفر و مجازات هميشه به حل چنين مشكلاتي نمي انجامد؛ زيرا اين كوشش متوجه نشانه هاست و كمتر به علتهايي كه زير سازي چنين نارضايتي را به همراه دارند توجه مي نمايد.

منبع

سعادتمند،مرجان(1388)، رابطۀ بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی با استرس شغلی  از دیدگاه مدیران مدارس،مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاداسلامی مرودشت

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0