اهداف سلامت روان

وظیفه و هدف اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکر و روان تمام افراد جامعه است. پیشگیری، شناخت سریع و بازتوانی اختلالات روانی و داشتن زندگی مفید و رضایت آمیز از اهداف اصلی بهداشت روان تلقی می گردد. به طور خلاصه بهداشت روانی دارای چهار هدف اصلی است :

  1. خدماتی: ارائه خدمات جهت تأمین سلامت فکر و روان افراد جامعه ، پیشگیری از ابتلا به بیماری روانی ، بیماریابی، درمان سریع و پیگیری کردن بیماران به طور سرپایی یا بستری و یا کمک های مشاوره ای به افرادی که دچار مشکلات خانوادگی ، روانی و اجتماعی شده اند.
  2. آموزشی: آموزش بهداشت روانی همگانی و آشنا ساختن مردم با اختلالات روانی و شیوه های جلوگیری از ابتلا و پیشگیری از عوارض و آشنایی با امکانات موجود در صورت مواجهه با استرس و بحران و مشکلات روانی، ارائه مفاهیم و شناخت اختلالات به دانشجویان پزشکی وپیرا پزشکی، تنظیم برنامه های بازآموزی کوتاه مدت روانپزشکی برای افرادی که با بیماران روانی سروکار دارند.
  3. پژوهشی: تحقیق در زمینه پیشگیری، علل، نحوه شروع، درمان اختلالات روانی و عقب ماندگی ذهنی، اعتیاد و انحرافات اجتماعی.
  4. طرح و برنامه ریزی بهداشتی: ایجاد و گسترش مراکز جامع روانپزشکی منطقه ای، مراکز بهداشت روانی و کودکان استثنایی، مراکز ارائه خدمات درمانی روانپزشکی و ایجاد هماهنگی بین برنامه های خدماتی، آموزشی و پژوهشی .

ابعاد سلامت روان

مهم ترین ابعاد سلامت روان عبارتند از :

  • بعد جسمانی : سلامت جسمانی دال بر عمل کردن کامل بدن است که سلامتی زیست شناختی را در نظر می آورد. نشانه های سلامت جسمی در یک فرد عبارتند از: سیمای خوب، پوست تمیز، چشمان درخشان، موهای براق، خواب راحت، فعالیت منظم روده ها و حرکات بدنی هماهنگ و راحت و نرم .
  • بعد روانی : سلامت روان شناختی تعریفی است که دانشمندان روانشناس و علوم اجتماعی و رفتاری در مورد کارآمدی و عملکرد روان شناختی متناسب انسان ارائه کرده اند. مفهوم سلامت روان شناختی و بیماری روانی در طول زمان تغییرات و دگرگونی های زیادی داشته است.
  • بعد اجتماعی : بعد اجتماعی سلامتی شامل مهارت های اجتماعی، عملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص به عنوان عضوی از جامعه بزرگتر است. به طور کلی از دید سلامت اجتماعی هر کس عضوی از افراد خانواده و عضویت جامعه بزرگتر به حساب می آید و بر شرایط اقتصادی ، رفاهی شخص در رابطه با شبکه حمایت اجتماعی توجه می شود. ریشه سلامت اجتماعی در محیطی پی ریزی می شود که از بطن روابط انسانی و اقتصادی نقش مثبت سازنده ای دارد .

منبع

اکبرزاده،مژده(1393)، سلامت روان و تاب‌آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

  

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0