اهداف تبلیغات بازرگانی

اندازه گيري آثار تبليغات بسيار مهم است زيرا نتايج آن براي برنامه ريزي، اصلاح و تعديل فعاليتهاي سازمانها بسيار مفيد خواهد بود . امروزه ديگر هيچ كس از اهميت درك تبليغات در امر بازرگاني خود را بي نياز نمي داند، اگر تبليغات در كوتاه مدت به حفظ سهم فروش در بازارها كمك مي كند، در بلند مدت با ايجاد عادت در مشتري همراه است. در حقيقت در عصري كه بر اصل مشتري گرايي استوار است، يافتن راههايي براي ايجاد ارتباط مداوم با مصرف كنندگان جهت معرفي محصولاتي كه مطابق با سليقه هاي آنان باشد امري اجتناب ناپذيراست، تبليغات تلويزيوني از طريق ارايه تصاوير و اشكال ثابت و متحرك به بينندگان، فرصتهاي ارتباطي بيشماري را براي موسسه فراهم مي سازد كه به شكل بالقوه اي با دامنه وسيعي از مخاطبان در ارتباط باشد .

با بررسي آثار تبليغات و ارتباط آن با اهداف سازمانها ميتوان تغييراتي را در بودجه تبليغاتي، شكل و محتواي پيامها و نوع رسانه و كانالهاي ارتباطي و حتي زمان و شرايط اجراي تبليغ به عمل آورد تا تبليغات، مفيدتر و مؤثرتر از گذشته انجام گيرد. زيرا تبليغات موجب ترغيب مشتريان براي توصيه هاي مثبت به دوستان و آشنايان مي شود  . مديران همواره علاقه مند به تبليغات بوده اند، چرا كه اغلب آن را به عنوان يك محرك مهم بر رفتار مصرف كننده تلقي مي كنند .

هدف از تبلیغ فقط شناساندن کالا نیست و مؤسسات بازرگانی هرگز بی نیاز از تبلیغ نیستند زیرا فروش هرگز به نقطه اشباع نمی رسد. تبلیغات می تواند اهداف متفاوتی داشته باشدکه اهم آنها به قرار زیر است:

  • ازدیاد نوع مصرف: تبلیغات باعث افزایش تنوع در مصرف می گردد.
  • ازدیاد مقدار خرید: کالاهای کوچک را می توان در بسته های بزرگ چندین عددی فروخت که در مصرف کل مؤثر است.
  • ازدیاد مصرف: کالاهای فصلی را می توان با تبلیغات در تمام طول سال به فروش رساند.
  • ازدیاد تکرار مصرف: کالاهایی که برای استفاده از کالاهای دیگر لازم هستند و نسبت به آنها جنبه فردی داشته، دارای عمر کوتاهی خواهند بود. نظیر روغن موتور وباطری رادیو که آنهارا می توان در زمانهای کوتاه‎تری تعویض کرد تا کالای اصلی بهتر کار کند.
  • جلب نسل جدید: تبلیغات رقبا مانع از ارث رسیدن شهرت  کالاهاست و نمی توان گفت وقتی کالایی معروف یک نسل شد، نسل بعدی هم پس از بلوغ همان را خریداری می کند.
  • نام مؤسسه یا نام کالا : کالا یا مؤسساتی که در اثر تبلیغ معروفیت یافته اند، اگر تبلیغ مداوم نکنند پس از مدتی فراموش می شوند و نام رقبا جانشین آنها می گردد.
  • مبارزه با عقاید مخالف:  گاهی اتفاق می افتد شایعات سوئی بر علیه یک کالا یا  مؤسسه یا مدیران یک واحد اقتصادی بر سر زبانها می افتد. در این صورت با یک برنامه تبلیغاتی خاص می توان شایعات فوق را خنثی کرد.
  • مبارزه با جانشین: دراثر اختراعات یا تبلیغات، برخی کالاها جانشین دیگر کالاها می شوند. برنامه های  متناسب تبلیغاتی قادر خواهند بود تا حدودی جلوی  متروک شدن کالا را گرفته  یا لااقل برای مدت زیادی آن را به تأخیر بیاندازد.
  • فعالیت خاص: مؤسسات بازرگانی گاهی ناچارند ؛  یا میل دارند . در مدت کوتاهی به هدف بزرگی برسند. مثلاً سازندگان کالای تابع مد در آخر فصل باید تمام موجودی خود را بفروشند زیرا در سال بعد خریدار نخواهد داشت، این کار با برنامه های فوق العاده تبلیغاتی ممکن است.
  • خدمت به خلق: گاهی هدف از تبلیغات خدمت به جامعه یا گروه خاصی از مردم است نظیر جمع آوری اعانه، اهدای بورس تحصیلی یا برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی.

برخی از صاحب نظران در علم بازاریابی معتقدند که تمام  حرکات و مانورهایی که روی این متغیرات انجام می شود تبلیغات یا ایجاد کننده نوعی تبلیغات فروش هستند فی المثل کاهش قیمت، بهبود بسته بندی،  بهبود کیفیت،  توزیع گسترده تر، گارانتی و غیره بطور صنعتی خریدار احتمالی را نسبت به خرید کالا تشویق و تحریک می نماید. اما تبلیغات عملیات مستقیم، بی واسطه، برنامه ریزی شده، مدون، مداوم ومستمری است که به منظور اثر گذاری بر باورها، اعتقادات، سوابق و تجربه های افراد مخاطب وبه قصد آگاه کردن، تکرار کردن، ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به کالا یا بنگاه و بالاخره ترجیح یک نام تجاری عمل خرید انجام می شود .

منبع

فلاحت گر،سمیرا(1393)، تاثیر ابزار ترفیعی (تبلیغات) بر خرید بیمه‌نامه‌های اتومبیل،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0