اهداف آموزش صلح

طبق نظر یونسکو، اهداف آموزش صلح، تغییر آگاهی انسان است به طوری که شرایط اجتماعی به سوی عدالت تحول یابد. یونسکو سال 2000 میلادی را سال فرهنگ و صلح و سازمان ملل سال 2010-2001 را دهه بین اللملی فرهنگ صلح اعلام کردند. یونسکو تنها سازمان بین المللی است که از وظایف اصلی و کلیدی آن، پرداختن به مسائل آموزشی به شمار می آید. یونسکو از اواسط دهه 1970 تلاش هایی را برای ارتقاء  عدالت اجتماعی و اقتصاد در آموزش به کار گرفت و در این رابطه پیشنهاد پیرامون ” آموزش شناخت بین اللملی، همکاری و صلح” را مطرح کرد و اهداف آموزش صلح را به شرح زیر معرفی نمود:

  • آشنایی با تساویی حقوق انسان ها
  • حفظ صلح و خلع سلاح
  • رشد اقتصادی و تحول اجتماعی
  • محافطت از منابع طبیعی
  • محافظت از میراث فرهنگی انسان ها
  • حذف نژاد پرستی
  • افزایش مسئولیت های اخلاقی
  • افزایش سرمایه های اجتماعی
  • توسعه شبکه های ارتباطی.

بر اساس مطالعه ای که توسط “انجمن جهانی آموزش و پرورش پیش دبستانی”  انجام شده است،مهم ترین اهداف آموزش صلح را پرورش ویژگی های زیر در کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است:

  • عشق و احترام به نوع بشر، حساس بودن به مسائل انسانی، صداقت، مهربانی و توانایی برقراری ارتباط موثر؛
  • ایجاد نوعی گرایش عمیق در کودکان برای رعایت ارزش های اخلاقی و اصول پذیرفته شده اجتماعی؛
  • احساس تعهد و مسئولیت نسبت به دیگران و مسائلی که افراد جامعه(ملی و بین اللملی) با آن مواجه هستند.

پژوهشگران براین باور هستند که هدف اصلی آموزش ارتقای بینش جهانی در زمینه نوعی هشیاری و آگاهی اصیل است که همه مارا قادر می­سازد همچون یک شهروند جهانی رفتار کنیم و شرایط موجود را از طریق ایجاد تغییر در ساختار اجتماعی و الگوی تفکر که به وضع موجود حاکم است متحول سازیم. از این­رو، باید گفت که این بینش و تمایل به تغییر، در اصل در کانون مبحث آموزش صلح قرار دارد. یکی از معروف­ترین سازمان­های جهانی امر آموزش که مسؤولیت و جایگاه معینی را در آموزش صلح به خود اختصاص داده است، شورای جهانی برنامه درسی و آموزش است که در سال(1971)توسط معلمانی از سرتاسر جهان تشکیل شده است. در مقدمه اساسنامه این شورا آمده است، اکنون زمانی است که جامعه جهانی و آموزگاران وظیفه مطمئن ساختن مردم را دارند. آموزش نقش موثری در ارتقای برابری صلح و تصور حقوق بشر جهانی دارد. در نتیجه، تمامی برنامه­های درسی و آموزشی مؤسسات آموزشی برای کودکان، نوجوانان، سالمندان باید در جهت ارتقای عزت نفس افراد گام بردارند. بنابراین، آموزش صلح گرچه ممکن است هدف­ها و نام­های متفاوت به خود بگیرد اما همگی در چند نقطه مورد تأکید باهم اشتراک دارند. همگی آن­ها شامل آموزش برای مفاهیم بین المللی، آموزش بین­المللی، آموزش برای بقای آموزش جهانی و آموزش برای شهروندان جهانی شدن می شود.

از این­رو، آموزش جهانی با آگاه ساختن دانش­آموزان از مسائل عمده جهانی از قبیل حقوق بشر، صلح و امنیت توسعه جهان سوم و آشنایی با محیط آغاز می­شود تا موجب توسعه دانش، نگرش و توانایی آن­ها در مطالعات انتقادی و تحلیل موارد مربوط به مسائل جهانی شود. مأموریت ما و همین­طور سازمان ملل در قبال کودکانمان، ساختن جهانی صلح­آمیز به جای جهانی پرآشوب است. پس باید خودمان را وقف در آموزش صلح نماییم. جهان ما همواره در حال تغییر است پس بیایید ساختار کنونی خشونت و جنگ را پاک نموده و نمونه بی­نظیری از برقراری صلح را جایگزین آن نمائیم.

منبع:

رضایی، الناز(1395)، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه دوم رشته علوم انسانی برمبنای آموزش صلح، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0