انواع و مبنای نگرش ها

نگرش هاي مبتني بر شناخت

گاه نگرش ما بيش از هر چيز مبتني بر مطالعه در دلايل و حقايق آن موضوع است. اگر ارزيابي فرد بيش از هر چيز مبتني بر باور او در مورد خصوصيات موضوع نگرش باشد، آن را نگرش مبتني بر شناخت مي نامند . هدف اين نوع  نگرش آن است كه جنبه هاي مثبت يا منفي يك شيء را طبقه بندي كند به طوري كه ما سريعاً بتوانيم بگوييم كه آيا آن شيء ارزش آن را دارد كه مورد توجه يا بررسي ما قرار گيرد يا نه .

نگرش هاي مبتني بر عواطف

نگرشي كه بيشتر مبتني بر هيجان ها و ارزش ها باشد تا بر ارزشيابي عيني مزايا و معايب، نگرش مبتني بر عواطف خوانده مي شود نگرشي كه مبناي آن عواطف باشد و نه ارزيابي ارزش هاي مثبت و منفي .

نگرش هاي مبتني بر رفتار

نگرش مبتني بر رفتار عبارت است از : مشاهده چگونگي ادراك  رفتار فرد نسبت به موضوع نگرش. بنا بر تئوري ادراک خويشتن ، تحت شرايط خاص فرد نمي داند چه احساسي  نسبت به موضوعي دارد، تا آنكه رفتار خود را نسبت به آن موضوع ببيند . افراد تحت شرايط خاص، نگرش خود را از رفتارهاي خويش استنتاج مي نمايند.

منبع

بزخش،ناصر(1393)، وضعیت مدیریت تغییر در خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0