انواع مزیت رقابتی

مزیت مشهود و مزیت نامشهود

مزیت رقابتی مشهود آن نوع مزیتی است که منشاء آن منابع مشهود بوده که به صورت داده فیزیکی مانند ماشین آلات، تجهیزات ، ساختمان ، امکانات فیزیکی و . . .  می توان آن را مشاهده کرد . مزیت رقابتی نامشهود آن نوع مزیتی است که امکان مشاهده آن در شکل فیزیکی به راحتی مقدور نیست . این نوع مزیت ها معمولاً پشت عوامل مشخصی پنهان است . این نوع مزیت می تواند ناشی از شیوه یادگیری و دانش شغلی کارکنان ، فرهنگ سازمانی ، میزان ارزش آفرینی و خصوصیات رفتاری باشد . همچنین می توان گفت که هر چقدر ، مزیت های رقابتی سازمان مبتنی بر مزیت های نامشهود باشد ، امکان تقلید آن مشکل تر و زمان برتر خواهد بود . ضمن اینکه ، جابجایی و جذب مزیت نامشهود بسیار مشکل تر از مزیت مشهود است زیرا به احتمال زیاد مزیت نامشهود از خصایص ، مشخصات و قابلیت هایی مشتق می شوند که از نظر علّی مبهم و از نظر اجتماعی پیچیده هستند .

مزیت متجانس و مزیت نامتجانس

وقتی که یک سازمان و رقبایش اساساً با استفاده از مهارت ها و قابلیت های متجانس و مشابه به روش یکسان رقابت می کنند . در این صورت ، مزیت رقابتی از انجام فعالیتهای مشابه به صورت بهتر حاصل می شود . به بیان دیگر وقتی مزیت رقابتی سازمان ها از منابع و روش های مشابهی حاصل می شود در این صورت سازمان هایی به مزیت رقابتی بادوام دست خواهند یافت که به صورت کاراتر و اثربخش تر منابع را به کار گرفته و روش ها را اجرا کنند . مزیت نامتجانس آن نوع مزیتی است که اساساً ایفای نقش متمایز در بازی یا به طور کلی ایفای نقش در بازی متفاوت است . در این نوع مزیت « متفاوت بودن » نقش تعیین کننده و اساسی دارد به نحوی که به وسیله مهارت ها ، ترکیبات متفاوت منابع و یا محصولات متفاوت ، خدمات بهتر و ارزش بیشتری برای مشتری فراهم می سازد .

مزیت موقعیتی و مزیت پویا (جنبشی)

منظور از مزیت های رقابتی موقعیتی ، مزیت هایی است که از ویژگی ها و موجودی های یک بانک ایجاد می شود و معمولاً بر اساس میزان دسترسی و موقعیت های مکانی ایجاد می شوند . مزیت های رقابتی پویا (جنبشی) سبب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان ها در بازار می شود زیرا این نوع مزایا باعث می شود که سازمان ها فعالیت های خدماتی خود را کاراتر و اثربخش تر از رقبا انجام دهند که معمولاً برمبنای دانش و قابلیتهای سازمان( قابلیت های کارآفرینی، فنی، سازمانی، تکنولوژیک) استوار است.

مزیت ساده و مزیت مرکب

مزیت رقابتی از حیث عملکرد می تواند به تنهایی عمل کرده یا به صورت ترکیبی از مزیت های چندگانه به عنوان یک کلیت ادغامی و در تعامل با یکدیگر کار کند ، که در حالت اول مزیت رقابتی از نوع ساده و در حالت دوم از نوع مرکب است. بدیهی است که مزیت ترکیبی از حیث رتبه ، نسبت به مزیت ساده جایگاه بالاتر و تعیین کننده تری دارد .

مزیت موقتی و مزیت پایدار

مزیت رقابتی از هر نوع که باشد می تواند از حیث عملکرد رقابتی به صورت پایدار یا موقتی باشد . مزیت موقتی اشاره به مزیتی دارد که کوتاه مدت و انتقالی است . از طرفی طرح هایی که در یک مقطع زمانی مشخص اجرایی می شوند می توان به عنوان مزیت رقابتی موقتی قلمداد نمود . مزیت رقابتی پایدار دارای دو شرط است اولاً از نظر زمانی طولانی مدت بوده و زودگذر نیست و ثانیاً به راحتی توسط رقبا قابل دسترسی نیست . مثال بارز آن نام تجاری قوی و شهرت کوکاکولا است که بیش از یک قرن است ادامه داشته و باعث غبطه همه رقبا می‌شود.

منبع

میری، سودابه(1395)، تاثیر استراتژی های فرایندی و زیر ساختی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0