انواع مختلف فناوری

عنوان کردن عامل اول، بیانگر این است که مربیان به این نتیجه رسیده اند که انواع مختلف بسیار از فناوری ها در پشتیبانی و افزایش یادگیری کاربرد دارند . فناوری های مختلف دارای محتواهای مختلفی می باشند و در کلاس درس ، اهداف مختلفی را دنبال می کنند به عنوان مثال : واژه پردازی و پست الکترونیکی باعث ارتقای مهارت های ارتباطی ، بانک اطلاعاتی و برنامه باعث ارتقای مهارت های سازمانی و نرم افزاری الگوسازی باعث ارتقای درک علوم و مفاهیم ریاضی می شود ،اما در نظر گرفتن این نکته مهم است که چگونه این فناوری های الکترونیکی از یکدیگر متفاوت می باشند و داشتن چه ویژگی هایی انها را به عنوان وسیله ای برای آموزش با اهمیت می کند دامنه ی فناوری هایی که امروزه در کلاس هتی درسی کاربرد دارند از کاربردهای ابزاری مانند واژه پردازی تا منابع تحت وب شامل : اطلاعاتی علمی و مدارک تاریخی اولیه ، کانال های تلویزیون مدار بسته و کلاس های درس یادگیری از راه دور است هر کدام از این فناوری ها ، نقشی متفاوت در یادگیری دانش آموزان بازی می کنند بنابراین محققان به جای اینکه یکی بودن تاثیر فناوری ها را بررسی کنند باید روی نوع فناوری و اهداف آن در کلاس درس تمرکز کنند . بعضی محققان استفاده از فناوری را بر اساس کاربر آن توضیح می دهند . به این معنی که چگونه از آن برای یادگیری استفاده مس شود . به عنوان مثال شخصی به نام مینز چهار عملکرد اصلی فناوری را که برای پشتیبانی از یادگیری به کار برده می شوند این گونه توضیح می دهد :

  1. فناوری به عنوان یک معلم خصوصی در نظر گرفته می شود به عنوان مثال : نرم افزار تمرین و عمل ، تک آموزی ، تلویزیون آموزشی ، تدریس با کمک کامپیوتر و تدریس با کمک کامپیوتر هوشمند .
  2. فناوری وسیله ای برای کاوش کردن است بعنوان مثال : دایره المعارف های سی دی ، شبیه سازی ها ، توده های ابر رسانته ها . ابزار جستجوی شبکه و آزمایشگاه هایی با کامپیوتر کوچک
  3. فناوری وسیله ای برای خلق کردن، ترکیب کردن ، و تجریه و تحلیل کردن اطلاعات است به عنوان مثال: نرم افزار واژه پردازی برنامه های مدیریت دادگان ، نرم افزار گرافیک،سیستم های نشررومیزی ، ابر رسانه ها ، ابزار جستجوی شبکه و ضبط نوار دیداری و تجهیزات ویرایش .
  4. تکنولوژی وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است به عنوان مثال : پست الکترونیکی ، یادگیری متقابل از راه دور از طریق سیستم های ماهواره ای ، کامپیوتر، مودم و ارتباطات کابلی .

بطور مشابه اشخاصی به نام های بروس و اوین روش هایی را مورد برسی قرار می دهند که در آنها ابزار ، فن ها و کاربرد های فناوری از یادگیری تلفیقی و اکتشافی ، پشتیبانی می کنند تا دانش آموزان را به کاوش کردن فکر کردن ، خواندن ، نوشتن، تحقیق کردن، اختراع کردن، حل کردن مسائل و تجربه کردن جهان جلب کنند .

آنها عقیده ی رسانه بودن فناوری را با چهار کانون مختلف توسعه داند :

  1. رسانه برای تحقیق ؛ مانند الگوسازی داده ها ، دستیابی به بانک های اطلاعاتی و مشاهدات تحت وب و میکروسکوپ ها و ابر متن ها
  2. رسانه برای ارتباط مانند واژه پردازی، پست الکترونیکی ، برگزاری همایش همزمان، نرم افزار گرافیک ، شبیه سازی ها و آموزش های خصوصی .
  3. رسانه ای برای ساخت مانند : روبوتیک ها ، طرح کمک با کامپیوتر و سیستم های کنترل .
  4. رسانه برای بیان مانند ویدئوی ارتباطی ، نرم افزار متحرک سازی موسیقی .

مربیان باید نوع فناوری ای که در مدرسه یا منطقه استفاده می شود ، در نظر بگیرند و سپس تعیین کنند که آیا هدف خاص فناوری ، اهداف مدرسه را برای یادگیری دانش آموز در بر می گیرد یا خیر ؟ تنها در این صورت است که می توان برای خرید تجهیزات و مواد مربوط به فناوری ، برنامه ریزی کرد و تاثیر فناوری را در انجام اهداف مورد ارزیابی قرار داد.

علم رایانه چرا ؟

امروزه ما در عصر فن آوری و اطلاعاتی و ارتباطان به سر می بریم . فن آوری های جدید ، بویژه فن آوری های مربوط به عرصه اطلاعات و ارتباطات زمینه تحولات سریع قابل برگشتی در جهان فراهم آورده است . آن چه را که واژه ی دانایی به ذهن متبادر می کند دانش و اطلاعات است . تردیدی نیست که مجهز بودن به دانش و اطلاعات نوعی فرزانگی است . دانایی صرف یا در اختیار داشتن دانش و اطلاعات به خودی خود کارآیی ندارد و اگر با توانایی، یعنی شگردهای به کارگیری و بهره مندی از دانش و اطلاعات ، همنشین نشود ناقص می ماند اما اگر دانایی با رفتار و کردار همراه و همگام شود ، یعنی با توانایی دم ساز گردد، کار آمد می شود .

آموزش و پرورش کلید تغییر مسیر جهانی است و اگر بخواهیم تغییری در زندگی اجتماعی به وجود آوریم باید از مدرسه آغاز کنیم و اگر بخواهیم تغییری را از مدرسه شروع کنیم ، بی تردید باید از معلم شروع کنیم و مهم این که هیچ اصلاحی نمی تواند بدون همکاری و مشارکت فعال معلمان موفق شود . ولی کدام معلم ؟

گر چه استفاده از فناوری های اطلاعاتی ، مزایای فراوانی برای آموزش و توسعه ی یادگیری، از جمله گسترش پوشش تحصیلی ، افزایش زمان و کیفیت یادگیری، ایجاد حس پرسشگری ، آموزش تمام معلمان حتی آنان که در نقاط دور دست مشغول به خدمتند در پی دارد ، اما آنچه با این عنوان در ساختار آموزشی کشور وارد شده است ، جدا از تمام مزایای حرفه ای و سهولت در دستیابی به اطلاعات ، باعث افزایش شکاف ارزشی در میان طبقات اصلی بخش تعلیم و تربیت شده است . هر چند این ابزار ، جمع آوری داده ها و کسب اطلاعات از طریق یافتن ارتباط بین آنها و سپس تولید دانش را سهل تر می نماید، اما کاربرد دانش تولید شده ؛ خرد ورزی که جزو اهداف اصلی آموزش محسوب می گردد به آسانی موارد فوق الذکر نیست . شاید به همین خاطر است که کانون های تفکر حلقه ی مفقود ه ی سیاستگزاری های کشورهای در حال توسعه می دانند . با وجود این همه فناوری رنگارنگ اطلاعاتی و ارتباطی ، که تقریباً در دسترس بدنه آموزش کشور قرار گرفته است ، چرا شاهد تحولات اساسی در آموزش و پرورش کشور نیستیم ؟ اینکه دانش آموزان ما قادر باشند ، آنچه را به عنوان علم در کلاس های درس به آنها آموزش داده می شود ، در زندگی روزمره بکار گیرند و آنچه را در این محیط مشاهده می کنند ، با توجه به آموزش های مدرسه ای تجزیه و تحلیل کنند ؛ کسب مهارتهای لازم برای زندگی و پرورش هوش های هیجانی دانش آموزان . باید پرسید در این مرحله چه توفیقاتی کسب کرده ایم ؟ شاید بتوان دلیل اصلی این امر را عدم دستیابی فرایند آموزش به مرحله یادگیری دانست . آنچه ما به عنوان آموزش بر آن تأکید می کنیم باید به تغییر رفتار و یادگیری منتهی گردد . در غیر این صورت ، آموزش منجر به انباشتگی اطلاعات بی حاصل در ذهن فراگیران ما خواهد شد. فراگیرانی که یا از تحصیل علم گریزانند یا علی رغم دانش فراوان، به انسانهایی بی خاصیت تبدیل می شوند . دستیابی به فن بدون حصول اندیشه ی فن، تنها بازندگی مالی و ارزشی را برای جامعه به دنبال دارد.هر گاه که ما در مسیر غلط گام بر می داریم ، این فناوری ما را سریعتر به نا کجا آباد می رساند . پژوهش و توسعه ر نحوه بکار گیری فناوری اطلاعات و در امور آموزش ، معلمان و به ویژه مدیران ارشد نظام ؛ آموزشی را یاری می دهد تا به گونه ای موثر از این ابزار در امر کیفیت بخشی و افزایش سطح اثر بخشی برنامه های آموزشی بهره برداری کنند.

روند تغییرات در فناوری جدید بر زندگی ، کار و امور رفاهی مردیم اثر چشمگیری داشته است. این فناوری جدید و در حال ظهور توسعه ، فرایند آموزشی و فراگیری سنتی و روش های مدیریت آموزشی را به چالش فرا می خواند  فن آوری اطلاعاتی و ارتباطاتی به فراگیران کمک می کند که طیف وسیعی از مهارت هایی را که در اقتصاد امروز لازم است فراگیرند. مثلاً آموختن این که چه طور بیاموزند ، مشکلات را حل کنند ، چه طور اطلاعات را به دست آورند و آن را ارزیابی کنند اما این آموزش ها در برنامه ی درسی مدارس منعکس نیست . آهنگ دگرگونی که فناوری رایانه، طلایه دارآن است ما را بیش از پیش نسبت به این موضوع آگاه کرده که دانش زودگذروفانی است. ما نمی توانیم معلم راکسی فرض کنیم که در دانشگاه چیزهایی را در مغز او پر می کنیم و او تا سی سال بعد همان چیزها را تکرار می کند . معلمان باید پیوندهای بیش تری با دانشگاه ها ایجاد کنند و هم چنین باید در استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطانی تقویت شوند . هر چه فناوری رایانه ای موجب دسترسی آسان تر آموزش گیران به مواد درسی ارائه شده قبلی معلمان شود ، نقش مربیان از یک منبع علمی به یک مدیر ناظر بر فرآیند یادگیری تغییر می کند . اگر بتوانیم پیشرفت حرفه ای را به صورت تماس الکترونیکی برقرار کنیم لازم را برای معلمان فراهم آوریم تا با فن آوری اطلاعات و ارتباطات آمیخته شوند ، اعتمادشان به این فناوری جلب خواهد شد .

امروزه بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی به بهره گیری از آموزش های الکترونیکی روی آورده اند و در این راستا فعالیت های زیادی در حال انجام است . آموزش و پرورش کشورمان طی سالهای گذشته هزینه کننده بزرگترین رقم بودجه دولت در زمینه توسعه آموزش های الکترونیکی بوده است ، لیکن آنچه که مشاهده می شود ، حکایت از درصد بالای عدم موفقیت و شکست پروژه های آموزشی الکترونیکی دارد وآنچه در عرصه آموزش های الکترونیکی بیش از پیش حائز اهمیت است ، شناخت عوامل موثر در توسعه آموزش های الکترونیکی در اموزش و پرورش می باشد .

در زمینه کاربرد فناوری در مدارس تحقیقات زیادی صورت نگرفته است . یکی از علل عدم انجام تحقیق عدم آشنایی کافی دانش اموزان و معلمان با رایانه و اینترنت و سنتی بودن نظام آموزشی و پرورش ایران و نا ملموس بودن آن با کاربرد فناوری اطلاعات می باشد . امید است تحقیقات جمع بندی شده در تقویت مبانی علم رایانه مفید و موثر واقع شوند .

منبع

پاسلارزاده،لادن(1393)، نقش اعتیاد به فناوری اطلاعات بر راهبردهای خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی قشم

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0