انواع سبك هاي پردازش هويت

مدل برزونسكي روي تفاوت هاي فردي در زمينه پردازش شناختي – اجتماعي نوجوانان در رويارويي با مسائل مربوط به خود و هويت تاكيد كرده است. در اين راستا وي سه جهت گيري متفاوت فرايندي يا سه سبك پردازش هويت را مشخص كرده است:

 سبك اطلاعاتي

طي تحقيقاتي كه برزونسكي و ساير محققان هويت روي سبك هاي هويتي انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند كه نوجواناني كه از سبك اطلاعاتي استفاده مي كنند به طور فعال اطلاعات مربوط به خود را جستجو و ارزيابي مي كنند . اين افراد خود بازخورد دهنده، وظيفه شناس ، گشوده نسبت به تجارب، مساله مدار و تصميم گيرنده هاي حساس و به موقعي هستند .

افراد اطلاعات مدار تمايل به بررسي راه حل هاي چندگانه و كاوش درباره نقش هاي گوناگون – قبل از اينكه به هر يك از آنها متعهد شوند _ دارند. اين افراد نگرشي همراه با ترديد درباره ساختارهاي خودشان دارند و نياز بالايي براي شناخت و پيچيدگي شناختي احساس مي كنند.

تحقيقات برزونسكي و كوك، نشان داده است كه اين افراد داراي اهداف شغلي و تحصيلي روشن و مشخص هستند و در محيط تحصيلي از خود مختاري تحصيلي،عملكرد تحصيلي بالا، انتظار پيشرفت ، درگيري آموزشي و توسعه روابط بين فردي بيشتري نسبت به همسالان خود در دو سبك ديگر برخوردارند. اين افراد هويت خودشان را به صورت شخصي (ارزش هاي من و…) تعريف مي كنند.

 سبك هنجاري

تحقيقات برزونسكي و كوك، نشان داده است نوجواناني كه از سبك پردازش هويت هنجاري استفاده مي كنند ، در ارتباط با مسائل هويتي به شيوه همنوايي با تجارب و تجويزات گروه هاي مرجع و ساير افراد مهم زندگيشان عمل مي كنند. آن ها به طور خودكار، ارزش ها و عقايد ديگران را بدون ارزيابي آگاهانه مي پذيرند و دروني مي كنند.اين افراد تحمل كمي در برابر موقعيت هاي جديد و مبهم دارند و داراي اهداف شغلي و آموزشي مشخصي هستند كه البته اين اهداف از بيرون كنترل مي شود و انعطاف ناپذيرند.

افرادي كه از سبك هويت هنجاري استفاده مي كنند، هويت خود را بيشتر روي اسنادهاي جمعي مثل: مذهبم، كشورم، افتخار ملي ام، تعريف مي كنند. تلاش اين افراد براي حفظ ساختار خود منجر به رفتارهاي كليشه اي و تحريفات شناختي مي گردد ،اهداف شغلي و تحصيلي اين افراد از بيرون كنترل مي شود و انعطاف ناپذير است.

سبك سردرگم / اجتنابي

نوجواناني كه از اين سبك استفاده مي كنند تا جايي كه ممكن است از مواجهه با مسائل و تعارضات مربوط به هويت دوري ميكنند.رفتارشان براساس عوامل موقعيتي و لذت طلبي تعيين مي شواستفاده از سبك هويت سردرگم / اجتنابي با شيوه مقابله با بحران هيجان مدار،خود ناتوان سازي منبع كنترل بيروني وراهبردهاي ضعيف اسنادي وشناختي رابطه دارد .اين افراد هويت خود را بيشتر روي اسنادهاي اجتماعي چون شهرت و محبوبيت تعريف میکنند. اين افراد فاقد اهداف تحصيلي و شغلي ثابت و روشن هستند و از سطوح پايين مهارت هاي تحصيلي، خويشتنداري و خود مختاري برخوردارند.

رابطه بين سبك هاي پردازش هويت و پايگاه هويتي

افراد در پايگاه هاي متفاوتي از نظر فرايند هاي شناختي – اجتماعي كه جهت تصميم گيري ، حل مسائل شخصي و پردازش اطلاعات مرتبط با خود استفاده مي كنند نيز متفاوتند. افرادی كه داراي پايگاه هاي هويتي موفق  و ديررس  هستند به استفاده از سبك اطلاعاتي بيشتر گرايش دارند. يعني در دو پايگاه ، فرايند كاوش گري فعال است و اطلاعات در جريان تصميم گيري مربوط به هويت جمع آوري شده يا در حال جمع آوري هستند و تفاوت اين دو پايگاه در ميزان تعهدات آن هاست.

افرادي كه در پايگاه هويتي زودرس قرار دارند از سبك پردازش هنجاري استفاده مي كنند. اين افراد كمتر تجربه كاوشگري داشته و به تجويزات و انتظارات سايرين مهم در زندگيشان متعهد شده اند و همنوايي با عقايد و خواسته هاي ديگران از ويژگي هاي بارز اين افراد است. افرادي كه در پايگاه مغشوش هستند از سبك پردازش هويت سردرگم/ اجتنابي استفاده مي كنند. اين افراد فاقد تعهدات مربوط به هويت هستند وبه راهبردهاي تعويق، تعلل ودوري گزيني گرايش دارند .

منبع

ترابی،زهرا(1399)، سبک های دلبستگی و سبک های هویت با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0