انواع خوش­بيني کدام اند؟

  • خوش بینی سرشتی یا گرایشی

خوش بینی سرشتی یا گرایشی یک انتظار کلی است دایر بر این که در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهند افتاد تا رویدادهای بد. شیبر و همکاران استدلال می­کنند که افراد خوش بین در رویارویی با دشواري­ها به دنبال کردن هدف­های با ارزش خود ادامه می­دهند و یا با به کارگیری کنار آمدن مؤثر، خودشان و حالت­های شخصی­شان را تنظیم می­کنند تا این که بتوانند به هدف­های خود برسند.خوش­بینی سرشتی با سلامت خوب و پاسخ مثبت به مداخله­های پزشکی در بعضی شرایط مانند بیماری قلبی و سرطانی همبسته است. تأثیر خوش­بینی سرشتی بر بهبودی از طریق شیوه­های پزشکی را می­توان مدیون راهبردهای کنار آمدن مؤثر، مثل تعریف مجدد یا چارچوب­بندی مجدد زندگی دانست. در مقابل، افراد بدبین از راهبردهای کنار آمدن اجتنابی استفاده می کنند یا از کنار آمدن با مشکلات شانه خالی می کنند.

  • خوش بینی تبیینی

استاد مارتین سلیگمن و همکارانش خوش­بینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده به عنوان یک سبک تبیینی، مفهومی کرده­اند. بر طبق این دیدگاه، افراد خوش­بین رویدادها یا تجربه­های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل بیرونی گذرا و خاص مانند اوضاع و احوال حاکم، تبیین می­کنند. برعکس، افراد بدبین رویدادها یا تجربه­های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل درونی و شکست شخصی تبیین می کنند.

افراد خوش­بين، افراد بدبين

افراد بدبین افراد منفعل­تر هستند واحتمال کمتری وجود دارد که برای اجتناب از وقایع بد دست به اقداماتی بزنند وزمان وقوع حادثه برای توقف کردن آن کاری بکنند. در حقیقت، یک سیکل معیوب ایجاد می شود اگر افراد بدبین وقایع بد بیشتری داشته باشند واگر این وقایع بیشتر منجر به بیماری شوند، افراد بدبین باید بیماری بیشتری داشته باشند، دلیل نهایی که افراد خوش­بین باید از سلامتی بهتری برخوردار باشند مربوط است به حمایت اجتماعی، ظرفیت حفظ رفاقت عمیق وعشق، به نظر می رسد که برای  سلامت جسمانی اهمیت داشته باشد. افراد میانسالی که حداقل یک دوست دارند و می توانند نیمه شب به او زنگ زده ومشکلات خود را در میان بگذارند باید سلامت جسمانی بهتری داشته باشند از کسانی که دوستی ندارند. مجردها آمادگی بیشتری برای افسردگی دارند تا افراد متأهل حتی یک تماس اجتماعی معمولی، می تواند سدی باشد در مقابل بیماری. افرادی که تمایل دارند موقع بیماری خود را از دیگران جدا کنند به مریضی گرایش بیشتری دارند.خوش­بين­ها حالت اطمينان پايدار دارند و معتقدند كه ناملايمات را مي­توان به شيوه موفقيت­آميزي اداره كرد، اما بدبين­ها مردد و ناپايدار هستند و انتظار بدبختي دارند.خوش­بيني با افسردگي كمتر، ناراحتي كمتر و حتي زايمان بهتر و سالم­تر در زنان باردار همراه بوده است. علاوه بر اين خوش­بيني با عملكرد تحصيلي و شغلي هم رابطه مثبت دارد. همچنين، سگرستروم در پژوهشي مشاهده كرد كساني كه در بدبيني نمره بالايي مي­گيرند به احتمال بيشتري به محرك­هاي منفي توجه مي­كنند، و افراد خوش­بين به هر دو محرك مثبت و منفي توجه مي­كنند.خوش­بيني نقش مهمي در سازگاري با رويدادهاي استرس­زاي زندگي دارد. هنگام رو به رو شدن با يك چالش، افراد خوش­بين حالت اطمينان و پايدار دارند(حتي اگر پيشرفت، سخت يا كند باشد). اما بدبين ها مردد و ناپايدارند. اين تفاوت ممكن است در شرايط سخت بيشتر باشد. خوش­بين­ها بر اين باورند كه ناملايمات مي­توانند به شيوه موفقيت­آميزي اداره شوند. اما افراد بدبين انتظار  بدبختي دارند. خوش­بين­ها جبرگرايي، سرزنش و فرار را كمتر به كار مي برند، بر جنبه­هاي منفي موقعيت متمركز نمي­شوند يا در زمينه سركوب نشانه­هايشان كوشش نمي­كنند و موقعيت­هاي غيرقابل تغيير را به جاي تلاش در فرار از آن­ها، مي­پذيرند. خوش­بين­ها هم چنين به واسطه كنار آمدن در برابر بيماري­هاي شديد و نگراني­هاي مربوط به تهديدهاي سلامتي از بدبين­ها متمايز مي­شوند. به طور كلي خوش­بين­ها نسبت به بدبين­ها گرايش بيشتري به كاربرد راهبردهاي مسأله دار دارند.

منبع

 زارعی،سمیه(1394)، ارائه مدل پیش بینی اشتیاق شغلی باتوجه به رهبری اصیل و سرمایه های روانشناختی دبیران تربیت بدنی شیراز،پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ، دانشگاه پیام نور شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0