انواع تیم ها از دیدگاه کاتزنبرگ و اسمیت

تیم­های پیشنهاد دهنده

این تیم­ها معمولاً شامل گروه­های بازرسی و کنترل کیفیت بوده که مسؤولیت حل مسائل و مشکلات خاص را دارا هستند و معمولاً دارای تاریخ اتمام کار از پیش تعیین شده­ای هستند. بسیاری از تیم­های، پروژه­های خاص در این دسته قرار می گیرند. این تیم­ها برای تحقیق درباره مسائل مسایل مشخص، بهینه سازی فرایندها و ارائه راحل­های نوآورانه تشکیل یافته­اند. در این مورد باید درک صحیح و روشنی در مورد تشکیل چنین تیم­هایی وجود داشته باشد. آیا این تیم­ها موقتی و برای کوتاه مدت تشکیل یافته­اند؟

اعضای آن هنگامی که به موفقیت می­رسند و افتخار و اعتبار کسب می­کنند باید دست یابی به این حالت را درک کنند. در اینجاست که آنها ضامن طولانی شدن عمر کاری خود، حتی فراتر از انجام آنچه که وظیفه آنها تعیین شده است می­باشد حتی ممکن است کمک دیگر افراد که به آنها ایده­های جدیدی برای کارایی بیشتر ارائه می­دهند را به سختی دریافت کنند .

تیم های اجرا کننده

این تیم­ها شامل افرادی می­شوند که در خط مقدم تولید قرار دارند و مسؤولیت انجام فعالیت­های اساسی را به عهده دارند و دارای تاریخ اتمام کارنیستند.

تیم های راهبردی

این تیم­ها شامل افرادی است که مسؤولیت اجرای یک برنامه­ی قابل ملاحظه را در راستای ماموریت کلی سازمان در اختیار دارند. این تیم­ها به منظور هدایت و مدیریت کارها تشکیل یافته و لازم است که در آن، افراد ماهر و کاردان حضور داشته باشند. مهمترین قسمت مدیریت آن بخش از خدماتی است که خارج از سازمان تعیین شده­اند. فراهم آوردن منابع خارج از سازمان، اغلب باعث ناخشنود شدن اشخاص می­شود که تا پیش از این در آن حوضه­ها دارای قدرت نفوذ و کنترل بوده­اند. شاید هم بعضی از این افراد تحریک شده، موجبات کار شکنی در این تیم­ها شدند. تیم­های مدیریت ارشد در این زمره قرار می گیرند. مسئله اینجاست که، آنها که در مناسب بالای سازمانی قرار می­گیرند حتی به صورت اسمی به ندرت به صورت یک تیم نام برده می­شوند. خیلی از این افراد به دلیل مهارت در کارشان، به مناسب بالا دست یافته­ا­ند .

هفده اصل کار تیمی

برای موفقیت تیم باید یک سری اصول کار تیمی را رعایت کرد تا سازمان به اهداف اجتماعی خود برسد این اصول عبارتند از.

سازگار و انعطاف­پذیرند: کار تیمی با خشکی و انعطاف پذیری سازگار نیست. اگر بخواهید با دیگران کارکنید­و ­در تیم ­عضو موثری باشید باید از انطباق با سیستم ابایی نداشته باشید.

هم دست و هم داستان هستند: اول باید با یکدیگر کار کرد وبعد بایکدیگر برنده شد. چالش های بزرگ، کار تیمی بزرگ می­طلبد. وضروری ترین صفتی که که تیم را در کارهای دشوار موفق می سازد همکاری توام با همدلی اعضای آن است.

تعهد پذیرند: لحظه ای که خود را به انجام کاری متعهد می سازیم تعهد امری احساسی نیست بلکه ریشه آن در منش­ها است. تعهد معمولا در گیر و دار سختی خود را نشان می دهد.

ارتیاط برقرار می کنند: کارتیمی نم توان کرد مگر اینکه بازیگران با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر ارتباط نباشد تیمی در کار نیست. ارتباط پایه های اعتماد را محکم می­کند.

لایق و با کفایت هستند: اعضای با کفایت هر تیمی توانایی و صلاحیت انجام کار را در بهترین وجه ممکن آن دارند. آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند.

قابل اعتماد هستند:

  • اگر کسی باشد که مصلحت خود را بر مصلحت تیم مقدم بدارد قابل اعتماد نخواهد بود
  • احساس مسؤولیت اشخاص نشان می­دهد که می­خواهند قابل اعتماد باشند.
  • اگر نتوان بر یاران تیمی همیشه اعتماد کرد، هیچگاه به آنها اعتماد نکنید.

انضباط دارند: افراد باید در سه زمینه انضباط داشته باشند تا برای تیم مفید باشند

  • انضباط اندیشیدن.
  • انضباط احساسات
  • انضباط لازم برای اقدام و عمل .

یاران، تیم را بالا می­کشند: به دیگران بال و پر می­دهند قبل ازآنکه خود بال و پر بگشایند

مشتاق هستند: کاری بزرگ بدون اشتیاق انجام نشده است. هیچ چیز جای اشتیاق را نمی­گیرد. تیمی که محفل مشتاقان باشد نیرویی شگرف می­یابد، وچنیین نیرویی منشا قدرت می­باشد.

قصد و هدفی دارند: تیمی موفق می­شود که اعضای آن برای رسیدن به مقصد مصمم باشد. و حوش و حواسشان به کارشان باشد.

احساس رسالت می­کنند: راز کامیابی، پایداری در راه است.

آماده­اند: برای توفیق در هر کار و کوششی باید خود را زا نظرجسمی آماده کنید. اما باید به خود، به تیم خود و به شرایط موقعیتی که در آن هستید نگرش مثبت داشته باشید.

یاران تیم می­جوشند: آن کس که عقاید خویش را بیشتر از یاران تیم دوست دارد وعقیده­ی خویش را پیش می­برد تیم را از حرکت باز می­دارد .

در پی ارتقائ خویش می­باشند: ارتقائ شما ارتقائ تیم است. چنان بیاموزید که گویی عمری جاودانه دارید.

از خود گذشته­اند: جایی که تیم باشد، منی در کار نیست، هیچ تیمی توفیق نمی­یابد مگر اینکه هر کس دیگری را بر خود مقدم بدارد. از خود گذشتگی آسان نیست، اما لازم است.

مشکل گشایند: دنبال درد نگردید، درمان را پیدا کنید. به حقایقی توجه کنید که همواره راه حل جویان و مشکل گشایان تشخیص داده­اند.

پی­گیر و نسوه­اند: هرگز میدان را ترک نکنید. دور را دیدن یک چیز است و رفتن به آنجا چیز دیگری است. آدم­های نستوه به بخت، سرنوشت ویا فضا و قدر متکی نیستند ووقتی که شرایط دشوار می شود از کار دست نمی­کشند.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0