اندازه گیری عملکرد صادراتی

هیچ معیار عامه ­پسند برای اندازه­گیری عملکرد صادرات وجود­ندارد . متون تحقیقاتی نشان­می­دهند­که  مطالعات مورد نظر از دو رویکرد متفاوت برای اندازه­گیری عملکرد صادراتی استفاده ­شده ­است .  رویکرد ابتدایی شرکت­ها را به حالت صادر­کننده وغیرصادرکننده تقسیم­کرده­است .هدف اصلی مطالعات انجام­شده که از دوگانگی صادر­کننده ؛  غیرصادرکننده استفاده می­کنند توسعه درک ویژگی­هائی­ست که دو گروه را از هم جدا می سازد .مساله اساسی با رویکرد صادرکننده؛ غیرصادرکننده ، فرض­اینست­که صادرات فی­نفسه به­عنوان عملی موفقیت­آمیز می­باشد.این روش قادر به تشخیص این نیست که سازمان­ها درپی ­صادرات بخاطر مزایای در ارتباط با رشد افزون و سوددهی بالای آن هستند. نتایج حاصل از مطالعات با استفاده از این روش  قادربه نشان­دادن استراتژی­های مورداستفاده توسط صادر­کنندگانی که در­حاشیه موفق بوده­اند است، برای اینکه آنها احتمالا از لیست صادرکنندگان کاملا موفق بیرون هستند.

روش دوم عملکرد صادراتی شرکت را با استفاده از برخی شاخص­های معنادار موفقیت رصد­می­کند. این رویکرد بهبود وضعیتی را بر روی روش طبقه بندی نشان می­دهد. دراین گروه از مطالعات ، عملکرد صادراتی بطورمعمول با استفاده از  شاخص واحد ، اندازه­گیری می­شود . معروف­ترین شاخص میزان شدت صادرات است ،که به شکل صادرات به عنوان درصدی از فروش کل سود آوری صادرات و نرخ رشد صادرات قلمداد­می­گردد. صادرات و شاخص­های رشد صادرات ترجیحا به سمت شدت سود مستقیم متمایلند برای آنکه اکثر شرکت ها تمایلی به فاش کردن ارقام سود خود ندارند .   معروفترین تکنیک­های تجزیه وتحلیل مورداستعمال دراین­مطالعات رگرسیون­چندگانه وآنالیزواریانس می­باشند.

علیرغم بهبود، بهرحال مدرکی دردست است که عملکرد صادراتی یک ساختار چندوجهی است و فقط بایک شاخص واحد بدست­نمی­آید .در این بررسی ، شاخص شدت صادرات عملکرد مورد استفاده واقع­ شده ­است . داده­های جمع­آوری­شده  شایستگی استفاده از اندازه گیری مضاعف و رشدصادرات را ندارند،چراکه اغلب شرکت های بررسی­شده نسبت به مراجعه به فایل­هایشان برای بیرون کشیدن داده­های فروش برای چند سال اخیر بی­میل­هستند . مسلما، درصدفروش حاصل از صادرات مبتنی­ بر ­این فرض ­است که شرکت­ها به سمت افزایش سهم فروش­شان از صادرات سوق­یافته­اند. این نسبت بطورعمده در ارتباط با ترویج­دهنده صادرات ملی است که درجستجوی آغاز وگسترش فروش حاصل از صادرات بدون درنظرگرفتن سودحاصله می­باشد.

البته برای یک شرکت شخصی از اهمیت کمی برخوردار ­می­باشد ، چراکه سودش در سوددهی صادرات بوده و به حجم و میزان سهم بازار نمی اندیشد .بهرحال طبق یک مشاهده درحالیکه دوهدف لزوما منطبق­نیستند، آنها باهم تداخل ندارند. شرکت هایی که درجستجوی سودحاصل ازصادرات هستند، انتظارمی­رود که بایستی سهم صادرات خود راگسترش­دهند. بنابراین، درحالیکه دوهدف ما برهم­منطبق­نیستند، انتظارمی­رود آنها در مسیرهای با مشابهت خیلی کم یا زیاد گام بردارند.چنین به­نظرمی­رسدکه نرخ محدودیت جدی بر روی اعتبار از خود نشان­ندهند. این­دیدگاه توسط یکی­از مطالعات تایید­شد که بیان داشت که از طریق رویکردهای اندازه­گیری مختلف که اشکالات عدیده­ای را به ما نشان­می­دهند،  مدارک و شواهدی دردست است که یافته­های موجود بطور معناداری نتایج متفاوتی را نشان­نمی­دهند .

منبع

البرزی،محمد(1392)، تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0