اندازه گیری ابعاد کار تیمی

يکي از چالش­هايي که محققان به منظور اندازه گيري مهارت­هاي کار تيمي با آن روبه رو هستند کمبود ابزاري دقيق و قابل اعتماد براي اندازه­گيري اين مهارت­ها بوده است، به طوري که تا سال­هاي اخير، يک روش عملي براي سنجش مهارت کار تيمي و مشاهده مشارکت اعضا در فعاليت­هاي کارتيمي وجود نداشته است. پژوهشگران مختلف، ابعاد مختلفي را براي كارتيمي درنظر گرفته اند. براي مثال هوئگل وپاربوته براي بررسي كيفيت كار تيمي، شش بعد ارتباطات، هماهنگي، تعادل كمك هاي اعضا، حمايت متقابل، تلاش و انسجام را مطرح نموده اند، براي كار تيمي شش بعد وفق پذيري(قابليت تطبيق پذيري)، ارتباطات، هماهنگي، تصميم گيري، روابط درون تيمي و رهبري را درنظرگرفته­اند. لنچيوني براي اندازه گيري كار تيمي پنج مولفه تعهد، اعتماد، مسئوليت پذيري، برخورد سازنده و هدفمندي را مطرح نموده است در اين پژوهش بر مبناي ديدگاه لنچيوني و با توجه به مباني موجود، براي اندازه گيري كارتيمي پنج بعد زير مورد بررسي قرار ميگيرد:

  • تعهد: منظور از تعهد، پايبند بودن به تصميمات و برنامه­ها است، به­طوري­كه همه به وضوح درآنها مشاركت كنند گويي كه انگار آن تصميم به اتفاق آراء گرفته شده است.
  • اعتماد: اطمينان و پشتگرمي اعضاي تيم از حسن نيت همكاران و اعتقاد به اينكه در گروه نيازي به پائيدن دور و بر و حالت فاعي به خود گرفتن نيست.
  • مسئوليت پذيري: شوق اعضاي تيم به بازخواست كردن خود و همتايان درباره رفتار ياعملكردي كه براي تيم زيانبار است.
  • برخورد سازنده: بحث­هاي سازنده­اي كه در آن افراد در كوتاه­ترين زمان به بهترين راه حل مي رسند.
  • هدفمندي: حالتي است كه در آن افراد، هدف­ها و نصاب­هاي تيمي را بر نيازهاي فردي ترجيح مي­دهند.

ویژگی های اعضای تیم

اعضای یک تیم ایده­ال باید دارای استعداد ودانش متنوع باشند، در حالی که به راحتی بتوانند بدون بروز هیچگونه مشکلی با یکدیگر ارتباط برقرار بکنند الگوهای متنوعی برای تیم های اثر بخش ارائه شده، از الگوهای رایج در رویکرد تیمی می­توان به الگوی طراحی کاربرد مشترک اشاره کرد. این الگو، زمان طراحی سیستم را کوتاه می­کند در حالی که نتایج جامع و با کیفیت بالایی را ارائه می کند. در الگوی طراحی مشترک، سه عامل تحت تاثیر تفاوت افراد قرار می­گیرد: رهبری اثر بخش، ارتباطات درون تیم و انسجام گروه، تقریباً تمام عوامل به افراد درگیر در تیم بستگی دارد. رهبری تاثیر گذار یکی از عوامل مهم در موفقیت تیم است. رهبر بدون تاثیر، بهره وری تیم را از بین خواهد برد. یک رهبر با دانش وجسور باید بتواند سطوح متفاوتی از عملکرد و مدیریت را ارائه کند. باید بتواند جلسات تیم را کنترل کند وتقریباً همه افراد را در مذاکره شرکت دهد تا به یک نتیجه قابل قبول دست یابد.

انسجام تیمی، هم به عنوان یک جزئ جدا نشدنی از اثربخشی تیم است. در یک تیم منسجم، روح با یکدیگر بدون و پشتیبانی از یکدیگر را بوضوح می­توان دید. این انسجام به اعضای تیم در حل سریع تضادها یاری می­نماید، هر اندازه سطح انسجام تیم بالاتر رود گروه روش یکسانی را می­پذیرد. تنوع شخصیتی اعضای تیم، عامل موفقیت دیگر است، بسیاری ازتحقیقات تاثیر تنوع تیم را در عملکرد گروهی موفق را نشان داده­اند. عموماً این تحقیقات نشان می دهند که در مسائل پیچیده، تیمهایی با افراد مختلف و توانایی های متفاوت دانش و تکنیکی، اثر بخش تر از تیم هایی هستند که تقریباً در این جنبه ها یکسان هستند.

پس از اطمینان ازاثر بخشی رویکرد تیمی در حل مشکل سازمانی، در انتخاب اعضای شایسته تیم باید شرایط زیر مد نظر باشد

دانش و تجربه: تیم متشکل از افرادی با دانش و مهارت های مختلف و یا از واحدهای تخصصی مختلف  مثل مهندسی، ساخت، خدمات، فروش وحقوقی و …..است.

مهارت­ها و منابع: افراد یک تیم باید مهارت­های مختلف ارتیاطی – مالی ومحاسباتی و از همه مهمتر مهارت­های حل مسئله و تصمیم­گیری داشته باشند.

تنوع تیم­ها علارغم حضور افراد از واحدها و گروه­های مختلف و با گروه­های متفاوت دارای نوعی چالش بالقوه برای ایجاد راحل­های مفید و متکی بر منافع جمع هستند.

اجرا: برای افزایش تعهد کارکنان به کار و تیم همیشه باید اطمینان پیدا کرد افرادی که مسئول اجرای تصمیمات هستند در تیم و تصمیم گیری­های آن مشارکت دارند.

اختیار و قدرت: تیم­هایی که توان اجرای تصمیمات­شان را ندارند به ندرت اثربخش هستند. بهترین تیم­ها زمان و تلاش زیادي را صرف اکتشاف، شکل دادن و توافق روي هدفی می­کنند که مورد پذیرش جمعی و فردي آن ها می­باشد. فعالیت مقصودیابی، در سراسر عمر تیم تداوم می­یابد. درمقابل تیم هاي شکست خورده به ندرت مقصودي مشترك ایجاد می کنند. به هر دلیل (تمرکز ناکافی برعملکرد، کاهلی یا رهبري ناتوان) نمی­توانند حول محور یک آرمان و هدف چالشی گرد هم آیند.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0