اسناد بالا ­دستی

سند تحول بنيادين آموزش­ و ­پرورش

در قانون پنجساله پنجم توسعه­ي كشور ، به دولت اجازه داده شده است، تا برنامه تحول بنيادين در نظام آموزش­ و ­پرورش كشور را در چارچوب قوانين موضوعه اعمال نمايد. اين برنامه با الهام از ارزشهاي منبعث از آموزه­هاي قرآن و سنت پيامبر اكرم (ص) و اهل بيت عليهم­السلام، و اسناد بالا ­دستي، شامل قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، رهنمودهاي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)و مقام معظم رهبري ، سند چشم­انداز بيست ساله، نقشه جامع علمي كشور و سياست­هاي كلي تحول نظام آموزشي تهيه و تدوين شده است و با مباني نظري سند ملي آموزش­ و ­پرورش؛ شامل فلسفه­ي تعليم ­و ­تربيت، فلسفه­ي تعليم ­و ­تربيت رسمي عمومي و رهنامه­ي نظام تعليم ­و ­تربيت رسمي عمومي در جمهوري اسلامي ايران.سازگار و مستند به مضامين مندرج درآنهامي­باشد.

در برنامه تحول بنيادين مدرسه ركن اصلي نظام آموزشي و جلوه­اي از تحقق مراتب حيات طيبه، كانون عرضه­ي خدمات و فرصت­هاي تعليمي و تربيتي، زمينه­ساز درك و اصلاح موقعيت توسط دانش­آموزان و تكوين و تعالي پيوسته­ي هويت آنان بر اساس نظام معيار اسلامي است.

در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مدرسه محلي مناسب براي عرضه­ي بايد­ها و نبايدهاي نظام تعليم­ و­تربيت رسمي و عمومي براي دانش­آموزان و مبتني بر ارزشهاي اسلامي و ملي محسوب مي­شود. اين ارزشها ملهم از آموزه­هاي قرآن­كريم و نيز بر­گرفته از نقش معنوي، اسوه­اي، هدايتي و تربيتي پيامبر اكرم (ص) و حضرت فاطمه­زهرا (س) و ائمه معصومين (ع) به­ويژه آموزه­هاي بنيادين مهدويت و انتظار (جامعه مهدوي) و ميراث نظري و عملي حضرت امام خميني (ره)، قانون اساسي و ولايت فقيه است.

در اين مدرسه معلم هدايت كننده و اسوه­اي امين و بصير در زمينه­هاي گوناگون اعتقادي، عبادي، اخلاقي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي در فرآيند تعليم ­و تربيت و مؤثر­ترين عنصر در تحقق مأموريت­هاي نظام تعليم ­و­تربيت رسمي عمومي محسوب مي­شود.

منبع

سنچولی،محمود(1394)، ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان بلوچستان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0