از واحدهای دانشگاهی غیر استاندارد تا اتصال یازده مرکز استان به شبکه علمی کشور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

هزینه قطعی ثبت نام دکتری ۹۸ ابلاغ نشده است

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: علاقمندان به شرکت در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 98 برای ثبت نام باید مبلغی را به میزان 100 هزار تومان به صورت علی الحساب‌ از طریق اینترنتی‌ پرداخت کنند.

وی ادامه داد: هزینه ثبت نام دکتری علی الحساب بوده زیرا دولت هنوز تا به این لحظه هزینه قطعی ثبت نام دکتری نیمه متمرکز سال 98 را به سازمان سنجش ابلاغ نکرده است.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: مبلغ ثبت نام همه آزمون‌های دانشگاه‌های سراسر کشور باید به تصویب دولت برسد که در خصوص آزمون دکتری هنوز مبلغ نهایی وجه ثبت نام تصویب و به ما ابلاغ نشده است.

مراکز آموزشی و دانشکده‌های کوچک تعطیل می‌شوند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:نهاد‌های مختلف آموزشی و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باید در این برنامه با وزارت علوم همکاری داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته طبق بحث آمایش دانشگاهی کار‌هایی انجام گرفته بوده است، اظهار کرد:تعطیلی واحد‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی دانشگاه علمی کاربردی و ممنوعیت فعالیت دانشکده‌های وابسته به نهاد‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی بوده که در راستای بحث آمایش دانشگاهی انجام شده است.

اتصال یازده مرکز استان به شبکه علمی کشور

منصور غلامی وزیر علوم در شورای اجرایی فناوری اطلاعات وزارت علوم گفت:با تببین مزایای شبکه ملی علمی کشور، قطعاً تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی به آن ملحق خواهند شد و با تقویت محتوای درون این شبکه، بخشی از هزینه‌های آن از محل ارائه خدمات تامین خواهد شد.

وزیر علوم در خصوص دستور جلسه دوم نشست روز شنبه شورای فناوری اطلاعات وزارت علوم که در زمینه سامانه پیشخوان مجوزهای کشور بود، تاکید کرد: پیگیری های لازم برای پیوستن دانشگاه های تهران، شهید بهشتی وصنعتی امیرکبیر به این سامانه انجام شود.

حسین میرشجاعیان حسینی، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نشست، با اشاره به اینکه تمام مجوزهایی که دستگاه های اجرایی دولت ارائه می دهند باید در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور ثبت شود، گفت: وزارت علوم در قالب این سامانه ۲۷۵ مجوز و استعلام به دستگاه های اجرایی و سازمان های دیگر می‌دهد که بیشترین تعداد مجوز مربوط به مدرک تحصیلی است.

تعداد واحدهای دانشگاهی در کشور استاندارد نیست

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: این وزارتخانه در این زمینه پیش قدم شده و برای پیشگیری از این کار قانونی را در سال 96 تصویب و آیین نامه آن راهم تنظیم و تقدیم دولت کرد که امیدواریم این قانون تصویب شود چراکه وزارت علوم اصرار بر این دارد که جامعه علمی باید پاکیزه و بدون تقلب باشد.

سیمایی صراف افزود: در این زمینه چندین بخشنامه به دانشگاه شده است که این قانون لازم الاجراست و به دانشجویان هم باید اطلاع رسانی شود در حال حاضر با توجه به هفته پژوهش در هفته جاری و نشست های فراوان در این روز باز هم این موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: ابزار وزارت علوم حداکثر پیشگیری است و اساتید باید این این موضوع را کنترل کنند و دانشجویان ملزم به اجرای قوانین هستند چرا که تقلب در نوشتن پایان‌نامه می‌تواند عواقبی نظیر اخراج از دانشگاه و یا ابطال مدرک تحصیل داشته باشد.

شاخص‌های رتبه بندی سراهای دانشجویی بازنگری می‌شوند

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: این صندوق قصد دارد در راستای اثربخشی و کارایی هرچه بیشتر طرح رتبه بندی سراهای دانشجوی با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، شاخص های رتبه بندی سراهای دانشجویی را بازنگری کند.

وی ادامه داد: این کار در تابستان به طور آزمایشی این کار صورت می گرفت ولی طرح رتبه بندی سراهای دانشجویی در سه سال گذشته انجام شده و نقاط ضعف و قوت آن نیز مشخص شده است.

افزایش ۵ برابری بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت:از چند ماه گذشته هیئت دولت از روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور برای حل مسائل و مشکلات کشور کمک خواست، دانشگاه‌ها بلافاصله به این درخواست پاسخ داده و کار خود را آغاز کردند.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه 2 خوشه به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شده است، ادامه داد: خوشه اول در حوزه مسائل پولی و مالی بود که در این رابطه نشست‌هایی مختلف میان صاحب نظران این حوزه برگزار و گزارش آن به دولت ارائه شد که خوشبختانه با استقبال معاون اول رئیس جمهور روبرو شد؛ در خوشه دوم تشخیص یک بیماری خطرناک بود که متأسفانه در این حوزه با این بیماری سخت روبرو هستیم که به سایر بخش‌های جامعه نیز سرایت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه اضافه کرد: به طور مثال در بررسی‌ بدهی‌ بانک‌های مختلف به بانک مرکزی، متوجه شدیم بدهی‌ بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در سه سال اخیر 5 برابر افزایش و بانک‌های دولتی در بخش بدهی با کاهش روبرو شده‌اند.

بیش از ۴۰ درصد از بودجه دانشگا‌ه‌ها واریز شده است

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: امسال شاهد افزایش هزینه در دانشگاه‌ها بودیم، به دلیل افزایش نرخ ارز، توان دانشجویان برای فرستادن اساتید و دانشجویان به خارج کاهش پیدا کرده است، برای حفظ جهت گیری و ترند تبادلات بین المللی امیدواریم پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز در دانشگاه‌ها دیده شود ؛اگر دانشگاه ها در انجام ماموریت‌ها کوتاهی کنند، در آینده نمود پیدا می‌کند و اگر نتوانیم از دانشجویان پشتیبانی کنیم در آینده توانایی اداره صحیح کشور را آن طور که باید نخواهند داشت، در این زمینه امیدواریم ما به تفاوت ارزی را در سال جاری دریافت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: به طور کلی اگر دانشگاه‌ها نتوانند فعالیت کنند، عوارض آن در آینده در کشور نمایان می‌شود چرا که توان علمی در دانشجویان متبلور می‌شود و هرگونه مشکلی در این فرایند می‌تواند خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم نگاه معاون اول رئیس جمهوری و سازمان مدیریت بودجه به پرداخت مابه تفاوت ارزی دانشگاه‌ها در سال جاری باشد تا بتوانیم امسال را پشت سر بگذاریم.

نیلی احمد آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تخصیص بودجه دانشگاه‌ها گفت: تخصیص بودجه سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها حدود ۷۰ درصد است اما واریزی به دانشگاه‌های سطح یک ۴۰ تا ۴۲ درصد است.

افزایش مبلغ وام ازدواج دانشجویی

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه وزارت علوم گفت:در مجموع این صندوق 21 نوع وام دارد که متناسب با نیاز و شرایطی به دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از وام‌های اصلی این صندوق، وام ازدواج است که قیمت آن را به 2 میلیون تومان افزایش داده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم در کنار این نوع وام، وام ازدواج را هم افزایش دهیم.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

17 اذر 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0