اختلال مصرف مواد

تعریف از نظر DSM-5: در طبقه بندیDSM-5 هیچ نشانی از دو واژه اعتیاد و سوء مصرف وجود ندارد و این دو در هم ادغام شده اند و به جای آن واژه اختلالات سوء مصرف موادآمده است. در این طبقه بندی که در سال 2013 منتشر شد جمعا یازده معیار وجود دارد که هفت معیار آن همان معیارهای تشخیص یک معتاد در DSM-IV-TR است ولی در کنار آنها چهار  معیار دیگر نیز  به شرح زیر اضافه شده است:

  • تداوم مصرف به نحوی که منجر به اختلال در انجام وظایف اصلی فرد شده است،
  • تداوم مصرف به شکلی که سبب رفتارهای خطرناک او شده است( مثلا در حین رانندگی)،
  • تداوم مصرف علی رغم مشکلات اجتماعی حاصله،
  • وسوسه مصرف

کسیکه دویا بیش از دو فقره از این معیارها را داشته باشد مبتلا به سوء مصرف مواد شناخته می شود. مشکل سوء مصرف مواد تنها به کسانی که به آن مبتلا شده اند محدود نمی شود، آنان نظام اجتماعی را نیز مبتلا می سازند و در عین حال این نظام ها بر حفظ و یا حل مشکل اثر متقابل دارند.

همه رویکردها و نظریه های متفاوت در این موضوع که خانواده، یک سیستم است توافق دارند و اصول سیستمیک را می پذیرند: « خانواده یک سیستم اجتماعی است که از طریق الگوها‌ی تبادلی عمل می کند. این الگوها تعاملاتی تکراری هستند که تعیین می کند فرد چگونه، کجا و با چه کسی ارتباط داشته باشد. در واقع این الگوها و اعمال تکراری به طور تدریجی رشد یافته و رجحان می یابند و نهایتاً سیستم خانواده را پی ریزی می کنند.

  • سوء مصرف مواد یا وابستگی، مانند هر مشکل دیگری می تواند به عنوان حافظ سیستم و وسیله ای برا‌ی بقای آن تلقی شود.
  • سوء مصرف مواد اغلب در مرکزیت کارکرد خانواده قرار می گیرد و به یک عامل سازمانی نخستین در ساختار خانواده تبدیل می شود.

در مطالعه ایوب و همکاران که با عنوان رتبه بندی رویدادهای استرس زای زندگی در جمعیت عمومی تبریز انجام شده است، نشان داد که بعد از مرگ فرزند رویدادهای زیر به ترتیب جزو ده رویداد اول استرس زا قرار گرفتند: مرگ همسر، خیانت همسر، زندانی شدن، اعتیاد، طلاق، مورد تهمت واقع شدن، ازدواج ناموفق فرار یکی از اعضای خانواده از منزل، مرگ عضو نزدیک خانواده(غیر ازهمسر و فرزند) این محقق هم چنین اعلام نمود که در مقایسه میانگین کلی نمراب استرس زایی، زنان نسبت به مردان بطور معنی داری نمره بالاتری را برای رویدادها اختصاص می دادند.

منبع

محمودی، محمدرضا (1393)، بررسی مقایسه ای سبک های دلبستگی و تمایل به طلاق با کنترل سر سختی روان‌شناختی بین زنان، دارای شوهر مبتلا به اختلال مصرف مواد،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ،دانشگاه هرمزگان پردیس قشم

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0