اختلال عملکرد جنسي ناشي از اختلال طبي عمومي

طبقه اختلال عملکرد جنسي ناشي از اختلال طبي عمومي دربرگيرندة گروهي از اختلالات عملکرد جنسي است که سبب ناراحتي بارز و مشکلات بين فردي مي‌شوند و شواهد حاصل از شرح حال، معاينه جسمي و يا يافته‌هاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد که اختلال طبي عمومي با اختلال عملکرد جنسي رابطه سببي دارد.

اختلال نعوظ مرد ناشي از اختلال طبي عمومي

شاخص‌هاي آماري نشان مي‌دهد که در 20 تا 50% مردان مبتلا به اختلال نعوظي، يک علت عضوي براي اختلال وجود دارد. از جمله علل عضوي اختلال نعوظي مردان به شرح زير است:

بيماريهاي قلبي، عروقي، اختلالات کليوي و مجاري ادرار، اختلالات کبدي، اختلالات ريوي، اختلالات تغذيه‌اي : سوء تغذيه و کمبود ويتامين‌ها، اختلالات غدوي از جمله : ديابت و پر کاري تيروئيد, اختلالات عصبي. همچنين عوارض جانبي داروها از جمله داروهاي روان‌گردان، ضد فشار خون، آنتي آندروژن‌ها، الکل و ساير مواد اعتيادآور از جمله هروئين، متادون، آمفتامين، …، مسموميت با سرب و سموم ضد آفات نباتي مي‌توانند کارکرد جنسي را مختل و موجب اختلال نعوظي مردان شوند .

مقاربت دردناک ناشي از يک اختلال طبي عمومي

حدود 30% همة اعمال جراحي که روي ناحيه تناسلي زنان انجام مي‌شود موجب مقاربت دردناک مي‌گردد. ناهنجاري‌هاي عضوي که به مقاربت دردناک و واژنيسموس منجر مي‌شوند عبارتند از: عفونت يا تحريک بقاياي پردة بکارت، اسکاژي اپيزيوتومي، عفونت غدد بارتولن، انواع مختلف التهاب واژن و التهاب گردن رحم ، آندومتريوز  و ساير اختلالات لگني. زنان يائسه ممکن است به دليل نازکي مخاط واژن و کاهش ليز شدن، دچار درد هنگام مقاربت شوند.

آميزش دردناک در مردها نيز ممکن است ديده شود ولي پديدة شايعي نيست و معمولاً مربوط به يک اختلال عضوي مي‌باشد، مانند بيماري پيرونيد که شامل پلاک‌هاي به اسکلروتيکي روي آلت تناسلي است که سبب انحناء آلت مي‌شود .

اختلال کمبود ميل جنسي ناشي از يک اختلال طبي عمومي

ميل جنسي اغلب پس از بيماري يا جراحي عمده، کاهش مي‌يابد بخصوص اگر متعاقب اعمالي نظير برداشتن پستان، ايلئوستومي، هيسترکتومي و برداشتن پروستات که تصوير بدني مخدوش شده باشد. بيماري‌هائي که نيروي شخص را تحليل مي‌برند، اختلالات فرضي که مستلزم انطباق جسمي و رواني هستند و بيماري‌هاي وخيمي که ممکن است موجب افسردگي فرد شوند هم در زن و هم در مرد مي‌توانند ميل جنسي را به ميزان زيادي کاهش دهند.

داروهاي تضعيف کننده دستگاه اعصاب مرکزي (CNS) و داروهاي کاهندة توليد تستوسترون ممکن است سبب کاهش ميل جنسي شوند .

اختلال عملکرد جنسي ناشي از مواد

اين تشخيص زماني به کار مي‌رود که قرائن بدست آمده از شرح حال، معاينات جسمي يا يافته‌هاي آزمايشگاهي حاکي از مسموميت‌ يا ترک مواد است. مواد مشخص شده عبارتند از آمفتامين‌ها يا مشتقات آنها، کوکائين، مواد شبه افيوني، رخوت زداها، خواب‌آورها، الکل يا ضد اضطراب‌ها يا ساير مواد ناشناخته.

بسياري از مواد در مقادير پائين با کاهش‌ يا مهار اضطراب يا بالا بردن موقتي خلق، عملکرد جنسي را تقويت مي‌کند، ولي با استفاده مداوم، احتقان نعوظي و توانايي ارگاسم و انزال مختل مي‌شوند.

بيماراني که از وابستگي مواد بيرون آمده‌اند، ممکن است براي بازيابي کارکرد جنسي نياز به درمان داشته باشند که تا حدودي به دليل سازگاري مجدد رواني با وضعيت غير وابسته است. بسياري از کساني که سوء مصرف مواد دارند، هميشه در تعاملات صميمانه مشکل داشته‌اند برخي نيز که سالهاي بحراني رشد را تحت تأثير ماده‌هاي گذرانده‌اند، فرصت يادگيري مهارت‌هاي اجتماعي و جنسي را از دست داده‌اند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0