اختلال شخصیت خودشیفته

 افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته  توانایی­های خود را بیش از آنچه هست تخمین می­زنند، موفقیت­های خود را بزرگتر از آنچه هست می­دانند، در همه چیز به تحسین دیگران نیاز دارند و با مردم همدلی نمی­کنند. این افراد معتقدند که برتر و بهتر از دیگران هستند و از آن­ها انتظار دارند که این برتری را به رسمیت بشناسند. آن­ها به طور دایم منتظر تعریف و تمجید دیگران هستند و در صورتی که کسی از   آن­ها تعریف نکند، ممکن است خشمگین شوند. در روابط میان­فردی، از دیگران انتظار دارند که وقت، انرژی و احساسات خود را وقف آن­ها کنند و از دیگران به نفع خود سوء استفاده می­کنند. افراد خودشیفته با دیگران همدلی ندارند و احساسات و خواسته­های دیگران را نمی­توانند تشخیص دهند یا آن­ها را کاملاً نادیده می­گیرند. به همین علت، پیشینه آن­ها پُر از روابط نافرجام است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، همسرانی را ترجیح می­دهند که آن­ها را آشکارا ستایش می­کنند، نه همسرانی را که آن­ها را واقعاً دوست دارند یعنی همسرانی را که دایم قربان صدقه می­روند اما ممکن است آن­ها را زیاد دوست نداشته باشند، به همسرانی که زیاد قربان صدقه نمی­روند ولی با عمل نشان می­دهند که دوستشان دارند، ترجیح می­دهند.

اما در پشت ظاهر پر سر و صدای این افراد که درباره موفقیت­ها و استعدادهایشان داستان­های پر آب و تابی تعریف می­کنند، اعتماد به نفسی بسیار شکننده وجود دارد و این افراد دایماً به تأیید دیگران نیازمند هستند و اطرافیان باید دایم به آن­ها اطمینان بدهند که حرف­­ها و کارهایشان درست است. وقتی دیگران به آن­ها قوت قلب نمی­دهند، خشمگین و پرخاشگر می­شوند. به علت عدم همدلی با دیگران و تلاش برای سوء استفاده از آن­ها، اختلال شخصیت خودشیفته ممکن است به رفتارهای مجرمانه و بزهکارانه منجر شود.یکی از مکانیسم­های دفاعی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته به کار می­برند گسستگی است. این افراد از انکار و گسستگی استفاده می­کنند تا احساس حقارتی را که در طول کودکی در آن­­ها به وجود آمده از خودشان دور کنند. مکانیسم دفاعی گسستگی یکی از انواع فرعی مکانیسم دفاعی انکار است.

معیارهای DSM-5 برای اختلال خودشیفته

فرد تقریباً در همه جوانب زندگی خود احساس خودبزرگ­بینی دارد ؛ در خیال یا در رفتار ، نیاز به تعریف و تمجید دیگران دارد و همدلی ندارد. این وضعیت از اواخر نوجوانی و قبل از اوایل بزرگسالی شروع شده است در شرایط مختلف حضور دارد و پنج مورد یا بیشتر  از موارد زیر آن را نشان می­دهند:

  • خودبزرگ­بینی دارد و احساس می­کند فردی مهم است مثلاً : موفقیت­ها و استعدادهای خود را بزرگ جلوه می­دهد و بدون آنکه موفقیت­های بزرگی داشته باشد انتظار دارد دیگران او را فردی بسیار خوب و مهم بدانند.
  • دایم درباره موفقیت، قدرت، هوش، زیبایی و عشق ایده­آل خیالبافی می­کند.
  • باور دارد که فردی بسیار خاص و تافته جدابافته است و فقط کسانی که خودشان افرادی خاص یا با کلاس هستند می­توانند او را درک کنند یا فقط باید با چنین افرادی رفت و آمد داشته باشد.
  • به تمجید و تحسین دیگران به شدت نیاز دارد.
  • همیشه حق به جانب است و فکر می­کند هر کاری بخواهد می­تواند انجام دهد (بدون هیچ منطقی انتظار دارد دیگران در حق او لطف خاصی انجام دهند یا رفتاری متفاوت از دیگران با او داشته باشند یا به طور اتوماتیک انتظارات و خواسته­های او را برآورده کنند.
  • از دیگران سوء استفاده می­کند؛  از آن­ها استفاده می­کند تا به اهداف خود برسد.
  • همدلی ندارد، یعنی نمی­خواهد احساسات و نیازهای دیگران را متوجه شود و به رسمیت بشناسد.
  •  معمولاً حسادت دیگران را می­کند یا فکر می­کند دیگران حسادت او را می­کنند.
  • رفتار مبتکرانه دارد یا از بال به دیگران نگاه می­کند.

منبع

زاهدی عراقی،فریبا(1394)، روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0