اجلاس سالیانه منطقه ای شورای جهانی پژوهش آغاز به کار کرد

اجلاس سالیانه منطقه ای شورای جهانی پژوهش آغاز به کار کرد

اجلاس منطقه‌ آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی پژوهش به میزبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، اجلاس سالیانه منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی پژوهش با بررسی دو موضوع “اثربخشی پژوهش” و “نقش زنان در پژوهش” آغاز شد و مدیران علم از هفت کشور آلمان، چین، ژاپن، اندونزی، سریلانکا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی در این اجلاس حضور دارند.

دکتر نصرت الله ضرغام رئیس بنیاد علم ایران در این اجلاس با بیان اینکه ارتباط میان ملت‌ها و نخبگان کشورهای جهان تاثیر شگرفی بر روی صلح و زیبایی جهان دارد، اظهار کرد: زمانی که چنین ارتباط‌ها و گردهمایی‌هایی حول موضوع‌های مهمی مانند علم، فناوری، نوآوری و خلاقیت باشد، این ارتباطات تاثیر زیادی دارد، چراکه این موضوعات ستون‌های اصلی رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورهای جهان هستند و علم و فناوری سرمایه و میراث مشترک بشر به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه این نشست‌ها دسترسی به تمام ملت‌ها به محصولات فکری را ممکن می‌سازد، خاطر نشان کرد: هسته کاری شورای جهانی پژوهش در تعامل و همکاری دانشمندان کشورهای مختلف است. این تلاش مشترک می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی برای تمام کشورهای جهان داشته باشد. فکر و محصول معنوی را غنی کرده و درنهایت منجر به اثربخشی بیشتر خواهد شد.

رئیس بنیاد علم ایران با اشاره به دو موضوع اصلی نشست‌های منطقه‌ای شورای جهانی پژوهش، یادآور شد: اثربخشی علمی، اقتصادی و اجتماعی پژوهش از جمله موضوعات این نشست است. در این حوزه کشورها به تناسب شرایط شان اثربخشی‌های متفاوتی از پژوهش دارند. برخی کشورها به دنبال ارتقای اثربخشی هستند، برخی در حال ساختارسازی برای اثربخشی هستند و برخی دیگر نیز در ابتدای راه هستند.

وی موضوع دوم این نشست‌ها را برابری و جایگاه زنان در پژوهش اعلام کرد و گفت: باور و اعتقاد اندیشمندان و صاحبنظران در دنیای کنونی به نقش توسعه علم، فناوری و نوآوری در رشد و توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورها دو منفعت دارد که از یکسو زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر ایجاد شرایط بهتر برای برابری و ارتقای جایگاه زنان می‌شود.

شورای جهانی پژوهش، سازمان بین‌المللی متشکل از سران بنیادهای علم دنیا است که کار خود را با اهداف بهبود ارتباط و همکاری میان بنیادهای علم دنیا، ارتقا و ترویج اشتراک اطلاعات و بهترین شیوه‌های همکاری تحقیقاتی، فراهم کردن فضایی برای جلسات منظم سران بنیادهای علم، استفاده از فرصت‌ها و توجه به دغدغه‌های مشترک در حمایت از امر پژوهش و آموزش، ارائه راهکار برای موسساتی که قصد ایجاد چشم‌انداز جهانی در زمینه پژوهش دارند و بررسی سازوکارهایی که پژوهش و جامعه پژوهشی را در عرصه جهان حمایت می‌کنند، دنبال می‌کند.

م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم/ تحقیقات و فناوری

1 اذر 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0