ابعاد کارآفرینی سازمانی

  • نوآوری

نوآوری سومین مرحله از فرایند سه­مرحله­ای تکامل فن­آوری است:

  • اختراع: رویداد فکری و ایده؛
  • توسعه: تبدیل ایده به چیزی که اجرا می­شود و
  • نوآوری: تبدیل چیزی که اجرا می­شود که آن هم منجر به ماندن در بازار می­شود. یک کارآفرین، مبتکری است که هر سه مرحله را با هم انجام می­دهد، اما کارآفرین زمانی موفق است که سومین مرحله را انجام دهد تا کارآفرین را به دست آورد  . نوآوری یک ضرورت محیطی در حوزه کارآفرینی است، نوآوری به عنوان یکی از ابزارهای ضروری رقابتی برای موفقیت و بقای بلندمدت شرکت­ها محسوب می­شود  .

خطر­پذیری

مطالعات سازمانی بروچووس و شپیرا، نشان می­دهد که خطر­پذیری به عنوان وظیفه جدایی­ناپذیر کارآفرینی تلقی می­شود که منجر به موفقیت می­شود. این ریسک دربرگیرنده خطر مالی و خطر شخصی است که چنین تصمیماتی را دربرمی­گیرد. سازمان خطر­پذیر احتمالاً تمایل به ارتقاء داشته و رفتارهایی را نشان می­دهد که منجر به فرایند تقویت و نهایتاً محصولات و خدمات جدید با فنون نوآوری می­شود .

پیشگامی

سومین ویژگی عملکرد کارآفرینی، چگونگی پیشگامی در اقدامات در مقایسه با رقبا و در به دست آوردن اطلاعات در مورد فرصت­های بازار است. در حالی­که فعالیت­های نوآورانه بر فاز اجرا تأکید دارد، بعد پیشگامی بر ادراک فرصت­های بازار جهت تحریک نوآوری تأکید می­کند ؛ به عبارتي پيشگامي به تمايل مديريت در افزايش رقابت اشاره دارد  .

رقابت تهاجمی

رقابت تهاجمی، معرف شدت تلاش­های شرکت برای پیشرویی در عملکرد و تضعیف صنعت رقبا می­باشد. شرکت­هایی که به شدت تهاجمی هستند، رقبای خود را به عنوان دشمن تلقی می­کنند که باید بر آنان پیروز شوند . رقابت تهاجمي، تمايل سازمان در به چالش درآوردن يا رقابت کردن با رقبا تعريف شده است.کووين و سلوین، چنين فرض می­کنند که حالت کارآفريني، در تمايل شرکت به رقابت تهاجمي با رقباي صنعتي منعکس شده است.

ویژگی­های کارآفرین

در تعیین ویژگی­های کارآفرین، برخی به گزینه­های روانشناختی و خصوصیات فردی و شخصیتی کار آفرین می­پردازند و گروهی به فعالیت­ها و رفتارهای کارآفرین و عملکرد وی در محیط توجه می­کنند. مهم­ترین ویژگی کارآفرین نوآوری است. برخی از ویژگی­های فردی و شخصیتی که کارآفرینی را تسهیل می­کنند عبارتند از:

نوآوری، خلاقیت، اعتماد به نفس، توفیق­طلبی، هوشمندی، تعهد، خطرپذیری، نگرش مثبت، بینش و بصیرت، آینده نگری، پشتکار، توانایی نفوذ در دیگران، انگیزه بالا، عزم و اراده، بیم نداشتن از شکست، قدرت تخیل، وقت­شناسی، اعتقاد به کنترل سرنوشت خویش، توانایی تشخیص فرصت­های کشف نشده، به­طور کلی هوش هیجانی افراد کارآفرین بالا می­باشد.

منبع

زارع،هانیه(1392)، نقش مدیریت دانش در کارآفرینی سازمانی متخصصان علم اطلاعات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0