آگاهی مدیران در برابر حقوق دانش آموزان

آگاهی مدیران مدارس از حقوق قانونی کودکان امنیت ، آرامش و هر چه بیشتر دلپذیر تر شدن محیط آموزشی در مدارس را سبب می شود . بی اطلاعی از حقوق کوکان نه تنها در نظم مدارس ایجاد اختلال می کند ، بلکه آثار سوء و نا مطلوبی از قبیل مدرسه گریزی ، ترک تحصیل و بسیاری از ناراحتی های روحی و روانی در دانش آموزان  را به وجود می آورد . تبهات بی اطلاعی از حقوق کودکان ، شکست مدرسه در دستیابی به اهداف آموزشی و در واقع سیاست های کلان جامعه ، یعنی توسعه منابع انسانی، را نیز به همراه دارد، زیرا  کودکان در هر جامعه ای ، آینده سازان آن جامعه هستند و تربیت و نحوه پرورش آنها سنگ بنای شخصیت و فردای آنها را می سازد. بنابراین حقوقی کودکان از مهمترین آموزشی  را می طلبد و تلاش برای رشد و پروررش سالم و خلاق آنها پیشرفت و توسعه جامعه را هموار خواهد کرد . توجه به حقوق کودکان نشانه مسئولیت و تعهدی است که افراد یک جامعه به نسل آینده کشور خود دغارد . تامین نیاز های کودکان و حمایت از حقوق حقه آنها، فرصت و امکان شکوفایی کامل استعداد آنها را افزایش می دهد. زیرا که توجه به رشد صحیح کودکان از عوامل مهم و ضروری توسعه نیروی انسانی و مکمل پیشرفت جوامع بشری است.

بر همین اساس بسیاری از سازمنهای بی المللی بر اساس نیازهای روحی و جسمانی انسان ها از جملعه کودکان ، به برنامه ریزی اقدام کرده و به این برنامه ها جنبه قانونی داده اند . به عنوان مثال می توان از اعلامیه جهانی حقوق بشر  نام برد که مفاد آن از نظر بیساری از صاحبنظان الزام آور بوده و از اعتبار حقوق بشر نام برد که مفاد آن از نظر بسیاری از صاحبنظران الزام آور بوده و از اعتبار کشورها به کار می رود ، یک پیمان بین المللی است ، که هدف آن ایجاد تضمیین حقوق و آزادی های برابر برای همه مردم است . اعلامیه حقوق بشر سه سال پس از تاسیس سازمان ملل برابر برای این سازمان با 30 ماده دسامبر 1948 ( روز بین المللی حقوق بشر ) به تصویب رسید. این اعلامیه که با اندیشه تدفیق و حفظ حقوقو بشر شکل گرفته بود قدمی به درازای تمدن انسانی دارد ، که ردپای این کوشش را می توان در مشور حقوق بشر کوروش بزرگ پس از فتح بابل در سال 538 ق. م ، به روشنی مشاهده کرد که بر کتیبه ای گلی به زبان اکدی زبان مردم بابل و زبان بین المللی آن روزگار نوشته شده است.

از مباحث مهمی که در سازمان ها از جمله سازمان آموزش و پروش باید مدیران عالی ، میانی و اجرایی به ان توجه کنند . موضوع مرتبط با حقوق قانونی دانش اموزان و نحوه  به کارگیری آنها توسط مدیران و سایر کارکنان مدارس است . از آنجا که بین قدرت رهبری و مدیریت در سازمان آموزش و پرورش با میزان آگاهی و اطلاع مدیران از قوانین و مقررات حیطه کاری آنها ارتباط مستقیم وجو دارد . باید گفت مدیرانی موفق و مسلط تر هستند که علاوه بر داشتن مهارت های ارتباط انسانی ، رهبری گروهی در امور آموزشی، پرورشی ، اداری و استخدامی آشنایی به قوانین و در بهره گیری متناسب از قوانین و آیین نامه ها نیز تبحر لازم راداشته باشند. وضع قوانین و مقررات جدید متناسب مساعد برای دانش آموزان و آشنا کردن کارکنان اداری و آموزشی به این قوانین و بهره گیری از قانون اساسی و سایر قوانین مربوط به حقوق دانش آموزان در سطح ملی و بین المللی امری حیاتی است که اهمیت و ضرورت آگاهی مدیران از این قوانین را روشن می کند. بدون تردید دوران تحصیل از مهمترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود . چگونگی و ماهیت این دوران است که پایه بسیاری از بنیاد های خلاقی، فکری ، اعتقادی و اجتماعی هر فرد را تشکیل می دهد.  توجه به این دوران در چهار چوب قوانین که در جهت حمایت دانش آموزان وضع شده ، امری ضروری و واجب است. به عبارت دیگر از آنجایی که توسعه منابع انسانی، سعادت و پویایی یک جامعه با افکار و اندیشه های افراد آن جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد و با توجه به اینکه مهمترین رسالت آموزش و پرورش در یک کشور آماده کردن دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های مختلف اجتماعی و حضور فعال مشارکت جویاتنه آنها د جامعه می باشد بنابراین ، آگاهی مسئولان  آموزشی، به خصوص فعال و مشارکت جویانه آنها در جامعه می باشد  بنابراین، آگاهی مسئولان آموزشی، به خصوص مدیران مداس ، به قوانین ، تعیین کننده حدود و روابط انسانی و اجتماعی ، امری حیاتی است.

منبع

داداش پور، اصغر(1392)، بررسی میزان اشنایی معلمان با حقوق دانش آموزان و رابطه آن با رضایت از تحصیل در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0