آموزش وهیجان کودکان

هیجان­ها پاسخ­های مطمئن به مسایل انطباقی تکرار شونده در زندگی روزمره را برای ما فراهم می کنند . هیجان­ها ما را مجبور به پاسخدهی به شیوه­ی معینی نمی­کنند، آنها فقط برخی از رفتارها را برای ما محتمل تر می سازنند، و این انعطاف­پذیری به ما اجازه می­دهد تا هیجان­های خود را تنظیم کنیم؛ برای مثال، وقتی می ترسیم ممکن است فرار کنیم، اما همیشه این کار را انجام نمی­دهیم، وقتی خشمگین هستیم، ممکن است به کسی حمله کنیم، اما این تنها کاری نیست که می توانیم انجام می دهیم و وقتی شادیم، ممکن است بخندیم ،اما  باز هم این تنها پاسخ رفتاری نیست که در مقابل برانگیختگی هیجانی انجام می دهیم.اینکه ما چگونه هیجان­های خود را تنظیم می­کنیم اهمیت زیادی  دارد، چرا که بهزیستی ما به طرز اجتناب ناپذیری به هیجان­های ما بستگی دارد.

ریشه­ی مطالعه­ی تنظیم هیجان به قرنی برمی­گردد که اولین نظریه­پردازیهای روان­تحلیل­گرایانه درباره ی  ماهیت دفاع­های روان­شناختی انجام می­گرفت . و دومین زیر شاخه­ی آن مطالعات مربوط به استرس و انطباق  بوده است. روی­هم رفته، این تلاش­های نظری پیشگام، زمینه­ای را برای کارهای تجربی اخیر بر روی تنظیم هیجان هم در کودکان  و هم در بزرگسالان فراهم آورده است.

فراگیری مهارت­های تنظیم هیجان در کودکی اولیه، یکی از دستاوردهای این دوره محسوب می شود . با شروع سالهای پیش دبستانی، کودکان توانایی هماهنگ کردن هیجان­های خود را کسب می کنند تا حمایت بهتری از محیط دریافت کنند . به این شکل تنظیم هیجان را می توان به صورت توانایی شروع، نگهداری و تعدیل برانگیختگی هیجانی به منظور بر آورده کردن اهداف فردی و تسهیل انطباق با محیط اجتماعی تعریف کرد . تنظیم هیجان با بسیاری از حوزه­های عملکرد ، شامل شایستگی اجتماعی ، پذیرش همسالان ،شایستگی تحصیلی  بستگی دارد. از طرف دیگر ، مشکلات در تنظیم هیجان اغلب مرتبط با مسایل رفتاری  و آسیب­شناسی روانی است. مسئله ی ناراحت کننده این است که شمار زیادی از کودکان پیش دبستانی ،سالهای مدرسه را بدون داشتن مهارتهای ساده ی اجتماعی-هیجانی که برای یادگیری و کنارآمدن با همسالان در محیط مدرسه ضروری است،شروع می کنند و به این ترتیب است که بوید  و همکاران، می گویند:

تنها دانستن حروف الفبا کافی نیست،برای آمادگی در مدرسه،کودکان باید نسبت به یادگیری تحریک و کنجکاو گردند؛ رشد انگیزشی.آنها بایستی قادر باشند تا احساسات دیگران را درک کرده، احساسات و رفتارهای خود را مدیریت کنند و با معلمین و همسالان همراه شوند؛ مهارتهای اجتماعی-هیجانی. مربیان مهدکودکها بایستی به این مهارتها بیش از یادگیری  مداد در  دست گرفتن یا فراگیری مهارتهای خواندن توجه داشته باشند….

 در چند سال گذشته، توجه زیادی به بافت اجتماعی رشد مهارتهای شناختی کودکان شده است، بخش اعظم این توجه هم ناشی از نظریه های اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی ، به ویژه نظر وی درباره­ی مفهوم منطقه ی مجاور رشد است، که به معنای سطحی از رشد است که کودک در تعامل اجتماعی به آن دست می یابد.  در این مطالعه قصد  داریم که با استناد به نظریه ی یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی به کودکان تنظیم هیجان را آموزش دهیم.

منبع

ملکی،محبوبه(1391)، اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0