آموزش كاربرد اختصاصي آرامش چیست ؟

منظور از آموزش كاربرد يعني تمرين در كاربرد مهارت هاي آرامشي كه قبلاً در موقعيت هاي اضطراب انگيز ، فرا گرفته شده اند . پيش از شروع اين مرحله ، مهم است به بيمار يادآوري شود كه آرامش كاربردي يك مهارت است و مانند هر مهارت ديگر ، موفقيت كامل در آن ، در گرو تمرين است . به همين دليل نبايد مراجع انتظار داشته باشد كه از همان ابتدا ، اضطراب خود را به طور كامل كنترل كند . بلكه اين موفقيت به تدريج و بر اثر تمرين بيشترمي شود . تمرين معمولاً شامل رويارويي مكرر ولي نسبتاً كوتاه ( 10 تا 15 ثانيه ) با طيف وسيعي از موقعيت هاي اضطراب انگيز مي شود . هدف اين رويارويي اين است كه به مراجع نشان داده شود كه او مي تواند با هر اضطراب تجربه شده ، مقابله نمايد و در نهايت آن را كنترل كند . براي ايجاد تسريع در كنترل ، به مراجع گفته مي شود كه به محض دريافت نخستين نشانه اضطراب ، او بايد به آرامش بپردازد و براي توجه دادن به نشانه هاي نمونه وار اوليه ، يادداشت هاي روزانه مراجع درباره اضطراب كه قبلاً تهيه شده اند ، مورد استفاده قرار مي گيرند.

برنامه تداوم اثر درماني : براي اينكه بتوانيم به مراجع كمك كنيم تا آثار بهبود حاصل از كاربرد آموزش آرامش كاربردي را در خود حفظ نمايد ، از او مي خواهيم كه حداقل روزي يك بار به عنوان عادت ، آثار تنش را در بدن خود وارسي كند و در صورت مشاهده هر نوع تنشي ، با استفاده از آرامش سريع ، آن را برطرف نمايد . به علاوه ، براي آن كه مراجع ، مهارت هاي آرامش را فراموش نكند  از او خواسته مي شود كه هر هفته 1 تا 2 بار ، به آرامش افتراقي و يا به آرامش سريع بپردازد.

 منبع

وفاییان ،معصومه (1393) ،مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آرام سازی عضلانی در کاهش اضطراب ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علو تحقیقات کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0