<span itemprop="name">پرسشنامه موانع خصوصی سازی</span>
تاریخ انتشار:
21 مارس 2020

موانع خصوصی سازی: به طور کلی اهمّ مشکلات  موانع خصوصی­ سازی در ایران را می­ توان در قالب موارد زیر طبقه ­بندی نمود(معمارزاده و صیاد،1389):

  • موانع و مشکلات اقتصادی: وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای ناشی از فروش نفت از جنبه ­های مختلف، نظام اقتصادی ـ اجتماعی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. این تأثیرگذاری به ­طور کلی به رشد اقتصادی کشور در تمام زمینه ­های تولیدی و مصرفی مربوط می­ شود. به­ طوری­که در مقاطعی از زمان که با کاهش درآمدهای نفتی مواجه هستیم، تأثیر رکودی آن بر دامنه وسیعی از فعالیت­های اقتصادی جامعه مشاهده می­شود. بزرگ­ترین چالش ایران در زمینه توسعه ملی طی سال­های آینده (در قرن بیست و یکم) تبدیل اقتصاد نیمه سنتی ـ نیمه صنعتی متکی به درآمدهای نفتی، به اقتصاد صنعتی، پویا، مولد و درآمدزا و استوار بر صادرات کالاهای ساخته شده با ارزش افزوده بالا است.
  • موانع و مشکلات قانونی: لازمه یک نظام سرمایه­ داری با نظام بازار آزاد این است که حقوق مالکیت خصوصی رعایت شود. قانون کار به نحوی تنظیم شود که مغایر اداره امور بنگاه­ ها به شیوه کارآمد نباشد، کنترل­ های اضافی بر اقتصاد توسط دولت برداشته شود و توسعه بازار سرمایه و دسترسی آسان بخش خصوصی به منابع مالی فراهم شود.
  • موانع و مشکلات سیاسی: موانع سیاسی از جمله موانع اجرای فرآیند خصوصی ­سازی است. به عبارتی در برابر اجرای برنامه ­های خصوصی­ سازی، موانع سیاسی متعددی وجود دارد. خصوصی­ سازی به مانند همه انواع اصلاحات، نتایج توزیع درآمدی در پی خواهد داشت و به نفع برخی گروه ­های جامعه و ضرر تعداد دیگر از افراد خواهد بود. تغییرات اقتصادی و اجتماعی در برخی کشورهای در حال توسعه و دارای اقتصادهای بازار نوظهور منجر به تزلزل سیاسی و مقاومت در برابر خصوصی ­سازی سریع شده است.
  • موانع و مشکلات فرهنگی اجتماعی :قسمت عمده­ای از دخالت دولت در فعالیت­های اقتصادی به خاطر پاسخ­گویی به برخی مسائل و مشکلات اجتماعی جامعه می ­باشد. نگرانی از بیکاری و مشکلات ناشی از آن، رفع فقر و محرومیت توزیع عادلانه درآمدها، شکوفایی استعدادها، خلاقیت­ ها، ابتکارات و اختراعات از جمله مسائل اجتماعی می­ باشند که دخالت دولت در فعالیت­های اقتصادی را اجتناب­ ناپذیر می ­نمایند.
  • موانع و مشکلات مدیریتی اجرایی:مشکلات اجرایی ـ مدیریتی موجود بر سر راه خصوصی­ سازی و واگذاری فعالیت­های دولتی به بخش خصوصی عبارتند از: فقدان یک نهاد مستقل و متمرکز با مدیریت مختصر و کارآمد،نبود عزم ملی در اجرای سیاست خصوصی­ سازی،تعدّد مراجع تصمیم­ گیری در امر خصوصی­ سازی،انتخاب روش­های نامتناسب با امکانات جامعه برای خصوصی­ سازی،مسائل و مشکلات خاص مکانیزم اصلی واگذاری (بورس سهام)،عدم تفکیک دستگاه­ های واگذارنده و نهاد متولّی اجرای خصوصی­ سازی،عدم تعریف و شناخت گروه ­های ذینفع و ذینفوذ در امر خصوصی­ سازی.

مشخصات

پرسشنامه موانع خصوصی سازی: پرسشنامه موانع خصوصی سازی توسط شفایی نژاد (1393) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 51 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه موانع اقتصادی، قانونی، سیاسی، فرهنگی-اجتماعی و مدیریتی و اجرایی را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط پژوهشگر در طول فرایند تحقیق اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 51گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0