<span itemprop="name">پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی شعبانی</span>

پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی: تفکر انتقادی نوعی تفکر  مستدل، منظم، هدفمند و اثرگذار، منطقی و مبتنی بر پیامد که به روش علمی به بررسی تجزیه و تحلیل تمامی نظرات و اطلاعات دسترسی می­ پردازد(بختیارنصرآبادی و همکاران، 1391). گولد(1983) و سراتنیک(1981) صاحب نظران تربیتی معتقدند که فقر تفکر دانش ­آموزان نتیجه حاکمیت روش­ های تدریس سنتی در مدارس می­باشد. معلمان اغلب در جلوی کلاس می­ ایستند و موضوعات علمی مطرح شده در کتاب را ارائه می ­دهند. از سوی دیگر گال(1984) می­گوید دانش­ آموزان نیز بر روی صندلی­ های خود می­ نشینند و حرف­های معلم را گوش می­ دهند یا یادداشت بر می­دارند.

معلم به تناوب سوال­ هایی را مطرح می ­سازد که اغلب در چند کلمه و با استفاده از کتاب می­توان به آنها پاسخ داد. سوال­ها اغلب از دانش ­آموزان به طور سریع و تسلسلی پرسیده می­ شوند، و عموما بر این فرض استوارند که تنها باید یک پاسخ درست داشته باشند. معلم داور نهایی پاسخ به حقایق علمی است. هدف سوال­ها به هیچ وجه، تحریک تفکر دانش ­آموزان نیست، بلکه نوعی تمرین برای آمادگی امتحان فراهم می کند. اغلب دانش ­آموزان حتی بدون تفکر، سوال­ها را از کتاب بیرون می­ کشند. از سوی دیگر بیشتر سوال­ هایی که در حین تدریس برای شاگردان طرح می­شود، برای حفظ تمرکز دانش ­آموزان به گفته­ های معلم یا تکرار سخنان معلم است. به این ترتیب فرصت­های فکر کردن، جست­­­­و­جو کردن، ربط­ دادن، طبقه ­بندی کردن و مهارت­های حل مسئله کمتر برای دانش­آموزان فراهم می­شود(شعبانی، مهر محمدی،1379).

مشخصات

پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی: پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی توسط شعبانی (1378) بر طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 21 گویه برای دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد، پرسشنامه سه بعد مقایسه، تشخیص و قضات را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط تفنگدار(1386) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  15صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 21گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0