<span itemprop="name">پرسشنامه فردگرایی و جمع‌گرایی افقی و عمودی سیواداس و همکاران</span>

پرسشنامه فردگرایی و جمع‌گرایی افقی و عمودی: ارزش‌های فرهنگی جمع‌گرایی افقی، جمع‌گرایی عمودی، فردگرایی افقی و فردگرایی عمودی از ترکیب ارزش فرهنگی فردگرایی- جمع‌گرایی و روابط عمودی- حاصل می‌شوند(کورش نیا، 1390). از آنجا که افراد در فرهنگ‌های فردگرای افقی در عین حال که برای «منحصر به فردی» خود ارزش زیادی قایل هستند، خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند و به دنبال رقابت با دیگران و داشتن جایگاه اجتماعی برتر نسبت به آنها نیستند، می‌توان انتظار داشت چنین افرادی با این گویه‌ها موافق باشند: «من اغلب کارهای مربوط به خودم را انجام می‌دهم» و «از اینکه فردی منحصر به فرد و خاص هستم و از جنبه‌های زیادی با دیگران تفاوت دارم، لذت می‌برم». فرهنگ‌های فردگرای عمودی برای «پیشرفت‌مداری» و «رقابت» ارزش زیادی قایل هستند. در این فرهنگ‌ها افراد به دنبال پیشرفت شخصی خود و اهل رقابت هستند. آنها می‌خواهند در مقایسه با دیگران بهترین باشند. به همین دلیل، انتظار می‌رود این افراد با این گویه‌ها موافق باشند: «امکان ندارد بدون رقابت جامعه خوبی داشته باشیم» و «از کار کردن در موقعیت‌هایی که مستلزم رقابت با دیگران است، لذت می‌برم».

فرهنگ‌های جمع‌گرای افقی بر «تعاون و مشارکت» تأکید زیادی دارند. در این فرهنگ‌ها افراد خود را با افراد دیگری که در گروه آنها وجود دارند، یکی می‌دانند. پیش‌بینی می‌شود چنین افرادی با این گویه‌ها موافق باشند: «اگر یکی از همکارانم جایزه‌ای بگیرد، احساس افتخار می‌کنم» و «خوشحالی من خیلی زیاد به خوشحالی کسانی که دور و برم هستند، بستگی دارد». در فرهنگ‌های جمع‌گرای عمودی بر «اطاعت از مراجع قدرت در گروه و وظیفه‌شناس بودن نسبت آنها» تأکید می‌شود. از این رو، انتظار می‌رود در این فرهنگ‌ها افراد با این گویه‌ها موافق باشند: «حاضرم از کاری که از آن خیلی لذت می‌برم صرفنظر کنم، اگر خانواده‌ام با آن موافق نباشند» و «معمولاً نفع شخصی‌ام را فدای منفعت گروهی که در آن هستم، می‌کنم»(تریاندیس، چن و چن، 1998).

مشخصات

پرسشنامه فردگرایی و جمع‌گرایی افقی و عمودی (فرم کوتاه): پرسشنامه فردگرایی و جمع‌گرایی افقی و عمودی توسط سیواداس، بروولد و نلسون (2008) طراحی و اعتباریابی شده است، اين ابزار يك پرسشنامه خودسنجي است كه ميزان موافقت يا عدم‌ موافقت پاسخ‌دهنده را با 14 گویه كه دربارة ارزش‌های فرهنگی وي هستند، در دامنه‌اي 7 درجه‌اي، مورد سؤال قرار مي‌دهد. پرسشنامه چهار بعد جمع‌گرایی افقی و جمع‌گرایی عمودی، فردگرایی افقی و فردگرایی عمودی را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط کوروش نیا (1390) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  12صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 14گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0