<span itemprop="name">پرسشنامه طرحواره های هیجانی (نسخه فارسی)</span>

طرحواره های هیجانی: مدل درمانی هیجان محور گرینبرگ بیان می کند که هیجان شکلی از پردازش اطلاعات است که به موجب آن فرد معناي رویدادها را تجربه میکند. گرینبرگ و همکارانش(1998) بر این باورند که طرحوارههاي هیجانی به واسطه ي محتواي هیجانی، شناختارها، یا معانی ساختاري سازمان دهنده را تشکیل میدهند. در این مدل هیجان محور، ممکن است هیجانات یک عامل محرک براي شناختارها باشد  که  در ادمه بر ایجاد افسردگی واضطراب تاثیر گذاشته ودرنهایت باعث تاثیر بر بیماری میگرن می شوند. همچنین، رویکردهاي شناختی- میان فردي نیزبر اهمیت ابراز هیجانات و پردازش هیجانات در درمان هایی که برای بیماری های روان تنی ازجمله میگرن  به کار می رود،تأکید می کنند. لیهی(2002) طرحواره های هیجانی را باعنوان الگوها،روش ها وراهبردهایی که درپاسخ به یک هیجان استفاده می شوند،تعریف کرده است (بیروانوند، 1393).

مشخصات

پرسشنامه طرحواره های هیجانی: توسط لیهی(LESS) بر مبنای مدل طرح‌واره‌های هیجانی خود، در سال 2002 بصورت یک مقیاس خودگزارشی تهیه شده است. این مقیاس دارای 37 گویه است که با استفاده از یک مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت نمره‌گذاری می‌شود. پرسشنامه زیر مقیاس های نشخوار ذهنی، خودآگاهی هیجانی، گناه، ابراز احساسات، غیرقابل کنترل بودن، تایید طلبی از دیگران، قابل درک بودن، سرزنش، تلاش برای منطقی بودن، دیدگاه ساده انگارانه درمورد هیجانات، ارزش‌های والاتر، پذیرش هیجانات، توافق عمومی را مورد سنجش قرار می دهد. این پرسشنامه توسط غریبی(1394) اعتباریابی شده است.

نسخه فارسی این مقیاس توسط خانزاده، ادریسی، محمدخوانی و سعیدیان (1391) تهیه شده است. برای استفاده این مقیاس در جامعه ایران از روش ترجمه مضاعف استفاده شده است. در مرحله اول، ابتدا مقیاس توسط مولفان به فارسی ترجمه شده است و سپس دو تن از اساتید روانشناسی و دو تن از اساتید زبان و ادبیات انگلیسی، دو نسخه فارسی و انگلیسی این مقیاس را هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ نگارش تطابق دادند. در مرحله بعد نسخه فارسی توسط یکی از دانشجوهای دکتری زبان و ادبیات انگلیسی ترجمه مجدد گردید و نهایت مشکلات و ناهماهنگی‌های موجود در نسخه ترجمه شده مقیاس، تصحیح گردید(غریبی، 1394).

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 37گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0