<span itemprop="name">پرسشنامه رابطه والد-فرزند فاین و همکاران</span>

رابطه والد-فرزند: حفظ ارتباط مثبت بین والدین و نوجوان، می تواند یادگیری نوجوان را درباره ی مسائل مرتبط با شایستگی های اجتماعی تسهیل کند. زیرا، روابط متقابل با خانواده، نوجوان را به سوی اجتماعی شدن سوق می دهد(فاین و همکاران، 1983). داشتن ارتباط موثر یک خصوصیت مهم و قوی در خانواده‌های سالم است. تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط بین زن و شوهر والدین و بچه‌ها و خواهر و برادرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طریق ارتباطات خانوادگی به صورت کلامی و غیرکلامی، اطلاعات بین اعضای خانواده رد و بدل می‌شود. ارتباط بعدی از کارکرد خانواده است که شامل توانایی اعضای آن در برقراری روابط و تعاملات صریح و مستقیم و شفاف می‌باشد. عوامل مهم در هر ارتباط شامل: فرستنده، پیام و گیرنده می‌باشد که در هر صورت، وضوح تعاملات بسیار مهم می‌نماید. مؤلفان مدل مک مستر، بیشتر ارتباط کلامی را به جهت سهولت سنجش و جمع‌آوری داده‌ها مورد تاکید قرار می‌دهند، هرچند به ارتباطات غیرکلامی بی‌توجه نیستند (بارکر، ترجمه دهقانی و دهقانی،1382).

مشخصات

پرسشنامه رابطه والد-فرزند: پرسشنامه رابطه والد-فرزند (PCRS) توسط مارک آ. فاین، جی. آر. مورلند، و اندرو اسچووبل (1983) ساخته شده است که از 24 گویه تشکیل شده است که به منظور سنجش کیفیت ارتباط والدین و فرزندان بکار می رود. پرسشنامه دو فرم دارد که یکی برای سنجش رابطه فرزند با مادر و دیگری برای سنجش رابطه فرزند با پدر است. هر دو فرم برای پدر و مادر یکسان است، به جز کلمات «پدر» و «مادر» که قابل تغییر است. پرسشنامه چهار بعد احساسات مثبت، درگیری و آمیختگی پدر، ارتباطات و خشم برای نسخه پدر و چهار بعد احساسات مثبت، تنفر/گم گشتگی نقش، تعیین هویت و ارتباطات برای نسخه مادر را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط عراقی(1387) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 24گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0