<span itemprop="name">پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی</span>

اضطراب دندانپزشکی: اضطراب عبارت است از احساس تهدید خیالی و تصوری از یک پدیده ناشناخته و ناآشنا؛ به‌عبارت‌دیگر اضطراب، احساس ناخوشایند و مبهم ناشی از این است که فرد انتظار وقوع یک رویداد نامطلوب را دارد. اگرچه اضطراب یک حالت هیجانی است که به افراد بهنجار جهت سازگاری و دفاع از خودشان در مقابل خطرات گوناگون کمک می­‌کند، اختلالات اضطرابی در این پاسخ­‌های انطباقی نقص ایجاد کرده و موجب واکنش­های ناسازگارانه به شکل واکنش­های افراطی با تفریطی می­‌شود. اضطراب دندانپزشکی به‌عنوان واکنش روان­شناختی ترس نسبت به مداخلات دندانپزشکی تعریف می­شود زیرا فرد گمان می­کند این مداخلات آسیب­‌رسان و خطرناک است. ترس از درمان­‌های دندانپزشکی رایج است و حدود ۶ تا ۱۵ درصد از جمعیت عادی از اضطراب دندانپزشکی رنج می­‌برند. اضطراب دندانپزشکی در بین موقعیت­‌های اضطراب­‌زای شایع، رتبه پنجم را دارد و میانگین سن شروع آن ۱۲ سالگی است.

آغاز این اضطراب از دوران کودکی و اوج آن در اوایل بزرگسالی است و با افزایش سن کاهش می­‌یابد. میزان اضطراب دندانپزشکی در سنین جوان‌تر ۱۵-۲۵ سال و ۲۵-۳۵ سال شایع­‌تر و در گروه سنی ۵۵ تا ۵۶ سال از همه گروه‌­های سنی کمتر است. مطالعات مقطعی زیادی نشان داده‌­اند که شیوع اضطراب دندانپزشکی با افزایش سن کاهش می­‌یابد و زنان بیش از مردان این اضطراب را تجربه می­‌کنند. اضطراب دندانپزشکی حاد شدیدترین نوع اضطراب است و در سنین ۱۸ تا ۳۹ سال، ۴ برابر بیشتر از سن ۶۰ سال است و بر سلامت حفره دهانی و دندانی تأثیر منفی دارد. در مبتلایان به اضطراب حاد دندانپزشکی، تعداد دندان­‌های پوسیده، ازدست‌رفته و از بین رفتن سلامت حفره دهانی ـ دندانی، نشان‌دهنده وجود مشکلات ریشه‌ای است که در حدود ۵۷ درصد موارد دیده می‌شود(یوسفی و پیری، 1396).

مشخصات

پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی: پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی توسط استاترد و همکاران (1993) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 33 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط لاله ماژین(1380) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 33گویه

تفکیک ابعاد: ندارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0