<span itemprop="name">مقیاس کیفیت زندگی(IRQOL)</span>

کیفیت زندگی: کیفیت زندگی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی جهان امروز و از مباحث اساسی در تکوین سیاست‌گذاری اجتماعی محسوب می‌شود(آبیلود و سانو، 2018) که موضوعاتی چون رفاه، ارتقاء کیفیت زندگی سلامت‌محور، رفع نیازهای اساسی، زندگی رو به رشد و رضایت‌بخش، نوع‌دوستی و از خود گذشتگی در میان جماعات را در برمی‌گیرد (باربت و همکاران، 2001). در رویکردی عملی کیفیت زندگی به عنوان یک مفهوم کلی تعریف می شود، که تمام ابعاد زیستی شامل رضایت مادی،  نیازهای حیاتی، به علاوه جنبه های انتقالی زندگی نظیر توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می دهد(غفاری و امیدی، 1390)، كيفيت زندگي درك هر فرد از موقعيت خود در بافتي از نظام­هاي فرهنگي و ارزشي پيرامون، در ارتباط با اهداف، انتظارات و استانداردها و علاقمندي آنها، شامل می شود. كيفيت زندگي مفهومي فراگير است كه از سلامت جسماني، رشد شخصي، حالات روانشناختي، سطح استقلال، روابط اجتماعي و روابط با نهادهاي برجسته محيط، تأثير مي­پذيرد و نيز بر ادراك فرد مبتني است (بیاتیانی و همکاران،1390).

مشخصات

پرسشنامه کیفیت زندگی: پرسشنامه فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت دارای 26 سئوال است و دارای 4 خرده مقیاس، سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط می باشد که به ترتیب هریک از 3 و 8 سئوال است. دو سئوال اول به هیچ یک از خرده مقیاس ها تعلق ندارد و6 ، خرده مقیاس ها دارای 7 وضعیت سلامت و کیفیت زندگی را به شکل کلی ارزیابی می کند. بنابراین این پرسشنامه در مجموع 26 – که عبارت گزینه ها درکل مولفه های – سئوال دارد.  طیف نمره گذاری به روش لیکرت پنج گزینه ایی از  5مقیاس از بسیار بد، خیلی کم، هرگز و کاملاً ناراضی با نمره 1 و همیشه، خیلی زیاد، خیلی خوب و کاملاً 4 برای هر خرده – راضی با نمره 5 متفاوت است. پس از محاسبات لازم در هر خرده مقیاس امتیازی معادل 21 به تفکیک بدست خواهد آمد که در آن، 4 نشانه بدترین و 21 نشانه بهترین وضعیت خرده مقیاس مورد نظر است. این امتیازها قابل تبدیل به امتیازی با دامنه 1-111 می باشند. این پرسشنامه در مطالعات مختلفی در داخل کشور اعتبار یابی شده است از جمله می توان اشاره کرد به پژوهش یکتایی(1393) که پرسشنامه مذکور را اعتبار کرده است.

تعداد صفحات:  9صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 26گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0